Article Image
Den svenska semton-tums-kanonbåten. (Ur Aftonbladet.) Det har förut blifvit nämndt, att vid korvetten Norrköpings ankomst till Newyork förefunnos der redan färdiga handkraftsoch ångmaskinerna till den första handkrafts-kanonbåt, som här skall byggas. Meningen lärer vara att korvetten skall föra till Sverge dessa båda maskiner, som John Ericsson på egen bekostnad låtit göra och nu skänkt åt såderneslandet. Då denna art af kanonbåt, när den först omnämndes och således långt innan planen för densamma var fullt utarbetad, från vissa håll framkallade en skarp och bitter kritik, är det intressant att se huru den bedömes af en nordamerikansk militärauktoritet, nemligen Army and Navy Journal, och vi meddela derföre ur nämnda tidskrift en uppsats i ämnet och redogörelse för de försök som blifvit verkställda. Att John Eriesson ånyo skördat en stor triumf synes vara otvifvelaktigt, och glädjande är det att vårt fosterland i första band kommer att åtnjuta fördelen deraf. Den amerikanske referenten yttrar sig på följande sätt: Vi ha haft tillfälle att se i verksamhet det i Amerika konstruerade framdrifningsmaskineriet för den första utaf en fiotta ar kanonbåtar, som Sverge har för afsigt att bygga för sitt kustförsvar. Icke blott ämnets vigt ur sjömanna-synpunkt, utan äfven det anmärkningsvärda i uppfinningen och den mekaniska fulländning, som utmärker hela anordningen, ha förmått oss att utförligt sysselsätta oss med denna sista nyhet bland maskiner, stående i samband med sjökrigföringen.

10 oktober 1867, sida 1

Thumbnail