yorks och Broeklyns sålunda i denna fråga besegrade demokrater läto då höra tal om skiljsmessa från de å orätta stråten vandrande ,,bönderna, som drogo dem, intelligensens representanter(l), med sig och uppe i statens hufvudstad, Albany, beherrskade dem och stiftade lagar för dem. Uti nästkommande månad anställes här i staden val å ny mayor. M:r Hoffman, demokraternas ofvannämnde kandidat för guvernörsposten och som för närvarande innehar ,,the mayor alty, säges önska att blifva återvald, men lär hafva mindre god utsigt att under en ny termin få blifva qvar vid embetet. . Guldagiot är för dagen 4378 x; det har under de sednaste veckorna fluktuerat endast obetydligt. Uti handeln börjar småningom mera lif göra sig gällande; exporten isynnerhet tyckes vilja taga fart, men för närvarande råder här stor brist på fraktsökande fartyg. Främmande skepp äro troligen till stor del afskräckta från denna hamn i följd af de tidigare under året rådande flaua affärerna, och såsom man vet behöfver amerikanska handeln vida mer främmande skeppsrum efter kriget än förut. Detta förhållande har dock mindre sin orsak i den förstörelse, sydstatskaparne under kriget förorsakade bland Nordens handelsfartyg, än uti den efter kriget utfärdade lagen, som bjuder: ,,att intet fartyg under främmande flagg får blifva amerikansk egendom, eller rättare föra landets flagg (jag menar — naturaliseras). De otaliga af landets skeppsredare, hvilka, i förlåtlig beräkning att rädda undan sin egendom på en tid, då hela landets krigsflotta ej mäktade beskydda unionens handelsflagga emot sydstatskaparne, fingo sina fartyg transporterade öfver under brittiska och andra flaggor, hafva härigenom blifvit hindrade från att återföra dem under stjernbaneret. Jag måste erkänna — huruvida med rätta låter jag vara osagdt — att på mig har nämnde lag gjort intrycket af att vara dikterad af en hämd deröfver att man sökt rädda sina skepp, genom att låta dem, såsom afsigten var, för en tid svika den hederkrönta ssaggan. Något annat motiv kan jag nemligen ej upptäcka för detta beslut. Ej heller kan man finna något tecken, att amerikanska skeppsbyggeriet blifvit gagnadt derigenom eller genom förbudet för utrikes bygdt fartyg att bära unionens flagga, ty knappast någonsin har företagsamheten i denna riktning varit så ringa. Genom de höga tullsatserna å utländskt jern kan det dessutom ej blifva uppmuntradt. Så bedrifves också ångbätskommun kationen med England, Frankrike och de nordtyska hamnarne hufvudsakligen genom nämnde länders fartyg. För att nu öfvergå till något helt annat vill jag omnämna, att Newyorks astontidningar på sednare tider blifvit ökade till antalet genom åtskilliga nya, som kolporteras och försäljas till härstädes förut ej kända billiga priser. Sålunda finnas ;, Daily News (hvilken, förut morgontidning och kostande 2 cents, endast förändrats till aftontidning) och ,, Daily Telegram, som man får för 1 cent. , Evening Mail, också en ny tidning, kostar 2 cents och är ganska god. Brooklyn har följt exemplet och skaffat sig ett par dylika billiga aftontidningar. De äldre aftontidningarne, såsom ,Zvening Express och , Evening Post, kosta 5 cents och lära numera hafva knapp afgång. Morgontidningarne ,,Herald, ,,Times, ,Tribune, , World kosta alla 4 cents, endast ,Sun 2 cents och den tyska ,Staatszeitung 3 cents. Den lilla Daily News har, gedan den blifvit aftontidning och dess pris nedsatt till 1 cent, fått en större afsättning än någon annan tidning uti Unionen kan berömma sig af, ty jag tror det ej är för mycket sagdt, att den aryttrar cirka 150,000 nummer, och mähåända kommer talet numera närmare 200,000. Den lärer, åtminstone säger den så sjelf, hafva varit nödsakad att anskaffa ett par nya pressar för kort tid sedan. Öfverallt får man höra den oförtrutne Nevs-boys röst: ,Daily News only a cent. Den tryckes dagligen i slera u plagor. den första kl. 12, de sednare kl. ä, och 5, och redogör företrädesvis för alla brott, olycksfall och prisfäktningar inom hela landet. Den upplåter äfven sina spalter åt alla olika slags klngem ål i form af korrespondens, under rubrisen the Poeples Voice, och denna solbets röst tyckes isynnerhet fara illa med stadens polis, konduktörerna å ,Street-Cars (hästjernvägsragnar på gatorna), ångbåtsbolagen ete. kn Öskandinav skref äfven för en tid sedan i folkets röst i Daily News, dervid grälande på danskarne härstädes, hylla tagit sig den friheten att ställa ett