mer än i Vatikanen och i St. Ildefonso i Spanien. Utaf grekiska mästerstycken beundra vi statyen af en fackelbärerska, funnen vid Cumee, och en nymph med en mussla, båda häntydande på den grekiska konstens blomstringstid. Byster af Sokrates, Demosthenes och Marius jemte flera andra bekanta personligheter hafva äfven här sin plats. Vi inträda härifrån uti Eremitagets mest märkvärdiga del, som ej öfverträffas eller har sin like i hela verlden, nemligen i den afdelning som fått namnet af Minnesmärkena från Kertsch. Dessa fornsaker äro funna i kolonierna vid Panticapgeum, Theodosia och Phanagoria, hvilka hade grundats af grekerna på det tauriska Chersonesus, det närvarande Krim, i närheten af den cimriska Bosphoren. Fynden bestå hufvudsakligen af föremål, som lades med de döda i grafvarna, såsom guldoch silfversmycken, kärl at silfver, bronz, glas, bränd lera och små skulpturer af allehanda slag, förfärdigade af samma materialier, samt husgerådssaker; hvartill komma åtskilliga högst sällsynta grafvårdar af trä. Dessa fynd äro, oafsedt de olika föremålens skönhet och konstvärde, äfven ur den sy apunkten af största intresse, att de gifva en fullkomlig inblick uti den helleniska konstindustrien. En del af desamma bevise jemväl, att äfven sådana i barbarernas land liggande kolonier, som de på Krim, hvilka dock ständigt voro i liflig beröring med moderlandet, förmådde alstra de ädlaste bilder af den grekiska konsten. En annan del af samlingen visar, att denna konsts mäktiga drifkrast t. o. m. slog rötter hos de i närheten boende schyterna. Samlingen upptager öfver 2,000 nummer och är ordnad dels i på golfvet tristående obelisker och dels i lådor med glaslock. Största delen at detta fynd gjordes år 1831 under en grafkulle, som tartarerna kallade Koul-Ouba (Askkullen), derinunder man fann en schytisk konungagraf samt inom densamma i ett instängdt rum qvarlefvorna af konungen, hans gemål, hans stallmästare, hans stridshäst, hans tiara, hans konungsliga drägt, hans praktservis samt vaser af förgylld brons m. m. Som bevis på huru långt grekerna hunnit i konstindustrien förtjenade att här framhållas en mängd föremål, men jag åtnöjer mig med att omnämna endast guldsmedsarbetena, såsom kransar, pannband, örhängen, nålar, halsband, halskedjor, armband, ringar, för hvilka sakers beskådande erfordras delvis förstoringsglas, till att upptäcka finessen och, skickligheten uti desammas konstnärliga utarbetande med figurer, blommor o. s. v. Å högra sidan af Atrium inkommer man i en sal, der ej mindre är 1,300 vaser äro till finnandes, hvaribland icke mindre än 566 antika, inköpta efter urval från det Campaniska galleriet. Samlingen är bland annat förträffligt försedd, såväl till antal som till urval, med etruskiska vaser, hvilkas mångfald och skönhet i formen förråda reproducerandet af den grekiska konsten. En del af desamma tillhör den äldre formen med svarta figurer på gul botten, en annan åter den friare och mera fulländade formen med gula figurer på svart botten. Ibland de sistnämnda framstå isynnerhet några, hvilka i Italien fått namnet Vasi a Campana. Dessa utmärka sig för arbetets skönhet. Dit höra de, som återgifva Patrokles död, Den indiske Bacchus seger, Theseus strid med amazonerna, hans strid med amazonen Meloza, m. fl. De aldramärkvärdigaste af dessa vaser äro de, som blifvit funna vid gräfningar i närheten af Ruvo och Cumee, hvarutaf också Eremitaget har en större samling än t. o. m. museet i Neapel. Serdeles anmärkningsvärd är den vas, på hvilken mythen om Jason och Hector är framställd, och anses den i ålder uppgå till 400 år före Kr. I de följande afdelningarne inrymmas handteckningarne och kopparstickssamlingarne, hvilka räkna flera hundra tusen exemplar och äro för konstkännare af största intresse. Mellan kopparsticksoch vas-salarne är biblioteket och i sammanhang härmed ett par rum, som innesluta fornsaker från Asien, Indien, Mongolien, Tschudien och Sassaniderna. Vi hinna blott flyktigt genomgå dessa sällsynta och märkvärdiga samlingar, emedan tiden manar att ingå i målningsgalleriet. För att komma dit har man att gå uppför den breda trappan, se i förbigående flera kolossala marmostatyer, utörda af vår tids mest framstående mäAA.Ieni