Article Image
Blandade ämnen. Luftseglingen. Många ha bråkat sin hjernmed, hurn lufiseglin:en skulle kunna göras ren praktisk, så att alla andra fort ngsmede sör längre färder derigenom skulle blifva öfver flödiga. Det är en stor fråga denna, som, om der kunde lösas, skalle blifva en af de största upp täckter, som någonsin gjorts; men man är benä gen att tvifla på allt; så gjorde man med ång. kraften, så har man sgjort med alla menniskosnillets stora uppfinningar, intilldess verkligheter lefvande framträdt och vittnat om undrets tillva ro. Det i smän, som tror sig kunna lösa -den a knuten. En inbjudnings-lista har nemligen blifvit utfärdad, så lydande: Två tusen rdr imt erfordras för att åvägabringa en drifkraft för maskiner, hvilken ovilkorligen följe af dess obetydliga kostnad och billig: tillämpningssätt, måste uttränga den hittills begagle ängkraften. Till anskaffande af nämnde fö 2,000 rmt, har undertecknad härmed till teckning på följande grunder: Beloppet fördelas på 200 lotter, gällande å rdi 10 rmt hvardera. Vid anteckningen eller ock en månad derefter inbetalas teckningsbeloppet, hvarför undertecknad förbinder sig att afgifvå redogörelse till förlagsmunnen, Slutligen förbehåller jag mig rättighet att, inom ett år efter det teckningsbeloppet blifvit för uppfinningen användt, återlösa dessa lotter med treitio rdr pr stycke. summa, rdi äran inbjuda Skulle jag deremot icke kunna anskaffa den för återlösen erforderliga summan, egaförläggarne att såsom bolagsmän med mig dela vinsten af företaget. Helsingborg den 8 November 1867, IIerman IIimmelman. Jemte ifrågavarande tecknineslista har herr II. utfärdat ett bret, hvari han närmare belyser saken, och i detta bref heter det: Meningen är nemligen den, att på uppgifna ätt blifva satt i tillfälle till realiserandet af en id6, som bör omgestaltalde nu bestående kommunikationsanstalterna och, om möjligt, göra uttrycket tid är pengar till den största tänkbara sanning. örhållandet är nemligen, att under den i inbjudningen omtalade nya drifkraften innefattas lösningen af ett stort problem — luftseglingen. Du har dig troligen bekant, att alla de försök, man hittills gjort med ballongen, hafva strandat emot den omständigheten, att ballongens form lagt oöfverstigliga hinder emot det säkra bestämmandet af kosans riktning, och att beroendet af vindarne icke i någon mån kan tillfredsställa de anspråk man ar en nastig, tillförlitlig och billig komikasom förhållandet nu är med r sjön, vill jag bygga sådana för lufa olikheten dem emellan kommer ten att utgöra. De sednare skola nemved en hastighet från 0 till 1,300

7 december 1867, sida 3

Thumbnail