Article Image
STOCKHOLM d. 26 Okt. I D. A. läses: Angående ångfartyget Haparandas strandning hafva vi nu varit i tillfälle förskaffa oss följande detaljuppIysningar: Tisdagen den 13 innevarande månad på morgonen afgick ,,Haparanda från stadens af samma namn uthamn Salmis, medhafvande betydlig last, hufvudsakligast smör; 5 salongsoch åtskilliga däckspassagerare medföljde. Klockan 10 f. m. anlöptes Neder-Kalix lastageplats Carlsborg. Klockan 2 o. m. i klart väder och i det utprickade farvattnet, då såväl befälhafvaren, kapten J. Sundberg, som fartygets egen förhyrde lots befunno sig på kommandobryggan, stötte fartyget 2—3 gånger — dock utan att fastna — på ett undervattensgrund. Oaktadt stötarne voro så lindriga, att flera af de ombord befintliga ej förnummo desamma, inrusade ögonblickligen vattnet så häftigt i maskinrummet, att elden under pannorna genast utsläcktes, till följd hvaraf maskinerjet stannade. Ögonblicket var kritiskt. Det lyckades dock kapten Sundberg, enär vinden derför var gynnsam, att få segel tillsatta och segla fartyget i land på sjösidan af en skogbevuxen holme, för att dymedelst undvika fartygets sjunkande, hvilket anses ej kunnat undgås, om fartyget vid olyckshändelsen befunnit sig längre ut till sjös. Fartygets läge var dock särdeles farligt och hjelp aflägsen. Ett par af salongspassagerarne landsattes och begåfvo sig ofördröjligen kortaste vägen till NederFalix telegrafstation, hvarest de aflemnade kapton Sundbergs telegram med begäran om bistånd från staden Haparanda, hvarjemte äfven förste Sstyrmannen afsändes för stormpumpars anskaffande till det 2 mil från olycksstället belägna Råne Ängf. ,,Volontaire, kapten H. R. Ankarcrona, afgick så fort sig göra lät påföljande morgon till Strandningsstället. Vattnet hade wvnder tiden till hälften fyllt akterrummet och aktersalongen, men åter blifvit till en del utpumpadt, då ängfartyget Volontaire ankom och bogserade ,,Haparanda i lä om en närbelägen holme. Samma dag på aftonen ankom äfven till stället ångfartyget ,, Thule, kapten Flory, samt påföljande dag från Lule ätven ångfartyget ,,Gellivara, begge dessa medhafvande stormpumpar. Samtidigt med , Volontaire hade äfven från Haparanda anlärdt ångf., Salmi-, kapten A. Haberkorn, hvilken ångbåt skulle qvardröja på platsen tillHaparandas afgång. Denna senare ångbåts last och passagerare ombordtogos å ,, Volontaire, som direkt från strandningsstället afgick till Stockholm. Enligt ingånget telegram under loppet af gårdagen, har ångfartyget ,Vesterbotten, på väg norrut, stött på grund vid Snättsundet norr om Hernösand och kört upp med förstäfven ett par fot. Fartyget är ej läck. Bogseringsångfartyget .Flink har, jemte ett par jakter, afgått till stråndningsstället för att lossa lasten och få fartyget ott. Till hvad vi i Lördags berättade om den sednaste stormen tillägga vi följande: Den 20 Oktober, kl. half 2 eftermiddagen, strandade norska barkskeppet ,,Den 24 November, fördt af kapten F. Wallöe, på resa från Söderhamn till Nieuwediep med trälast. å 10-fotsgrundet utanför skären Svenska Björn, belägna rst i nordost vid hafsbandet af Stockholms skärgård. Vinden var NNO. med jemn, frisk bris och nånon sjö, och luften var byaktig med utseende af storm. Fyrmästaren å det utanför dessa skär stationerade fyrfartyg ansåg vädret för hårdt, att med fyrfartygets små båtar kunna uppnå strandningsstället före nattens inbrott för att bistå de olycklige, hvilka han trodde i sina egna båtar skulle söka räddning till fyrfartyget, emedan vinden var dem behjelplig att nå detsamma, och inträffade verkligen också, ty klockan half 6 eftermiddagen anlände kaptenen jemte 