En departementschef (med något högre lön än de öfriga departementscheferna) sa rdr 7,500. Kanslist. . . 2500. S:a rdr 10,000. Dermed vore hela denna styrelse färdig, då för ingeniörsarbetet finnas distriktsingeniörer på de olika arbetslinierna. Någon särskild kassör kan väl icke behöfvas, då distrikterna ega sina kassörer, hvilka kunna och böra reqvirera medlen omedelbart från styrelsens hufvudkassör. Sekreterarearbetet bör kunna lätteligen fullgöras af den upptagne kanslisten. Kamreraregöromålen tillhöra styrelsens kamrerarekontor, som derför i mån af byggnadsarbetenas omfång, må antaga nödiga bokhållare, hvilket naturligtvis också gäller om revisionskontoret. Skedde sammanslagningen under närvarande förhållanden, vore det belt visst tillräckligt, att en bokhållare tillsattes för hvardera af nämnda kontor, då en kostnad uphstode af säg: 4,000 rdr. Slutresultatet blir alltså, att hela kostnaden för byggnadsdepartementet inom styrelsen, komme att uppgå till 14,000 rdr, i stället för att den särskilta byggnadsstyrelsen, då alla tjenstemännen der upptagas, nu uppgår till 40,000 rdr om året, eller 26,000 rdr mer än i förra fallet. Denna besparing är dock ej att förakta, ehuru den utgör blott en, och kanske jemförelsevis den minst vigtiga, af de fördelar, som en gemensam jernvägsstyrelse skulle medföra,