nandes. Och vi kunna ej undertrycka den föreställningen att här ligga skatter förborgade, som i national-ekonomiskt hänseende ega större betydelse än någon kunnat ana. Dessa kols användbarhet till slorehanda behofver kan sägas vara fullkomligen ådagalagd. Landskrona—lIIelsingborgs jernvägar hafva sedan Maj månad detta år uteslutande begagnat dem för sin trafik och äfven uppgjort kontrakt om fortfarande leverans; befolkningen i orten använder dem till ångpannor, tegelbränning och till alla för hushåll vanliga behof, så att den dagliga omsättningen vid schaktet uppgår från 50 till 100 tunnor; såsom smideskol äro de särdeles tjenliga såsom åstadkommande liten eller ingen afbränna och åstadkomma vackrare väll än som kan erhållas med några engelska kol och äro i detta hänseende fullt jemförliga med trädkol. Dessa kol äro framstående derigenom att de sota mindre ån engelska kol, och som varande nästan alldeles svafvelfria, angripa de roster, tuber och pannor mindre än de engelska, lemna intet slag, deremot något mer aska. Om de skulle lemna någon mindre värmeeffektän engelska kol, så märkes sådant egentligen vid jemförelse af volumen; vigt emot vigt blir skillnaden obetydlig och ersättes mer än väl genom ett lägre försäljningspris. Genom försorg af öfversten m. m. hr grefve A. E. von Rosen har dessa kols tjenlighet för beredning af lysgas äfven blifvit undersökt. Vid utställningen i Kongl. Humlegården förliden sommar fanns ett mindre gasverk från Hellefors jernbruk i Södermanland utstäldt. Den respektive egaren tillät att detta efter expositions-tidens slut fick begagnas för experimenters anställande med Billesholms kol från Wrams kolfält. Dessa leddes at vetenskapsmän och lemnade det resultat att dessa svenska stenkol voro nära jemförliga med de engelska kanal-kolen och böra kunna fullt ersätta dessa vid våra svenska gasverk.