Article Image
Litteratur. om de sanitära förhållandena i skolan af med. d:r Guillaume. Svensk bearbetning at Fr. Sandberg, Folkskoleinspektör, Stockholm 1867. Pris 1 rdr. Ju allmännare skolgången blifvit och ju mera skolan blifvit för många barn platsen för deras egentliga uppfostran och utbildning, såväl till själen som kroppen, desto mera har ock skolväsendet blifvit föremål för en välbehöflig uppmärksamhet och kritik. Att ätven i vårt land så varit händelsen visa nogsamt de många olika stadgar och författvingar, som på sednare tiden rörande detta ämne framkommit. Öfverhufvudtaget har dock intresset hos oss för skolorna rört sig kring deras art och beskaffenhet såsom etndervisningsanslalter. Att få ett så stort och grundligt kunskapsmått som möjligt, har varit hufvudsaken. Men mindre har skolan varit uppmärksammad såsom barnets uppfostrinysanstalt, der det numera enligt sakens natur måste erhålla grunddragen af sin både andliga och kroppsliga bildning, sin karakter och fysiska gestalt. Vi yllja visst icke säga, att dessa sidor varit iörbisedda, men de ha icke varit rllrächlJt uppmärksammade. Vi ha här icke anledning att tala om skolorna såsom harabtärsblldande, såsom de der ge det unga sinnet mer eller mindre sin riktning, sitt lynne och sitt inre värde för samhällslifvet, ehuru detta ämne är förtient af den största uppmärksamhet. — Med anledning af ofvan omnämnda arbete vilja vi deremot här påpeka skolornas betydelse för barnens Froppsliga helsa och utveckling. Detta ämne har på de sista åren vunnit en allt större uppmärksamhet, ju mera det uppvexarde slägtet visat betänkliga symptomer ef ett alltmera tilltagande svaghetstillständ. En hel litteratur af skolhygienie har uppetätt. Det arbete, som vi härmed anmäla, är en bearbetning utaf ett dylikt verk. utgifvet af en sransysk läkare. Om det ock för den i ämnet förut något hem n tadde icke innehåller så mycket ajentligt nytt, så är det dock såsom en kortfattad och ändock ganska sullständig framställning af hvad, som rörer skolhygienien, förtjent af uppmärksamhet. På ett upplysande och om sakkunskap vittnande sätt påpekas många sådana felaktigheter och brister i afseende på skolbarnens helsovård, hvilka ännu mer eller mindre förefinnas i de flesta af våra skolor och hvilkas giltighet af vederbörande alltför ofta ringaktas. Ehuru vi ingalunda vilja instämma med dem, som på skolan skjuta hufvudskulden 161 det dåliga helsotillståndet bland nutidens ungdom, så är det dock visst, att skolans organisation har tör barnens helsa en så stor betydelse, att derigenom kan såväl af friska och starka barn alstras sjukJiga och klena, som ock tvertom genom lämpliga anordningar af sjukliga alstras starka och härdade. Erfarerheten bestyrker detta ganska ofta. Och det är naturligt, att då kroppen ännu är stadd i sin utveckling den skall vara i hög grad känslig för all inverkan vare sig till dess nytta eller skada. Den fullbildade kroppen kan länge stå emot de skadliga verkningarne af en förskämd luft, en olämplip temperatur och belysning, en onaturlig kroppsställning, en deprimerad sinnesstämning, m. m. dylikt, men barnet kan icke länge detta. Det dukar ofta under. I de tre första kapitlen afifrågavarande arbete, hvilka handla om skolbyggnaden, salarnas storlek, renhållning, luftvexlmg, uppvärmning och belysning, påpekar förf:n nödvändigheten af sunda, tillräckligt rymliga (300 kubikfot för hvarje barn), renliga, lagom varma, Jjasa samt väl ventilerade rum, hvilket allt naturligtvis gäller , för skolor likasom för andra ställen, der många personer samlas. — I det 4:de kap. om skolmaterielen påpekas nödvändigheten derai, att bord och bänkar äro lämpado eiter barnens storlek. Häremot felas enligt regeln i våra skolor. Sådane felaktigheter anger törfattaren såsom vanliga orsaken till vissa sjukdomar hos barnen, såsom svagsynthet, närsynthet, snedhet, rubbningar i matsmältningen, näsblödnivgar, halssvullnad (göstre) samt stundom till den så vanliga hufvudvärken. — I 5:te kap. handlas om latrinornas lämpligaste anordning. — tte till 10:de kap. handla om åldern, tiden, timmarne för skolgången samt om läsordningen, hemlexorna och examina. Dervid anges farorna af tör tidig, tör ihållande och för ansträngd läsning. Barn under 7 år böra 7 icke sättas till vanlig skolgång. För de yngre barnen bör undervisningen icke vara mera än 4, för de äldre 5 å högst 6 timmar dagligen med minst 10 minuters rast : . ; l! mellan hvarje lektionstimma. Lektionerna 1 an hf A 1 (. ö

12 mars 1868, sida 3

Thumbnail