13 mans besättning i tvenne båtar från det öfrergisna fartyget, och blefvo alla, dock ej utan möda, tagna ombord. En del af deras medhafda saker Dergades, men den ena båten gick förlorad. En timme sednare hade deras räddning varit omöjlig, ty vind och sjö ökades alltjemt, dragande sig på ostlig, som på morgonen den 21 öfvergick till full storm, med härda orkanlika vindstötar och regn samt en mycket hög orolig sjö. Den 23 sändes med ett fartyg bud i Iand till Söderarm att de skeppsbrutne befunno sig ombord å tyrfartyget. Den 24 på morgonen utkom kronolotsen Westerberg från Söderarm med båt och transporterade dem lyckligt i land, och i förrgår på förmiddagen anlände de hit med ångfartyget ,,Aura. Imellertid hade en förbi olycksstället passerande skeppare inberättat i Furusund, att skeppet var slaget i stycken. Detta har dock ej skett, utan har det drifvit af grundet, sedan det kommit i marvatten och under den svåra Onsdagsstormen af Sandhamns lotsar m. fl. blifvit inbergadt dit, hvilket vi i Lördags omnämnde, hvarigenom det nu blifvit konstateradt, att det vid Svenska Björn ,.sönderslagna och det vid Sandhamn inbergade är ett och samma skepp. I förrgår afton uppkom det på strömmen, bogseradt af tvenne ångslupar. Det är jämmerligt tilltygadt. Bjelkar och annat af däckslasten hafva arbetat sig ut tvärs igenom kajutan och ruffen på däck. Dock anser man att det kan repareras, emedan det för icke längesedan blifvit förbygdt. Den vid Furusund till ankars liggande skönerten, som dref i land, är skenerten ,, Lina, hemma uti Wätö i Roslagen och förd af kapten O. Olsson. Fartyget var stadt på resa från Rostock till kRAe Masterna äro kapade och fartyget är vrak. Som vi nämnt, måste de norroch österut härifrån afgående ångfartygen qvarligga på Granskärs redd, men äfven de, som länsade för stormen på sina resor hit, kunde med knapp nöd rädda sig för dess oerhörda våldsamhet. Ångfertyget ,,Sundsvall inkom nätt och jemt och ankrade vid Oregrund. Emellan grundet Björn och Örskär, der vattnet börjar att grunda upp inemot ÖregrundsGrepen, kom sjön akterifrån yräkande som en lodrät bergvägg och kastade med ett hiskligt dån ångfartyget framåt som en liten spån på vattnet. På detta ställe slog sjön lös främsta taljan på ena låringsbåten. Hastigi skyndade befälhafvaren att fastgöra en tross i den ännu vid aktra båttaljan hängande båtens akterstäf, och knappt var detta gjordt, förrän nästa sjö ätven lösslet båten från denna talja; men, märkvärdigt nog, höll den nu utfirade trossen och båten släpade med, half af vatten. ända till uregrund, stundom i jemnhöjd med flaggstången akterut. Till råga på det kritiska vid omnämnda ögonblick kom maskinisten upp från maskinrummet och rapporterade, att lovarts tuber i pannan voro torra, hvaraf en högst farlig torrkokning kunde uppkomma. Ehuru det ej var mycket rum att ,svänga sig på, måste dock befälhafvaren i anledning häraf falla af 4 streck för en stund för att få vatten och ånga till lovarts tuber, och utan vidare äfventyr kom fartyget slutligen lyckligen till ankars. — På finska ängfartyget Grefve Berg, som under stormen länsade öfver Ålands haf åt Stockholms skärgård till, slogs allt ombord huller om buller. Stolar, bord, porslin och glas, kort sagdt allt löst — till och med passagerare, som ej kunde hålla sig fast — vräktes från den ena sidan till den andra. Göteborgs skeppslista. inklarerade fartyg från inrikes orter. Jakten Prins August, Pettersson, Marstrand, 10,596 fl. rafsinadsocker. Karolina, Larsson, Sölvesborg, 4,000 . våtsaltade hudar, 1,000 7Z. läder; från Karlshamn, 60 t:r tjära, 176 kf. 29 centn.

28 oktober 1868, sida 4

Thumbnail