Vridhjulets försättande i rörelse sker på ett mycket enkelt sätt. Axeln går in i fartygsskrofvet i yttersta spetsen af stäfven, genom en vanlig vattentät hylsa. Vid den inre ändan är anbragt ett koniskt kugghjul. Medelst ett annat koniskt hjul och en winch, som sättes i rörelse med handkraft, åstadkommes den åsyftade rörelsen å vridhjulet. Detta vridhjul utgör en så vigtig del af systemet, att kapten Ericsson ansett nödvändigt att praktiskt visa dess verkan. Han har af denna anledning anbragt detsamma på en timmerflotte af samma djup som kanonbätstlotten, uti en brunn, lika beskaffad som å den sistnämnda, med kugghjul, winch m. m., äfvenledes lika beskaffade som å den svenska kanonbåten. Styrkan af den sidorörelse, som genom ett visst antal min meddelades åt slotten, uppmättes genom lystande af tyngder, upphängda på linor, fästade vid flotten och löpande öfxer rullar. Vi ha underlåtit nämna, att vridhjulet är konstrueradt utan ytterring, med skoflarnes pivoter uppburna direkte af hjulsprötarne. Till följd häraf utgöres det hufvudsakliga motståndet mot fartygets fart, som åstadkommes genom den del at hjulet, som sticker ned under flotten, af sjelfva skoslarne, bestående af qvartstum tjock jernplåt, hvilka passera på ända genom vattnet. Erfarna sjöofficerare kunna bäst bedöma huru vigtigt det är att vara i stånd att svänga en grundgående kanonbåt på centrum, utan att förändra dess läge, isynnerhet om ändamålet är uteslutande defensivt. Det kan ifrågasättas hvilket fartyg, som kan med trygghet nalkas en position, försvarad af 15-tummaren, buren af den flytande-roterande kanonlavett, som vi beskrifvit? Såsom vi förut nämnt, hafva vi bevittnat försöken med driftkraft-maskineriet för den första svenska 15-tums-kanonhåten. Kapten Ericsson, som låtit tillverka detta maskineri på egen bekostnad och skänkt det åt sitt sädernesland såsom en modell, hvilken bör noggrannt följas, har ganska ändamålsenligt underkastat detsamma ett noggrannt försök vid , Delamater Iron Works, der detsamma är utfördt. Besättningen på den svenska 22kanons-korvetten Norrköping, hvilken nu befinner sig här för att öfverföra det nya maskineriet till Stockholm, har lemnat den lefvande rörelsekraften, under det vårt inhemska anthracitkol lemnat den liflösa kraften. Båda hafva uträttat hvad man af dem väntade; den sistnämnda, om tjugo hästkrafter, visade sig naturligtvis vara den starkaste så länge kolförrådet varar — hvilket är beräknadt för hundra timmars gång — under det den förra erbjuder fördelen att icke tryta förr än sextio dagars proviant blifvit förtärd. Ångmaskinen, ett solidt, elegant arbete, i hvilket konstruktion och utförande täfla med hvarandra — syntes arbeta med fullkomlig noggrannhet, och förvandlingen at mekanismen från ångkraft till handkraft var lätt och hastigt verkställd; men den anblick, som erbjöds, då de starka och ståtliga nordiska sjömännen togo plats på bänkarne och beslutsamt fattade i handtagen och kringyredo propelleraxeln med en hastighet af sjuttio slag i minuten, oaktadt friktionshjulets motstånd, rar utan tvifvel den mest intressanta delen af experimentet. Möjligtvis skall en dag en flotta af dessa grundgående 15-tums-kanonbåtar, manövrerade uteslutande af deras senfulla armar, blifva de medel, som skola sitta de käcka skandinaverna i stånd att försvara sina kuster och upprätthålla sitt nationella oberoende. Män af yrket skola utan tvifvel önska att erfara hvilka utvägar som anlitas för! att använda erforderligt antal män för propellerns kringvridning. På hvardera sidan och parallelt med köl-linien är placerad en rad af bänkar tvärs öfver golfvet i aktre delen af fartyget. Vertikala häfarmar, vibrerande i riktning för och akter på axlar, liggande i lager, fästade vid golrfvet,: äro placerade i linie mellan hvarje par af säten, varande öfre ändan af dessa häfarmar försedd med trähandtag, liknande dem på en vanlig brandspruta. Vid hvarje handtag placeras två man, en på hvardera sidan om häfarmen. Samtliga häfarmarne äro sins emellan sammanbundna med en lätt jernstång, försedd med en ledgång för hvarje häfarm. IIandmekanismen består således helt enkelt af två rader vertikala vibrerande häfarmar, i öfra ändan sammanbundna genom longitudinala stänger, hvilka mottaga de vid handtagen använda karlarnes förenade kraft. Den mekanik, som användes för att till propellern öfverföra den sålunda åt de longitudinala stängerna meddelade kraf-s en, består af en axel, placerad tvärsöf-lI RN EE DEE KA mm 33?l— — — — —— HFrL — — — — — FAR Pn mn — —