Article Image
kontor, då en kostnad uppstode af säg: 4,000 rår. Slutresultatet blir alltså, att hela kostnaden för byggnadsdepartementet inom styrelsen, komme att uppgå till 14,000 rdr, i stället för att den särskilta byggnadsstyrelsen, då alla tjenstemännen der upptagas, nu uppgår till 40,000 rdr om året, eller 26,000 rdr mer än i förra fallet. Denna besparing är dock ej att förakta, ehuru den utgör blott en, och kanske jemförelsevis den minst vigtiga, af de fördelar, som en gemensam jernvägsstyrelse skulle medföra, Framtidsutsigter för Sverges handel österut. Vi återgifva ur A.B. följande framställning: Snart är den kommunikationsled färdig, som genom centraljernvägen tvärsöfver Nordamerika skall med San Francisco sammanbinda Newyork, Boston och de förnämsta industriidkande distrikterna på Atlantiska hafvets amerikanska vestkust samt äfven medelbarligen med Neworleans och sydstaternas ånyo uppblomstrande rika plantager. Äfvanså är beslut fattadt om en rysk jernbana från Petersburg till Baltishports ofta hela vintern istria hamn. Hvilka följder kunna deraf uppstå för Sverge samt synnerligen för Stockholm och vårt lands östra trakter? Det alltjemt stegrade närmandet mellan Ryssland och Nordamerika skall stärkas med alla de handelsförbindelser, som otvifvelaktigt skola upprättas mellan Californien och Amurlandet, så snart genom förstnämnda jernväg San Francisco blir en oerhörd nederlagsplats för den amerikanska handelsrörelsen med östra Asien. Amerikanarne skola då gå uppför Amurfloden, utbreda sig öfver Siberien ända till det inre af europiska Ryssland; och de skola lätt besegra all europeisk täflan, emedan de varor, som efter 30 å 40 dagars segling levereras på Amur, få lägre pris, än de som, inlastade i Hamburg, London eller Marseille, behöfva vida längre tid för att nå samma punkter. Och en stor del af syd-asiatiska handeln skall draga sig samma väg genom de många och nya tillämnade kommunikationslederna. Den dag, då ryska skattkammaren ej mer kan bestrida de ruinerande utgifterna för en rent militarisk kolonisation, för ett system, som är så dyrt utan att ge något i utbyte, skall Ryssland hälla! till godo sina amerikanska vänners hjelp, hvilka ingenting högre önska än att få leda rörelsen in i dessa ofantliga landområden. Ryssland skall åt dem öfverlemna bearbetningen af sina grufvor, floder, fiskerier, marknadsplatser. I Amerikanarne göra allt möjligt för att vinna Rysslands bevågenhet. Och ej utan skäl. De amo1 rikanska hvalfiskfångarne, som fiskat i Ochotsks och Kamschatkas vatten, ha redan inbragt sina ! redare öfver 1,000 millioner. Hvad skola de ej 1 skörda på ångbåtslinierna mellan Californien och Asien, på steckolsgrufvornas bearbetning, jernvägs; arbetena, anläggandet af telegraferna, såsom de redan gjort på den stora telegrafledningen från Stilla hafvet. l Ryssland å sin sida inser ganska väl den stora 1 fördelen af en allt närmare anslutning till Amerika. Det blir härigenom i flera afseenden oberoende af ; Europa. Synnerligen vid krigstillfalle kunna R. s11 land och Amerika ha ömsesidiga förmåner. Via krig mellan Ryssland och England, hvilket just de ) orientaliska förhållandena låta ana, vore det en stor fördel för de amerikanska skeppsredarne att i q sina neutrala fartyg inlasta de dyrbara laddningar, t som Kinas handel skulle frukta att anförtro åt t Englands krigförande flagga i de med ryska kryssare fyllda farvattnen. En rysk amiral, som genom : telegram från Petersburg får befallning att löpa ut. från Waldi-Wostock för att kasta sig öfver Englands