Article Image
väsendtligen derpå, att en ordnad ångbåtsförbindelse blir åvägabragt mellan Kiel och Göteborg. Fördelarne af denna linie hafva blifvit närmare utvecklade i en enskild skrifvelse från samma firma, hrr IL. d: R. Philip, utur hvilken skrifvelse vi återgifva följande, som synes oss böra mycket beaktas af våra trafikanter: ,Alla de härvarande importörer, med hvilka vi öfverlagt om Kielervägen, och som till större delen redan försökt den, förklara sin fullkomliga belåtenhet och finna kostnaderna billigare än via Lubeck och ämna låta sin varuimport ställas på Kiel. Likaledes har, såsom vi nämnt, en betydlig del af våra Stockholmsoch landsortsvänner beslutat sin ganska betydliga import öfver Kiel, och med någon ansträngning å vår sida skulle vi säkerligen kunna öka antalet af dessa, synnerligast som denna nya ångbåtslinie erbjuder allmänheten fördelar af stor vigt. Vi ha under detta år fått t. ex. manufakturgods hit från Hamburg för 1 rdr 50 öre pr centner in tull med fri spedition såväl i Hamburg som Kiel, och från Kiel för 1 rdr 20 öre pr centner in full samt öfriga varor i proportion derefter. Kiel kan i allmänhet anses vara isfri hela året, men i hvarje fall förr öppen än det instängda Lubeck, hvadan importörerna kunna få sina varor möjligen en eller annan vecka tidigare, hvilket för många är i och för re-expedition ganska behagligt. Att låta varor vintertiden gå till Kiel i stället för Lubeck har fördelen, att man från förstnämnda ort kan med mindre kostnad disponera dem till Malmö jernbanstation, derest ångbåtsförbindelsen på Göteborg skulle vara afbruten, än om de låge i Lubeck, derifrån varorna ju skulle drabbas äfven af frakten för krokvägen Lubeck-Hamburg-Riel. Tager man derjem te i betraktande, att en stor del varor af fabrikanterna levereras franco Hamburg, ja till och med Kiel, samt den besparing i jernbanfrakten, som uppstår för gods från Göteborg t. ex. till Stockholm, jemförd -med kostnaderna från Malmö till hufvudstaden, utgörande närmare 1 rdr pr centner eller cirka 75 rdr pr vagnslast, samt att jernbanfrakten från Göteborg till Jönköping, Norrköping, Örebro, Christinehamn, Carlstad, Borås, Venersborg m. fl. af våra större importerande städer är mycket billigare än frakten från Malmö till dessa orter, och hvilkas import mångdubbelt uppväger den till jernbanstäderna söder om Jönkoping, så synes det oss, som om Kielerlinien, vare sig den besörjes af svenska eller utländska bolag, kan och bör hafva goda utsigter för sig hvad gods beträffar. För passagerare och post är Kielervägen redan erkänd och har de fördelarne, att man kommit med Holsatia på 24 timmar, eller 12 timmar förr till Hamburg än via Köpenhamn och för en kostnad af 58 rdr rmt tur och retur, hvilken tidsbesparing och billiga passagerareafgift äro välkomna för de många resande, som passera vår ort. De gå ombord efter bantågets ankomst, bespara sig derigenom hotellafgift och behöfva ej t. ex. gå och vänta halfva, ibland hela natten på norska båtarne och få genom den hastiga öfvertarten äfven en minskad utgift för lefnadsbehofven under resan, allt saker, som det stora flertalet sätter värde på. Lika naturlig som förbindelsen mellan Malmö och Liäbeck är för södra Sverge, lika naturlig är Göteborg—Kiel för mellersta och norra orterna. Antagligt är, att derest inga hinder i öfrigt möta, kongl. poststyrelsen gerna skulle begagna Kiclervägen för posterna, hvilket blefve at stor vigt för den korresponderande allmänheten. Slutligen hafva hrr L. N. Philip ingått till k. styrelsen för statens jernvägstrafik med en framställning, åsyftande