ten kan man knappast vänta. Det ifrågavarande författarebolaget har sökt höja sitt historiska kompendiums intresse genom inflickandet af utdrag ur diverse poemer rörande historiska personligheter. Lämpligheten af denna ide torde med skäl kunna ifrågasättas. Prosten V. A. Vexels Liv og ken tilligemed en Smule norsk Kirkehistorie, fremstillet og udgivet af E. Mau, Sogneprest i Farum ved Kjöbenhavn. Kristiania 1867. J. W. Cappelens Forlag. En af Vexels danska trosbröder och Själssränder har trott sig göra hans många efterlemnade vänner och öfverhufvud alla dem, på hvilka den bortgångne teologen och själasörjaren utöfvat något större inflytande genom tal och skrift, en tjenst och glädje genom utgifvandet af denna med stor samvetsgrannhet och pietet utförda lefnadsteckning. Den innehåller icke blott talrika upplysningar rörande Vexels if och verksamhet på det kyrkliga området, utan äfven åtskilliga dermed i sammanhang stående meddelanden om de cyrkliga förhållandena i Norge under hans id, och kan derföre, såsom också titeln untyder, sas utgöra ett bidrag till den lorska k. olistorien. Äfven förekomner deri ett och annat af intresse, som illhör ett annat gebit än det ecklesikstika. som något sådant vilja vi påpeka den rkliga berättelsen om bildandet al Eugenias Stiftelse utaf den ädla, varmjertade fru Schandorfl, hvars menniskorlek icke nedslogs af några motgångar ller ryggade tillbaka för några uppofiingar, hvarför också resultatet blef, att len i början så obetydlig sa inrättningen måningom utvecklade sig i en skala, som I få anat och dess stiltarinna ej vågar toppas. Denna inrättning eger för Göteorg ett särskildt intresse, som den nunera här eger en motsvarighet uti den ör några år Åsedan bildade thushällssko, hvilken äfven måst under sin första id kämpa med svårigheter, men som i en mån, hon lyckats fästa på sig en allnännare uppmärksamhet, kunnat utvidga in verksamhet och allt bittre motsvara in vackra uppgilt. A. I