regeringen och alla andra länder byggas. Denna verkstad förtjenar sin egen beskrifning, som ock i sinom tid skall komma. Omedelbart intill denna anläggning träffar man den stora ,, Victoria Dock, hvarest de stora jätteångarne, både krigsoch kofrerdi-, utrustas, samt der de stora ångarne på Australien, China, Amerika, etc., lossa och lasta, likasom ock de stora segelskeppen. Vill man hafva en njutning af att se stora, vackra, vilkonstruerade samt snabbseglande fartyg, bör man gå dit. Nästan alla guanofartygen lossa här. Ifrån alla dessa dockor leda jernvägsspår, som förena dem med det stora nät af jernvägar, som numera finnes i England, och transporten af den landade varan kan derigenom ske utan någon slags obeqvämlighet, ty alldenstund spårvidden nästan öfverallt är lika, skickas vagnen med sin last, genom öfverenskommelse de olika jernvägsbolagen emellan, utan hinder, till destinationsorten, fastän många olika jernvägar måste befaras. Man ser ock i sådana lasttåg ibland sex i sju olika bolags vagnar. Lossning och lastning gå snabbt, ty ångeller vattenkratt användes, för att arbeta vid de många kranarne, och alla möjligt tänkbara sätt att underlätta dessa arbeten har man begagnat sig utaf. Besöker man en dylik docka, så tror man sig vara i en sjöstad, ty ordentliga gator med stora mångväniga magasiner äro uppförda, med kajer af huggen sten utanför, hvarest fartygen ligga. Oaktadt dockorna äro så många, och i dem denna massa mycket inrymmande magasiner är uppförd, är dock ej plats sör alla ankommande varor, utan man har öppna skjul, eller så kallade ,,sbeds, hvarunder förvaras en del gods, mindre ömtåligt, ehuru man ser der mången gång äfven t. ex. sockerkistor. Vin och spirituosa ligga nästan alltid under bar himmel, i alla väder. Dock finnas äfven källare för finare viner, såsom i .London Dockk, och dessa källarehvalf sträcka sig utom dockan långt upp åt staden. London Dock, ehuru ej någon af de stora, har dock en vattenyta om 30 svenska tunnland, med kajlängder af tillsamman 13,000 fot; vid högt vatten är djupet 27 fot. Det bolag som eger dockan har den största längd af källare, nemligen omkring 11 engelska mil, om man lade ut dem i en sträcka; men dessa källare bilda en fullkomlig underjordisk stad med gator, så att utan ledare kan man der lätt gå vilse. I midten af dessa gator löpa skenspår, hvarpå vagnar skjutas, hvilka bära vinfaten; dessa åter uppläggas å ömse sidorna i hvalfven, två å tre i hvarje lag högt. Huru många tusen sinom tusen dylika fat förvaras der, är omöjligt att säga; men något enormt är det. Genom en inträdespolett från någon vinhandlare får man lof besöka denna plats och smaka även på de aldra äldsta och dyrbaraste vinsorter. Många fat finnas, hvartill ingen är egare, och huru länge de legat der, vet man knappt; sådana viner måste vara utmärkta genom åldern. Magasinshyra, assurans och afgifter för fartygen beräknas efter en bestämd men billig taxa, och kontorspersonalen uppgår till ett par hundra. Vid de olika inkörsportarne är vakt, egen polis finnes äfven, och ingen arbetare insläppes utan dockbolagets polett, ej heller verkställes något arbete, utan genom af bolaget antaget folk, som betalas per timme eller på beting. Om morgnarne ser man tusental personer belägra de olika portarne, sträckande högt i luften handen, hvari de hålla det certifikat de erhållit, att de förut redbart arbetat för dockan. Utan detta får ingen arbete, och det är en ömklig syn, då man hvilken tid som helst på dagen passerar dessa portar, ty man är säker på att finna en massa efter förtjenst hungrande arbetare, mycket ofta trasvargar. När då sex å tio man behöfvas, blir en trängsel att kunna få visa sin lapp. Men det kan ju ej gå till på annat sätt. Varorna ligga under omedelbar vård och kontroll af dockbolaget, som ansvarar för dem, och endast utlemnar dem i större eller mindre partier, mot en så kallad ,, warrant från tullkammaren att egaren fullgjort sin pligt. Uppe i staden har man äfven dylika magasiner i stor skala, och inrättningen är förträfflig, ty hvarken oordning, underslef eller slöseri med arbetskostnader kunna ega rum. Förutom dessa dockor finnas för reparationer af fartyg sextio vanliga dockor, s. k. torrdockor, hvari fartygen koppras etc. Af dessa egas tvenne, nemligen Brittannia Dock, 300 fot lång å norra sidan af Thamsen, och , Lavender Dockk, 160 fot lång å södra stranden, af en mr William Walker. Vid lågt vatten kunna far