att bereda lättnad i transporten af transitogods, utur hvilken skrifvelse vi meddela följande: Då det såväl från England som Frankrike expedieras stora varuposter till Stockholm, Finland och Ryssland, hvilka gå med direkta ångoch segelfartyg; då härifrån oupphörligt under seglationstiden afgå, säväl genom kanalen som yttre vägen, tungt lastade ångbåtar med för Stockholm och ; Finland afsedda varor, synes deraf att varuegarne heldre underkasta sina varor den längre transporten på sjön och betala en dryg assuransafgift, än låta dem gå transito med jernbana härifrån, då detta skulle falla sig vida dyrare. H Att det vore af ett stort allmänt intresse om i jernbanornas trafik kunde ökas med någon större del af allt det gods, som nu för svenska importen tillfaller ångfartygen, och att det vore af stor nytta för landet, om en jemn och stor transitofart kuude åvägabringas genom Sverge för varusändningar från vestra Europa till Finland och Ryssland, torde hvar och en villigt medgifva. För att i någon mån, hvad på oss ankommer, söka befordra detta allmännyttiga mål, hvars uppnående icke torde vara särdeles aflägset, om blott ändamålsenliga åtgärder vidtagas, hafva vi uppmanat en stor del af transitosändningar genom Sverge österut. Såsom svar på denna vår uppmaning, hafva vi blifvit anmodade att uppgifva billigaste genomfrakten från flera hufvudorter, såsom Paris, Havre, London, Hull ete. via Göteborg pr jernbana till Stockholm, och sedan rederierna för de regelmässigt hitgående ångfartygen beredvilligt underlättat kommunikationen medelst billiga frakter, våga vi härmed till) kongl. styrelsen vö sättning i den hi faktur-och korta varor gällande frakten rdr 1: 88; pr centner till rdr 1:41 pr ctr för partier understigande 100 ctr och till rdr 1:8 för derutörver. Fullt antagligt är, att derest denna fraktlindring benäget beviljas, komma våra sändningar pr jernbanan under nästa år att vida öfverstiga de hittills varande, deraf större delen torde ske under Mars och April månader, förutsatt att sjöfarten då är i gång. Att vi tagit oss friheten föreslå förestående fraktbestämmelser,5 grundar sig på vår kännedom om fraktnoteringarne på de hårifrån sfgående ångbåtarne, hvilka isynnerhet sommartiden icke fordra mer än 50 å 60 öre pr ctr kanalvägen och 7å a 80 öre yttre vägen, och torde dessutom rdr1:8 pr ctr vara den högsta frakt, som kan tillskynda jernbanan större qvantiteter genomgående transitogods. Skulle, såsom vi våga hoppas, kongl. styrelsen taga denna vår ödmjuka anhållan i gunstbenäget ötvervägande och densamma bifalla, ha vi, tillfölje af de lägre fraktbestämmelser, som vi sålunda kunna åstadkomma, goda utsigter att inom kort i icke ovåsendtlig mån bidraga att öka försändningarne pr jernbana, icke allenast för hufvudstadens räkning. utan äfven för Finland och Ryssland, ett mål, hvars ernående säkerligen skall hälsas med glädje af hvarje sann fosterlandsvän. Göteborg d. 18 Nov. 1868. IL. RB. Philip. — Stadsfullmäktige i Uddevalla, I Måndags kl. 12 på dagen förrättades inför magistraten i Uddevalla lottning, för tur att afgå, emellan de fem hrr stadsfullmäktige, hvilka blefvo valda tillfölje af att folkmängden ökats till öfver 5,000 personer, hvilken lottning så utföll, att kapten A. Bildt, handl. J. H. Hellgren och bokbindaren F. Dahlgren skola vid detta års slut afgå samt de båda öfriga, handl. Aug. Stenson och fabrikören C. W. Collander, qvarstå till 1870 års slut. våra affärsvänner att för nästa år göra försök med dsammast hemställa om nedrån till Stockholm för manu

25 november 1868, sida 3

Thumbnail