handel, kunde vara säker att, sedan han 1 utsändt sina fartyg i alla riktningar, finna tillflygt och bjelp i amerikanska hamnarne, arsenalerna j och magasinerna; amerikanska fartyg skulle tillföra honom lifsmedel, stenkol, ammunition och öf-f vertaga de priser, som gjorts i fiendtliga handels-s fartyg. Männe ej dessa eventualiteter tyngt på Englands beslut de sednare åren och äfven vållat . Frankrikes återhållsamhet såväl i Europas som Mexikos angelägenheter? i Denna allians mellan Ryssland och Förenta Sta;t terna, som är ett af de vigtigaste elementen i den ( nuvarande politiken, vore ytterst sorglig, om den . ej ock hade en löftesrikare sida, och om ej ur denna fara läkemedlet kunde af sig sjelf utgå. !! Det är otänkbart, att ej amerikanarnes fria och I vid sjelfstandighet vana verksamhet skall inom js ryska området framkalla den iderörelse, mot hvil-J, ken ryska regeringen stått så oböjlig. Denna allians borde för Ryssland innebära en successiv förändring, hvars följder äro oberäkneliga. För: invånarne i dessa österns länder, fuktade med så många dömdas tårar, skall en ny tid nalkas, som omsider skall till menskligheten återge dessa sträckor, hittills befolkade af soldater och deporterade,l och det som var ett ondt kan bli ett befordrings-I medel för en bättre ordning, som borde kraftigt! återverka äfven på det stora moderlandet och j verksamt underhjelpa de nya rörelser, som äfven i dess sköte låta sig förnimma. — t Men hur än i detta afseende framtiden må gestalta sig, så är Ryssland redan i sitt nuvarande s t I C— 8 skick för oss i merkantilt hänseende väl egnadt att framkalla den lifligaste uppmärksamhet, och det vore i högsta grad önskligt, att vi der hade en agent, som med fullständig sakkännedom tillika förenade det nit och den öppna blick, som premierlöjtnant Annerstedt i Ostindien ådagalagt. Då det lyckats Preussen genom förmånligare läge till ryska marknaden att der för jernvägars öfverbyggnad och materiel uttränga England, sål bör det bli än lättare för oss. Rysslands årliga! import af maskinerier går på 30 millioner. Årli1 gen byggas 60 mil jernvägar mot Centralasien och Kina, hvilka väntas färdiga om 18 år. Planen är att draga Europas ostasiatiska handel öfver Pe-ä tersburg. Endast thehandeln, hvilken uteslutande torde I gå landvägen, då sjöleden skadar varan, blir atl. största vigt. Redan i stigande, skall den mång-JI dubblas, då de billigare sorterna kosta blott några I öre i thedistrikterna och frakten Kina—Petersburg blott blir 9 öre pr skålp., mot nu sjörägen 24 öre, oberäknadt tidsvinsten. i Il Ryssland har brist på jernmalm, och dess folk Iq sakna mekaniska anlag, äfvenså de flesta af Asiens 600 millioner. Deremot ha ryssarne stor fallenhet för handel och börja redan å de nya asiatiska handelsvägarne utbyta Europas fabrikater mot Asiens silke, the, pelsvaror, väfnader, parfymer och apoteksvaror. 1 i skeppa årligen till Ryssland 100,000 ctr tackjern, som drager tull, men ej jernmanufaktur och maskiner, som äro tullfria. ÄÅngbätar från Motala finnas dock långt in i ryska Asien. I stället att. sälja till konsumenten, sända vi vårt jern till för1! nämsta producenten, som mot en ofta ringa för-Ji ädling skördar egentliga vinsten. Ty England J fraktar samma förädlade jern midt för vår näsa J: till Ryssland. Men småningom skola vi ock vakna, och denna debouche blir oss då tillgånglig. Östra. Sverge skall då ej längre stå tillbaka för det vestra i afseende å de utländska handelsför-J! bindelserna. Staden och Länet. ÖoMm ooo I,

11 december 1868, sida 3

Thumbnail