stå gillas. Stadsfsullmäktiges beredningsutskott hade ämnat gå i författning om balens anställande som vanligt, men II. M:t konungen lär hafva uttryckt sin önskan, att den för denna gång måtte inställas. — Indragning af elt onödigt embetsverk. Posttidningen meddelar: K. M:t har den 15 sistlidne månad förehaft frågan om konvoy-kommissariatets indragning och dervid funnit godt förordna, att kommistets verksamhet såsom särskildt embetsverk II med innevarande ärs slut upphöra, samt att handelsoch sjöfartsfondens kentanta medel och ande obligationer då böra öfverlemnas till toret, som sedermera skall ega att mottaga alla till fonden inflytande inkomster samt bestrida de derå anvisade utgifter; hvarjemte K. M:t. i sör ve ighet af ändring och inf af nödig förenkndenas behandling erforderliga särskilda Iser låtit infordra utlåtanden från konvoy-kommissariatet och statskontoret, behagat förklara att, i bändelse, efter det berörde utlåtanden inkommit, K. M:ts beslut i ämnet icko skulle hinna meddelas före innevarande års slut, chesen för kongl. civildepartementet då skulle ega utfärda de mare föreskrifter, som för den beslutade förändringens genomförande må finnas erforderliga. — Nedsättning i jernvägsfrakter. Posttidningen meddelar: Sedan K. M:t under den 10 nästlidne Maj, med anledning af styrelsens för statens jernvägstrasik framställning, bland annat derom, att ariiklarne fläck, t, köttvaror, mjölk, ost och smör måtte, i fraktdebitering vid transport å s j r, nedflyttas från 1:sta till 2:dra kl glasvaror och porslin från 1:sta till lje n i den af K. M:t den 4 April 1862 fastla taxa för trafiken å statens jernbanor, anbefallt styrelsen att inkomma med statistiska uppifter angående qvantiteten af de varor af nämnda slag, som under sednaste åren blifvit emellan särskilda stationer å jernvägen da, äfvensom i 2 f om den etörsta väglängd, å hvilken dessa med nurarande afgittsbestämmelser i allmånhet transporterats, så har bemälde styrelse den 1 röra tlidne November insändt sammandrag anda godsslags transport å statens jernunder åren 1865 och 1866, hvarvid sty sen tillika anfört, bland annat: att hvad anginge artiklarne k, kött, köttvaror, mjölk, ost och smör, hvilka i sammandraget vore sammanförda under rubriken viktualier, de ojemförligen största qvantiteterna af s: gde varor, som transporterats till Stockholm, hufvudsakligen ankommit från stationerna inom 6 mils afstånd, eller från och med Gnesta, samt att från stationerna bortom Katrineholm, som är beläget på 12 mils afstånd från hafvudstaden, hö obetydligt af sådana varor ankommit; att den på 8. 1 mils afstånd från Göteborg belägna stationen Foglavik kunde anses utgöra gränsen för transporten till sistvamnda stad af varor utaf ifrågavarande slag; att transporten af viktualier vore ganska betydlig inom de distanser, der fraktafgiften tilläte sådana transporter, men alldeles upphörde, då denna distans öfverskreds; att af den föreslagna nedsättningen i traktafgift för ifrågavarande artiklar sannolikt skulle följa, dels att trafikområdet för dem betydligt utsträcktes, dels att producenterna inom de kortare distanserna funne sig föranlåtna att öka sin produktion, dels ock att producenter kunde uppstå på längre atstånd från stationerna, genom hvilket allt trafiken skulle inom kort ökas i större grad än som erfordrades att betäcka den af den nedsatta frakten förorsakade minskningen i inkomst; att såsom skäl för sådan fraktnedsättning kunde åberopas jemväl en annan omständighet, den nemligen, att viktualiegods för transport på jernväg vanligen förekomme i små partier och oftast afsändes utaf egare af små ladugårdar, hvilka således måste betala frakt efter taxans tarisk IV Litt. A, då deremot egare af stora mejerier, som kunde befrakta en hel vagn, åtnjöte ej allenast den fördelen att få tariff IV Litt. B. tilllämpad, utan äfven den, att rabatt beviljades då väglängden vore betydligare; samt att gällande fraktafgister för glas, glasvaror och porslin vore för höga och derföre kunde anses från jernvägstrafiken utestänga stora qvantiteter af dessa artiklar, hvilket styrelsen sökt med anförda exempel och fakta ådagalägga, hemställande styrelsen, på grund af hvad sålunda anfördt blifvit, attstyrelsens förut afgifna, här ofvan omförmälda, förslag i afseende å nedsättning af fraktafgifter för viktualievaror och porslin måtte gillas samt att dylika afgifter för glas och glasvaror af alla slag, inpackade, må få debiteras efter tredje klassen i gällande trafiktaxa och icke, såsom hittills, efter första eller andra klassen. Vid föredragning den 8 sistlidne November af denna hemställan har K. M:t funnit god att, med bifall till hvad styrelsen för statens jernvägstrafik föreslagit, förordna att vid fraktdebitering i och för transport på statens jernvägar artiklarne kött, köttvaror, fläsk, mjölk, ost och smör skola hänföras till andra klassen samt artiklarne glas och glasvaror af alla slag, inpackade, äfvensom artikeln porslin, till tredje klassen i gällande trafiktaxa. — Ny poststation. I anledning af generalpoststyrelsens hemställan har K. M:t bifallit att, jemte det nuvarande postexpedition i Åtorp ersättes med en poststation, en postexpedition vid jernvägsstationen Degerforss må få inrättas. — Vegesackska soppmjölet. Uppfinnaren kapten O. G. E. v. Vegesack har förevisat red:n af D. A. ett bref från en ansedd handlande i halun, hvari i afseende på detta mjöl yttras följande: Till mig hafva kommit 19 säckar soppmjöl för undsättningskomitns räkning att användas för de nödlidande i Dalarne, och har det befunnits godt. I följd af detta och flera andra vitsord har kapten v. Vegesack velat underrätta, att reqvisitioner på detta mjöl, stälda till honom, mottagas i huset N:r 12 vid Oxtorgsgatan i Stockholm. Mjölet lemnas i säckar om 2 ctr och kostar 4 rdr 80 öre pr lisp., utgörande 2 ctr 4,000 portioner. Med tryckta omslag är priset 3 öre portionen, och blifva reqvisitionerna med skyndsamhet fullgjorda. — Jernvägstrafiken. P.-T. meddelar: Särskildt natt-tåg för postens befordrande från Stockholm till Upsala. Vid föredragning den 29 sistl. Nov. af den utaf styrelsen för statens jernvägstrafik gemensamt med general-poststyrelsen gjorda hemställan, att, hufvudsakligen med afsesende å posternas söderifrån snara och ändamålsenliga befordran till de nordliga provinserna, ett snälltåg finge anordnas satt under vintermånaderna hvarje afton skl. 8,30 afgå från Stockholm till Upsala, shar K. M:t funnit godt till berörda hem