pressades med större kraft än annars. Sedan vi lyckligen kommit ur drifisen, hotade den största faran från maskinrummet, ty om vattnet stigit så mycket, att det trängt i askugnarne, så hade vi förlorat ångkraften och derigenom det bästa medlet till räddning, men genom ihärdigt arbete af maskingastarne och ändamålsenliga dispositioner lyckades det att afhålla denna fara. Läckan påfanns också slutligen midskepps om styrbord, hvarest stöten mot isstycket hade åstadkommit en ganska lång buckla straxt nedanom vattengången; trossbottnen var upprifven, tvenne spanter bräckta, tvenne bultar uppryckta och flera rubbade ur sitt läge, så att vattnet emellan två plåtar, som gått åtskills, pressades in i betydlig mängd. Man stoppade den så godt sig göra lät, men den kunde ej fås alldeles tät. Från kl. 8 f. m. till 5 e. m. arbetades utan afbrott med vattenlangningen; omkr. 400 ämbaren gingo hvarje timma öfver bord från trossbottnen, utom det, som östes ur maskinrummet. Klockan emellan 3 och 4 började vi blifva någotsånär säkra om ssegern, ty sjögången, som vid vissa tillfällen var så hög, att spetsarne af vågorna vräktes öfver den på förtoppen placerade tunnan, hade nu börjat något minskas, och snart började Spetsbergens snöhöljda toppar träda fram vid horizonten. Med vissheten om räddning började de komiska sidorna i situationen träda skarpare fram. Så t. ex. skulle frukosten, som alldeles I blifvit förgäten om morgonen, arrangeras kl. 4 på eftermiddagen, men vid inträdet si salongen möttes blicken af en svår försödelsens styggelse. Vattnet hade der stigit till omkring 2 fot och strömmade med svåldsamhet af och an tillfölje af rullninIgen, förande med sig allehanda saker i det TIbrokigaste virrvarr. Här kryssade en kaffekanna emellan en galosch och en stöfvel, stötande emot en på drift varande instrumentlåda, som i sin tur stannade på grund på kolboxen, hvars svarta innehåll gifvit sen viss färg åt det hela. På bordet var slikväl en inbjudande syn; der lågo ölbuteljer i sällskap med en flaska af ljusare innehåll, det hela omgifvet af bröd, smör Toch ost. Glas syntes ej till och voro äfsen öfverflödiga, emedan de knappast kunnat användas. Oaktadt all den oreda, som srådde i vår förut så hemtrefliga salong, soaktadt vattnet stod ända upp till knäna, sså var dock denna frukost den mest smaksiga, som under hela resan blifvit förtärd. En löjeväckande syn af annat slag erbjödo de af matroserna, hvilkas arbete bestod i att fylla pytsarne på trossbottnen. Tillfölje af rullningen slungades vattnet hit och dit, så att de ömsom stodo deri till midjan och ömsom på det torra. Härvid gällde det att passa på med ämbaret då störtvågen kom, men oftast sked, de detta så våldsamt, att de på det hala jerngolfvet förlorade fotfästet och lågo plaskande vid hvarandra likt grodor i en pöl. Då man besinnar att vattnet var omkring 0 gr., så måste man medgifva att det fordrades en ovanlig grad af ihärdighet att hålla ut med detta arbete 9 å 10 timmar. De stackars maskingastarne hade äfven, sisynnerhet i början, en svår olägenhet att gutstå. Vattenlangningen ifrån trossbottnen gick öfver ett glest jerngaller, som utI gjorde tak till maskinrummet, och för hvarje ämbar som kom spilldes en god j . dosis, som i form af regndusch drabbade de sotiga gestalterna der nere. Emedan det ej var deras kamrater, som åstadkom . i detta onda, så höllo de tåligt ut dermed ett par timmar, men skickade slutligen en sdeputation, som i valda ordalag anhöll . om förskoning från denna tortyr. Sasken athjelptes lätt med en matta öfver Ä b gallret. Omkring klockan 6 fälldes ankaret i Smeerenberg bay; fartyget krängdes så att läckan kom öfver vattnet, och numera var . b det en lätt sak att göra läns med maskinpumpen. Vår stackars fröken såg dock något miserabel ut, långa fransar af is hängde rundtomkring sidorna, seglen voro öfverallt styfva af en flere tum tjock isskorpa, och taklaget var som kokadt i sockerlag. Temperaturen hade varit omkring — 5 gr., och hvarje störtvåg lemnade sitt b bidrag till denna utstyrsel. Under den svåra sjögången visade sig den öfver styrL huset gjorda öfverbyggnaden synnerligen praktisk, ty den förutan skulle styrhuset -lat de våldsamma sjöarne slagits sönder. Ofta. slog vågen emot med sådan kraft, att fartyget för ett ögonblick förlorade sin hastighet och stod skälfvande i hela skrofvet. Några fönsterrutor i styrhuset blefvo dock sönderslagna. Den 5 Oktober börjades dermed, att chefen tackade manskapet för deras under