den intaga ammunition till omkring 420 centner rigt, kol för närmare 6 dagar, proviant ech vatte för 10 dygn samt annan utredning i samma pro portion. Med intaget ballastvatten kommer far tyget att ligga någon mån djupare. Befäl oc besättning utgöras inalles af 20 man. Fartyge består egentligen af ett inre och ett yttre fartygs Skrof, hvaraf det inre upptages af maskineri oc! kanonen med dess attiralj. Det yttre skrofvet ä indeladt i icke mindre än 19 stycken hvar för si; vattentäta afdelningar. Fartygets spantjern äro a 2.5 X 1,1 decimaltums tjocklek och försedda me förstärkningar, der så erfordrats. Stäfvarna är af smidt jern. Det inre skrofvets sidoväggar är af jernplåt och försedda med vattentäta dörrar til de omgifvande rummen eller sidoafdelningarna Durkarne i maskinoch kanonrummen äro för. färdigade af refflad jernplåt och uppburna af båd dar af jern. Däcksoch sidopansaret, som är a jernplåt, hvilar på och är bultadt till ett underlag af furuträ, hvilket är fäst till däcket och fartygssidorna medelst dertill nitade Z-jern. Kring kanonen, som, då den är uppskrufvad till horisontel skjutning, ligger något ofvan däcket, är bygdt ett kapell at pansar, helt och hållet af jernplåt å vinkeljern. Kanonen kan, genom nedsänkning af kammarstycket, beredas en elevation af 324, hvarigenom den också begagnas såsom mö sare för afskjutande af kastprojektiler. Den sättes till bords och inhalas medelst ångkraft. Kring befalhafvarens och rorsmannens plats sluter sig ett styrhus i elliptisk form. Det har utseende af en bepansrad hjelm eller kask. hvaruti de båda utkikshålen äro belägna. Detta pansar är ända till 15 tum tjockt å förkant samt aftager i tjocklek akter-öfver, emedan sjelfva pansarbäten är så lätt att manövrera, att den nästan ständigt bör visa eldfronten emot fienden. Portstopparen, i det närmaste motsvarande en kanonport, men af lika väldig bepansring som kapellet på sidorna derom, öppnar sig af sig sjelf samtidigt med kanonen. då den sättes till bords, och sluter till ögonblickligt efter kanonens affyrande genom blotta luftdraget efter den utvecklade krutgasen, emedar njelfva portstopparen har nedantill i kanonrummet en motvigt eller balans, som gör, att den är ytterst känslig och rörlig för tillslutning. Däcks pansaret föroch akter-om kapellet är af dubbel jernplat och fastbultadt till träbackningen. Såväl detta pansar som sidopansaret är af proportionelt samma dimensioner som på monitorerne. De många vattentäta skotten afdela fartyget i lika många rum, som på ett särdeles sinnrikt sätt äro fördelade. Längs tör-och akterut upptagas rummen af ballastvatten, som är till en väsendtlig nytta ombord, ty skulle ammunition och proviant förbrukas till betydlig del och fartyget derigenom höja sig på vattnet, samt presentera fienden en större skottyta, så behöfver man endast insläppa mera ballastvatten för att under en strid alltid visa minsta möjliga skottyta emot fienden. Fartyget har en enkel ångmaskin om 30 nominella hästkrafter för högtryck, som arbetar med 60 skålpunds ångtryck per qvadrat-verktum och expansion, som under gång kan regleras från 1, till minst Å. Maskinen skötes och manövreras med sranerlig lätthet. Fartyget eger dessutom en särskild propeller, ett stycke framom dess 4-bladiga, hvilken står i gemenskap med en reaktionsapparat. anbragt för att dermed underlätta manövern och svänga fartyget. Den är inrättad så, att rorsmannen kan reglera densamma. Bland de många detaljerade större och mindre