för jernvägens trafikstyrelse uppgjorda stat. Vi böra något närmare belysa detta ämne. I trafikstyrelsens underd. förslag till organisation af statens jernvägstrasiks förvalt: in uppgifvas de förrättningar, som borde utkomma de föreslagna distriktcheferna ( 31) sålunda: Distriktchesen öfvervakar ordningen och hushållningen inom distriktet; uppmärksammar de industrioch handelsförhållanden inom distriktets trafikområde, som ega samband med jernvägsrörelsen; föreslår hos styrelsen sådana åtgärder, som kunna lända till denna rörelses befrämjande; är, på sätt styrelsen honom föreskrifver, dennas ombud i allt hvad som rör distriktets förhållanden till främmande myndigheter, inrättningar och personer, samt utöfvar, så länge nu gällande trafikoch tjenstgöringsreglementen skola tillämpas, äfven den myndighet, som enligt dessa reglementen tillhör intendenten. De hrr komiterade, som erhöllo regeringens uppdrag att granska och yttra sig öfver trafikstyrelsens förslag, nemligen hrr frih. N. Ericson, P. Muren och M. Agrelius, förorda varmt dessa tjensters bildande, utlåtande sig derom på följande sätt: ,Häraf framgår, bland annat, att distrikt-cheferne skulle blifva styrelsens och dess ledamöters närmaste och egentliga stöd inom alla grenar af distriktens förvaltning; att kontrollen öfver de betydliga penningebelopp, som från centralstyrelsens hufvudkassör månadtligen remitteras till distrikten för bestridande af tjenstepersonalens aflöning och alla utgifterna för reparationer och nybyggnader, äfvensom uppsigten öfver vården och bushållningen med de till alla afdelningarne hörande dyrbara förråd, skulle närmast tillkomma bemälde chefer; — att de vidare borde icke allenast vid inträffande större skador ä jernvägen, då vederbörande öfverdirektör af göromålen i styrelsen möjligen kan vara förhindrad att bestämma de första åtgärderna för skadans afhjelpande, härom meddela alla erforderliga föreskrifter i samråd med maskinoch trafikdirektörerne, utan äfven i allmänhet vid förefallande nybyggnader och reparationer öfvervaka, att all omsorg och noggrannhet dervid iakttagas och att behöfliga materialier af god och ändamålsenlig beskaffenhet blifva anskaffade mot billigaste pris; — att, då det icke får begäras, att styrelseledamöterne alltid skulle ens till utseende än mindre till egenskaper och duglighet kunna känna den stora tjenstepersonalen utefter hela jernvägssträckan, distriktcheferne alltså finge i första hand ansvara för upprätthållandet af disciplinen inom densamma, och särdeles hvad den lägre betjeningen angår, bestämma om dess antagande, bestraffande och entledigande; — att, enär det ofta är angeläget såväl för de trafikerande och orternas innevånare att vinna upplysningar och rättelser i åtskilliga af deras förhållanden till jernvägarne och trafiken, som ock för de kommunala och exekutiva myndigheterna att erhålla uppgifter rörande tjenstepersonalen med ringa omgång och största skyndsamhet, distriktcheferne alltid både böra och kunna härvid efterkomma hvad i ena och andra fallet begäres; att, ehuru maskinoch trafikdirektörerne väl hafva skyldighet att vid inspektions resor öfvervaka de detaljer, som tillhöra hvarderas afdelning, det likväl alltid måste blifva distriktchefernas sak att med uppmärksamhet vaka öfver ordning och snygghet på stationerna samt trafikens jemna gång, äfvensom deröfver att tjenstepersonalen är påpasslig och punktligt iakttager gilna föreskrifter. Dessa sålunda bland alla föremålen för distriktchefernes verksamhet antydda göromål kunna icke fördelas emellan de vid distrikten anställda afdelningsföreståndare, hvilka väl behöfva att använda all sin tid åt de till hvardera hörande ärenden, och af hvilka den ene icke kan sättas till förman öfver den andre. Vid sådant förhållande och då det tillika icke får förbises, att det ligger i styrelseformens natur och, särskildt för jernvägsförvaltningen, i de årligen ökade göromålens mängd, att styrelsens ledamöter dagligen äro tillstädes på sina embetsrum, hvarigenom båda öfverdirektörerne eller åtminstone endera förhindras att under längre tider vara skiljde från sin egentliga befattning vid styrelsen för att ute å distrikten inspektera och deltaga i detaljerna af hvad till deras förvaltningsgrenar hörer, och att i allt fall deras förmåga att verksamt handhafva de yttre göromålen vid en framskriden ålder minskas, oaktadt de såsom ledamöter i styrelsen, genom den stora erfarenhet, de haft tillfälle förvärfva, fortfarande kunna utöfva sitt gagnande inflytande på ärendenas behandling derstädes och af sådan anledning anses böra å sina platser bibehållas, måste, enligt vår öfvertygelse, det anses vara för hela förvaltningen ovilkorligen nödvändigt att inom hvarje distrikt finnes en chef öfver alla dess afdelningar, som kan, i afvaktan på föreskrifter från styrelsen eller öfverdirektörerne. skyndsamt och verksamt vidtaga alla under en eller annan förutsättning erforderliga åtgärder; och vi kunna derföre icke annat än underdånigst tillstyrka nådigt bifall till hvad styrelsen härutinnan föreslagit. Såsom man häraf finner, hafva hrr komiterade tänkt sig distriktchefernas uppdrag vida mera omfattande an hvad styrelsen i sitt förslag framställt. Med all den stora aktning vi bysa för dessa auktoriteters bedömande af saken, våga vi likväl deremot göra några invänningar. Genom departemental-indelningen, böra, enligt sakens natur, alla trådar löpa omedelbart mellan hvarje departementschef och de till hans departement hörande tjenstemän, således från chefen för trafikdepartementet till trafikdirektörerne, från chefen för bandepartementet till baningeniörerne, 0. s. v., samt omvändt, sammanknytande sig sedermera hela förvaltningen i styrelsens chef: generaldirektören. Genom tillsättningen af distriktchefer, som blefve ett slags generaldirektörer inom mindre områden, afbrytes ledningen af