Article Image
EE 563 samma dag: Man har sväfvat i stor fruktan för 17 fiskare, hemma å Kalfven och Klädesholmen, hvilka utgått Måndags morgor, på fiske och icke hemkommit den dagen. Lyckligtris hafva både båtar och manskap sedermera tillrättakommit, men 2 bland fiskrarne hafva dött af köld. Baromstern observerades tidigt på morgonen visa ha orkan. Den tydliga varningen gjorde att man är, der flera sådana instrumenter finnas, var beredd på hvad som sednare på f. m. inträffade. . Godt vore, om — i brist på Fitz-Royska stormsignaler — en barometer funnes på hvarje fiskläge. En stormsignal-stång skulle göra god tjenst t. ex. å Karlstens torn, i stället för den utdömda gamla fyren, I förening med elektrisk telegrat, i stället för den n. v. optiska, å samma fästning, kunda en sådan inrättning tjena att rädda månget lif i vår skärgård. Från Klädesholmen skrifves d. 3 d:s: Härifrån utseglade i går morgon 5 fiskare, för att utlägga backa under Paternosterskären; på dagen uppstod en förfärlig N. N.O. storm, och fiskrarne, som ej kunde komma i land, måste med sin lilla båt hålla under skären till i dag på morgonen, då Iotsbåten utgick till deras hjelp. 2 af fiskrarne, Jonas Andersson (70 år) och Berndt Eliasson (17 år), fröso ihjäl under natten; de öfriga 3 bletvo lyckligtvis hitförda med lif, men mer eller mindre skadade at frosten — den ene anses knappast kunna komma sig. — Krossekärrs hamn, I Bohusläns Tidning förekommer åter en längre och sakrik uppsats rörande jernvägen från Norge, hvari företrädena af en sådan jernvägs ledande genom Norra Bohuslän framför Dalslands-linien ådagaläggas. I denna framställning lemnas ett nytt intyg rörande Krossekärrs hamn, hvilket lyder sålunda: Denna hamn, som ligger alldeles ute i hafsbandet, bildas af flera öar med klipphöga stränder, hvaraf jemte öarnes läge emot hvarandra hamnen lemnar skydd emot alla vindar. Ankarbottnen är utmärkt god. Djupet är öfverallt lagom och tillräckligt. Hamnen genomlöpes af starka strömmar, hvilket jemte hamnens belägenhet ända invid hafsbrynet medför, att den håller sig öppen så länge icke sjelfva Kattegat tillfryser. En särskild fördel ligger deruti att hamnen har tre inlopp, så att man vid alla vindar kan segla in och ut. Hamnen är ock tillräcklig attrymma ett stort antal fartyg. Alla nu uppgifna förhållanden äro oss destomera bekanta, som Krossekärrs hamn ligger inom vårt tjenstgöringsdistrikt och icke ligger mer än en mil från vårt hem, der vi ock bott i hela vår lefnad, och hvad vi nu intygat försäkra vi sannt vara och erbjuda oss att detsamma med ed bekräfta, om så påfordras. Hafstenssunds lotsplats den 12 Nov. 1867. Johannes Andersson, Hans Andersson, äldste kronolotsen vid Hafkronolots vid Hafstenssunds station och stenssunds station och der tjenstgörande sedan der tjenstgörande sedan 19 år. 47 år gammal. 10 år. 37 år gammal. Ärtikelförfattaren framhåller med allt skäl den stora betydelsen af en hamn med sådana egenskaper, men då han antager att denna hamn vore den enda isfria vid vestra kusten och då han på detta antagande bygger åtskilliga beräkningar i fråga om hafre-export, m. m., så förbiser han, att vi verkligen hafva en annan hamn, som under flertalet af år är isfri, och som kan hållas öppen alla år, åtminstone med få undantag. Den hamnen heter — Göteborg. — Extra bolagsstämma bölls sistlidne Lördag i Wenersborg af delegarne i Uddevalla— Venersborgs—-Herrljunga -jernvägens aktiebolag, hvarvid landshöfdingen grefve Sparre utsågs till ordförande. Vi meddela efter Venersborgs Tidning om stäraman följande: Sedan det vid sista bolagsstämman förda protokoll blifvit justeradt och utan anmärkning lemmadt, uppläste ordföranden det af bolagets styrelse upprättade förslag till aflöningsstat åt bolagets samtlige tjenstemän, hvilket förslag efter en lNiflig diskussion till alla delar godkändes. Det nya förslaget, som innehåller åtskilliga lönenedsättningar, kommer att träda i kraft, hvad embetsmännen beträffar, den 1 instundande Januari, men hvad öfrige personer angå, gäller det till efterletmad från och med den 1 dennes. I afseende på föreslagne sammanslåendet af vissa tjenster, beslutades, i enlighet med hvad landssekreteraren Almqvist hemställt, att styrelsens förslag deröfver skulle infordras. Kapten Wesiman hade, uti en till bolagets styrelse ingifven skrift, framställt påstående, att som han år 1864 blifvit antagen till arbetschef hos bolaget med en årlig lön af 6,000 rdr, samt, enligt sitt eget förmenande, egt rätt att bibehållas vid denna befattning ända tilldess jernvägen blefve behörigen afsynad, men bolagets styrelse det oaktadt entledigat honom derifrån redan den 1 Juni 1866, styrelsen måtte till honom i godo utbetala lön äfven för sednare hälften af sistnämnde år med 3,000 rdr samt ersättning för åtskilliga resor med 925; så hade styrelsen, som väl beviljat honom reseersättning med tillsammans 190 rdr, men i öfrigt icke funnit sig tillkomma att härom fatta beslut, med afstyrkande af bifall till påståendet, hänskjutit detsamma till behandling af bolagsstämman. Då detta ärende nu företogs, sökte flera personer i längre föredrag ådagalägga såväl kapten Westmans stora skicklighet, som äfven det rättmätiga och jemförelsevis billiga i hans påstående, hvilket de ansågo vara med lag öfverensstämmande. Andra deremot funno det visserligen billigt, men kunde icke inse det lagliga deri. Kaptenen Westman sjelf, som nu mundtligen fortsatte, dels framställde yrkandet och dels sin i skriften intagna hotelse att i annat fall anhängiggöra frågan på laglig väg och då än ytterligare utsträcka sina pretentioner, ville, såsom ett ytterligare stöd för det billiga i sin fordran, visa att just genom en af honom, efter uppbyggandet af Risåbanken, vidtagen åtgärd, hvarigenom hela banken hindrades från att rasa, bolaget besparats en eljest gifven förlust af mer än 22,000 rdr. Häradshöfding Stenberg, som förut flera gånger yttrat sig i frågan till. kapten Westmans fördel, talade äfven nu, och efter det ännu några talare handt sig till kapten Westmans fördel, uppträdde andl. Sanne från Uddevalla mot kaptenen och hans vänner. Sedan kapten W. sjelf försvarat sin sak och efter ännu en kort stunds diskussion företogs omröstning, hvilken utföll så att stämman förklarade sig icke vilja bi.alla framställde yrkandet. Val företogs derefter till revisorer i ;jstället för hrr Dymling och Bley, som afsagt sig uppdraget; och utsågos härtill kaptenen Hegardt i Venerskorg och br Collander i Uddevalla. Då kapten Hegardt förut emellertid varit utsedd till suppleant företogs jemväl val till suppleant i hans ställe Oo utsågs härtill rådmannen Frankenberg i Uddevalla. Ordföranden hemställde slutligen om icke, derest,

5 december 1867, sida 3

Thumbnail