uppfinningar, som kapten Carlsund anbragt å dennå pansarbåt och hvilka skulle blifva alltför omständliga att bär afhandla, intager sättet att hemwinda och fälla ankaret ett mera framstående rum, ty under hemvindningen kommer ankaret af sig sjelft i samma läge, som det å andra fartyg befinnes vara, då det är kattadt och uppfiskadt. Genom reaktionsapparaten i förening med en propeller, som vi nyss omnämnt, kan pansarbåten under strid, ifall af behof, äfven ligga till ankars och vrida sig i alla riktningar, för att ständigt presentera eldfronten emot fienden. Pansarbåten ,,Garmer kostar kronan 132,000 rdr rmt, men verkstaden vida deröfver. Det skall blifva särdeles intressant att, sedan befäl och besättning biifvit vana vid den nya båtens och kanonens manövrering, få erfara, hvilken jemförelse gjorts emellan denna pansarbåt och våra monitorer, hvilka sednare ega lika svår bestyckning, hrad kanonkaliber beträffar som den förre, men kosta ofantligt mycket mera. 4 — UVlhsbankens veckorapport för den 9 Maj 1868. H Utelöpande sedlar . . .... 22, 066,182: 35. Depositionrr... 6,810,166: 91. Obegagnade andelar af kreditiver i och låneförlag . . . . . 3,022,131: 46. Bankens reservfond. . . . . 9,242, 96 Metallförräd . 11,141,742: 24. Alltså har, sedan förr uppgiften, beloppet af utelöpande sedlar ökats med 403,477 rdr 50 öre, depositionerna med 109,418 rdr 86 öre, reservfonden med 378,272 rår 61 öre och metallförrådet med 393.429 rdr 16 öre; hvaremot obegagnade andelar at kreditiver och låneförlag minskats med 497,739 rdr 91 öre, allt riksmynt. (P. T.) Hörelsen i Stockholms Sparbanker under April månad 1868. I Stockholms stads: Ä Rdr 112, S55: 75 Insättningar. . Uttagningar. . ss ..... 109.891: Oiverskjutande insättningar — Rdr 2,964: 02 Stockholms läns: m;:ättningaanrr..... Rdr 47, 108: 7 Uttagninger. 32,203: 37 otverskjutande insättningar .— Rdr I Inalles mera insatt än uttaget . Rdr bLandsorten. . Helsingborg. Utnämning. Till svensknorsk konsul i Kiel har K. M. utnämnt konsuln Fr. Rooth. — Gefle. Bolagsstämma. Bolaget för den förut emnämnda, genom bankkassören Adlerberg för samma bolag för 50 rdr inköpta ångbåten Murphy, af en ung man i Gefle, konstruerad och byggd för de ,inre farvattnen, hade i Thorsdags afton bolagsstämma, som lärer varit ganska intressant och som försiggick i fullkomligt formell ordning. Enligt en paragraf i dagens protokoll blef ångbåten mellan intressenterna bortlottad, hvarvid hr Adlerberg blef den lycklige egaren. Såsom vanligt vid andra stora bolagsstämmor anställdes efter välförrättade värf en serdeles glad kollation. — Malmö. Af ,,ZTidning för Malmö arbetareförening utkom första numret i Lördags. Det sysselsätter sig nästan uteslutande med töreningens angelägenheter. Efter en kort adress till arbetare öreningens medlemmar följer en uppgift på nuvarande medlemmar i föreningens styrelse, äfvensom i de af föreningen nedsatta komit6er, för hvilkas verksaomhet redogöres; vidare en artikel, hvaruti visas, på hvad ståndpunkt trågan om anskaffande af nödiga lokaler för föreningen nu befinner sig; en uppsats rörande arbetareföreningens framtid; samt. några notiser om arbetareföreningar på andra orter. Tidningen utkommer i qvartformat och säljes till en början endast lösnummervis å 3 öre för enkelt och 5 öre för dubbelt blad. — Sundsvall. Nya fartyg. Från Sundsvall skrifves: Lördagen den 9 dennes utgingo de törsta af de under vintern härstädes nybyggda fartycen. nemligen: det ena från grasshandlaren Axesii