Article Image
Det utmärkande draget hos dessa kanonbåtar är, att de kunna manövreras med handkraft, oberoende af ånga. De bland våra läsare, som äro män af yrket, inse, att ett bepansradt fartyg af endast 140 tons drägtighet, förande en 15-tumskanon, ammunition och förråder, endast är en flytande kanonlavett, urstånd att användas till koldragare, och att följaktligen den mekaniska drifkraft, som användes på en sådan farkost, måste blifva af mycket ringa styrka, blott och bart en hjelpmaskin, att användas vid särskilda tillfällen. Den byggnad vi stå i begrepp att beskrifva — en skapelse af samma tanke, som uppgjorde planen till monitor — liknar så nära denna ,,stridsmaskin, att en ganska kort beskrifning är tillräcklig för att gilva en riktig föreställning om dess form och egenskaper. Skrofvet, åttatiofem fot långt, aderton fot bredt och sju fot djupt, liknar ett vanligt fartyg med lätt midskepps-scktion och rena linier. Däcket är, likasom skrofvet, sammansatt af jernplåt, böjd uppåt mot midten och nitad vattentätt till skrofvets sidor. Skrofvet är sålunda i sjelfva verket en sluten, vattentät låda, hvilken i händelse af behof kan nedsänkas under vattnet. Ofvanpå denna vattentäta låda är anbragt en af timmer bildad flotte, 103 fot lång, tjugu fot bred och omkring två fot tjock i medeltal, afspetsad mot ändarne likasom monitorerna, varande främre ändan skyddad med fem-tums sidopansar. Flotten skjuter ut nio sot öfver skrofvet i hvardera ändan. Läikasom på monitorerna har utsprånget i aktern blifvit anbragt för att fullständigt skydda roder och propeller — ett skydd, som andra pansarfartygssystemer icke erbjuda, och hvilket man kan tillskrifva det nästan otroliga faktum, att i intet enda fall under sista kriget propeller och roder på våra monitorer blefvo skadade, oaktadt dessa fartyg ofta under ansenlig tid lågo ankrade under fiendtliga batterier. Flottens utsprång i förstäfven af den svenska kanonbåten icke blott skyddar ankaret, såsom på monitorerna af ,Passaies klass, utan har dessutom ett annat och mycket vigtigt ändamål, nemligen att skydda ett litet skofvelhjul, vridhjulet, medelst hvilket fartyget vändes på centrum. Tornet, som hvilar på flotten, vid hvilken det är fast sammanbultadt, är placeradt något litet för om midskepps

10 oktober 1867, sida 1

Thumbnail