brutna förbindelsen mellan Köpenhamn och de nordtyska jernyvägarna. Det holländska statsbanenätet har under år 1866 liksom under år 1865 gjort stora framsteg, i synnerhet genom färdigbyggandet af linien Moerdijk-Breda-Baxtel-Venlo, hvarigenom man vunnit en ny vigtig tillökning till rhenska jernvägsnätet, medan genom det samtidiga öppnandet aflinien Hasselt-Eindhoven erhålits en andra föreningslänk mellan det holländska och det belgiska nätet. Det redan vid 1865 års slut 2285 kilometer omfattande belgiska jernvägsnätet forsättes ifrigt (281 kilometer blefro fårliga 1866), och Frankrike har endast under de tre första qvartalen af det förflutna året öppnat 138 kilometer nya bansträckor, af hvilka största lelen faller på den södra delen af landet (på banan Paris-Lyon-Medelhafvet öppnades 217, på Mili 250 kilometer). I England hafva i synnerhet uteressanta jernvägsbyggnader i och omkring Lonlon varit under arbete. Konungariket Italiens ervägsnät har genom förvärfvandet af den venetiinska banan och genom nyöppnade sträckor tillruxit med icke mindre än 1100 kilometer. Sedan Italiens gräns mot Österrike framskjutits till Cormons vid Görz och bansträckorna Rovingo-Ponteagoscuro och Brindisi-Lecce år 1866 blifvit öpplade, sträcker sig en oafbruten jernvägslinie längs len italienska halföns östra kust nästan ända till less sydöstra spets, medan samtidigt genom fullindandet af linien Ancona-Foligno-Rom direkt ernvägsförbindelse vunnits ända till Neapel och änm längre söderut samt genom byggandet af linien mpoli-rte och Florens-Foligno en direkt dubelförbindelse mellan Florens och Rom blifvit öppad. I södra Spanien blefvo linierna Cadix och Malaga genom det i Oktober 1866 skedda fullvordandet af linien Cordova-Madrid omedelbart örenade med det öfriga spanska jernvägsnätet, nedan i norra delen af landet hamnen Santander genom öppnandet af bansträckan Barcena-Reinosa attes i direkt förbindelse med densamma och den spanska vestbanan ända till Badajoz öppnades för rafiken. Portugal fick genom det fullständiga öppnandet af denna linie Badajoz-Ciudad-Real sin ernvägsförbindelse fullbordad icke blott med Spasien utan med hela det europeiska jernvägsnätet. Jtan afbrott ligga nu jernvägsskenor från Liss von till Petersburg, ja ända till Nischney-Novgood — från Tajos mynning ända till Wolga — å en sträcka af omkring 6,300 kilometers längd, ch denna väg, som leder öfver Madrid, Paris, Zrussel, Berlin, kan på omkring 117 timmar — åledes ej fullt fem dagar — tillrygaaläggas med vanligt jernvägsposttåg. Nordamerika, som under le minnesvärda dagarna i Juli blef genom den ransatlantiska telegrafen förenadt med den gamla erlden, arbetar efter krigets slut med fördubblad mergi på utvecklingen af sitt jernvägsnät, som är nästan lika stor omfattning som det europeiska, ch hoppas inom få år se Kaliforniens jernbanor nedelst Pacificbanorna förbundna med de östra taternas redan så långt framskridna jernvägsnät. Sydamerika (Brasilien, Venezuela, Argentinska reiubliken) fortfar äfvenledes att, om ock ej med amma energi, bygga på sina jervägar. I Asien wo vigtigast de vidlyftiga arbetena på det under ommaren redan nära 3,200 engelska mil omfatande ostindiska jernvägsnätet, hvaraf under samna år 1,500 engelska mil voro under byggnad. I Afrika utmärker sig i främsta rummet Egypten ch sedan Kaplandet genom jernvägsbyggnader, ch äfven Australien arbetar oförtrutet på sitt ernvägsnät.