bor, såsom ett minne af dennå högst sällsynta händelse. De små späda varelserna voro, att döma utaf deras afbildningar, alla välskapade, men de dogo straxt efter lödelsen. Ibland de fysiologiska samlingarne se vi missbildningar af alla slag, hvilka, såsom endast varande af intresse för vetenskapsmannen ex professo, här må förbigås. Uti den osteologiska afdelningen ser man förutom hufvudskålar af alla jordens olika menniskoracer bland andra intressanta föremålstvenne gipsmasker af Anders Retzius, den ena tagen omedelbart och den andra 3:ne dagar efter hans död. Bland instrumentsamlingar ses ett kirurgiskt bestick sedan Gustaf I:s tid, äfvensom ett uti ett börn uppstäldt skelett, förfärdigadt utaf den på sin tid berömde Haffenius, år 1660. Skelettet visar dessutom menniskokroppens ådror och nervsystem m. m. och är sammansatt af jerntråd. Uti undra våningen af Carolinska Institutets likrum betraktar man borden med flyttbara skifvor, hvarå liken läggas, för att undergå medicolegal besigtning. Vi kunna se huru liken förflyttas å en vagn till en utanför salen varande hissinrättning, hvilken drifves med vattentryck. Vagnen befordras upp tillandra våningens obduktionsrum der rörliga marmorskilvor äro redo att emottaga de döda kropparne för anatomiska undersökningar. I samma våning hafva föreståndarne för de olika vetenskapliga afdelningarne sina arbetsrum och lärosalar. För fremlingar, som hitkomma för studiers idkande, finnes serskildt arbetsrum. Bland egendomligare saker, som man här ser, är en likkista, hvaruti ett lik f. n. ligger förvaradt, inbäddadt uti is. Meningen är att utröna huru länge kroppen på så sätt skall kunna konserveras. Uti ett annat rum lag en myckenhet af ren-laf, hrarmed professor Stenberg f. n. som bäst experimenterar tår att af densamma åstadkomma ett fluidum motsvarande den svenska potatisnektarn. Tredje våningen är ännu oinredd, och då vi ej ha vidare att iakttaga, lemna vi stället för att snart vara inom murarne till en annan lokal, der vi möta andra intresseväckande bilder, hvilkas åsyn framkallar helt andra känslor än dem, hvaraf vi nyss intagits. Uti gyldene bokstäfver läsas öfver 2:ne höga portar af jerngaller de magiska orden: ,,Kungliga Myntet. Genom en mindre sidoport inkommer man på en rymlig och planterad gård, å hvilken synas verkstäderna, utgörande flera sammanbyggda högalenvåringshus, med stora gallerförsedda fönster. I dessa byggnader finnas olika verkstäder för metallens bearbetning ifrån det tillstånd — i form af plantsar hvari den levereras, till det tillstånd, hvari den, under namn af mynt, förekommer i allmänna rörelsen. Jag omtalar här blott i förbigående de processer och den behandling metallen undergår innan den utsläppes i rörelsen: glödgning, valsning, dragning, klippning, vägning, hyfling, lättring, hvitsjudning och slutligen prägling — för att så mycket förr kunna få införa läsaren uti den kanske mest intressanta afdelningen inom kungJiga myntet, jag menar dess utmärkta gravör, fru Lea Ahlborns atelier. Man märker vid första anblicken, att man här befinner sig hos en artist. Rummet är uppfyldt med gipsatbildningar, gipsaftryck och etyder, modeller i vax samt medaljexemplar, en hel del häraf alster af den flitiga och genialiska konstnärinnans stickel. Framför atelierens mellanfönster har fru Ahlborn sin arbetsplats. Å densamma syntes vid mitt besök flera under arbete varande medaljer, såsom en större med prins Öscars bröstbild, 2:ne belöningsmedaljer för det stundande landtbruksmötet m. m Fru A. är dessutom f. n. sysselsatt med profmyntsstämplar för de nya guldmynten å 10 francs valör. Å de förslag härtill, som uppgjorts af konstnärinnan, synes å det ena konung Carl XV:s bröstbild samt å motsatta sidan svenska vapnet, omslutet af de kända orden: ,, Land skall med lag byggas samt derunder valören, och å det andra, hvilket är af samma storlek, en lagerkrans, inom hvilken står 10 Frank 1868, samt å andra sidan: Kungligt Svenskt Mynt. Dessa guldmynt torde redan i höst utkomma i penningmarknaden. Bland ingångna beställningar sågs en af en belöningsmedalj för Musikaliska akademiens elever, framställande å åtsidan: en qyinna i antik drägt, sittande och framräckande en lagerkrans; vid hennes sida r en lyra och en notrulle; omskriften lyder: Kongl. Musik. Akademien. Å från-. sidan står: För flit och framsteg, samt il