Sc Mågdsinsgatornå; nos J. IV. Delllng, nornet al. sgatan midtför Hagakyrkan; hos P. A. Lindahl, N. ställen, äfvensom hos Enkefru J. F. Nordström i ( INGENS BOLAGS TRXYCKERIA upptagen, och hvilken ränna vid sjöns lägsta vattenstånd har 11 fots djup. Hela detta arbete kommer att fullbordas under år 1867. 9:0) År 1864 färdigbyggdes och afsynades fem I stycken nya fyrar, nemligen en å Gälle-udde och fyra stycken i Lurö skärgård. Genom anläggningen af sistnämnda fyrar kunna fartyg obehindradt fortsätta sina resor genom nämnde skärgård, äfsven uti djupaste mörker, och slippa att, såsom förr, uti långt aflägsna hamnar afbida rätta tiden att hinna fram dit vid dagsljus, hvilket medför en högst betydlig tidsvinst. , 10:o0) Är 1S65 färdigbyggdes ytterligare sex styeken nya fyrar, hvaraf fyra i trakten af Sjötorp och tvenne inuti Bromösund. . Medelst dessa fyrar kunna nu fartyg obehindradt inoch utlöpa vid Sjötorps kanalstation och fortsätta sina resor nattetid, såväl till Wenersborg geInom Lunö skärgård, som till åtskilliga andra hamnar, vid hvilkas inlopp nya fyrar blifvit anlagde. 11:0) År 1566 särdigbyggdes och tändes fyra stycken nya fyrar, hvaraf e leda genom de sarliga grunden utanför Wåhlösund vid Kristinehamn; en större fyr å Borhallsudde, vid norra inloppet till Bromösund, hvilket förr ej kunde angöras under mörker, samt en fyr å skäret Söökoja med inlopp till Karlstad. Under år 1866 uppfördes dessutom sju stycken nya fyrar, nemligen: Fyra för inloppet till Byelfven, två för inloppet till Wingerns vigtiga nödhamn på Dalsland och en vid inloppet till åsfjorden för seglare, som befara Norselfven, Grumsoch Borgviksfjordarne. 12:0) Under åren 1865 och 1866 äro fotognlampor anskaffade till alla under Venerns seglationsdirektions uppsigt varande fyrar, och komma från och med i år de flesta fyrarne att lysa oafbrutet under hela seglationstiden, hvarom särskild kungörelse utfärdas. Nya kopparcisterner till förvaring af fotogenoljan äro anskaffade för alla fyrarne. 13:0) Under år 1565 reparerades fyrvaktarebostaden vid Staviken och ommålades såväl denna som fyren derstädes med hvit oljefärg. 14:0) År 1866 ombyggdes båken på IIinnurefvet i Dalbosjön, af timmer, 44 fot öfvar grundmuren. 15:0) År 1866 utlades norr om skäret Röskär uti Karlstads skärgård, ett flytande sjömärke, bestående af en timrad flotte, 10 fot i fyrkant, och derofvanpå en pyramid af trä, S fot hög. 16:0 r 1866 ombyggdes och målades båksn på skäret..Kattungen., vid inloppet till Skoghall. 17:0) År 1863 inköptes en ny jernångbåt från Motala verkstad, om 15 hästars kraft, benämnd Polstjernan, afsedd förnämligast för lotschefen å Venern hvilken har att öfvervaka mer än l, 500 diverse säkerhetsanstalter inom Venern, deribland några och trettio fyrar med tillhörande personal, äfvensom lotsarne. sering och vid förefallande sjöolyckor. Under de år, som de nya fyrarne varit under af byggnadsmaterialier m. m. År 1863 erhöllo sju stycken i haveri råkade fartyg assistans af ångbåten. År 1864 tre stycken d:o d:o och dessutom intogos 4 fartyg på senhösten utifrån sjön till Sjötorps hamn. År 1865 erhöllo tre haverister hjelp, och från Karlstads hamn uttogs, genom isen, till öppet vatten, 9 stycken fartyg. År 1866 togs en haverist från grund uti Lurö skärgård, och en skonert bogserades till Trollhätte docka. Ängbåten ,.Polstjernan har under åren 1863 till och med 1866 intjent 6,909 rdr 41 öre, hvilka medel användts till inköp af stenkol och andra utgifter. De förbättringar, hvilka seglations-direktionen under ifrågavarande period utfört inom sjön Venern, hafva bekostats dels med statsbidrag, dels med direktionens egna medel. Räkenskaperna fö sista revisionsåret äro af vederbörande behö granskade och decharge lemnad vid det allmänna årssammanträdet d. 12 dennes. Direktionen hoppas att med de räntor, hvilka inflyta från fondens utlånte medel, samt de inkomster, hvilka erhållas från de å Venern trasikerande, kunna bestrida de årliga ordinarie utgifterna och dessutom småningom utföra ytterligare förbättringar, deribland redan beslutats: Omorganisering af lotsverket och förbättring af den svåra segelleden genom Ekens skärgård. Det har visat sig att hvad som fi gelfartens förbättrande hitintills utförts. medfört både direkta och indirckta fördelar för det allmänna, t. ex. en högst betydlig tidsvinst och minskning i förlusterna af menniskolif, fartyg och gods. Under år 1863 förlorades helt och hållet, eller skadades, å Venern, icke mindre än 41 stycken segelfartyg och 2 ångare, hvaremot under de sista åren sjöskadorna uppgå till en obetydlighet. Hvad som mest bidragit till denna minskning är, att seglare i djupaste mörker, och äfven under storm, kunna medelst de nya fyrarne passera Lurö vådliga skärgård, eller söka sig in till de flera hamnar, utanför hvilka anlagts dubbla eller enkla fyrar, som med full säkerhet leda in till goda ankarplatser. 15S:0) En ny lotstaxa har blifvit utarbetad och till efterrättelse utgifven. Likaså en bok, innehållande nu gällande författningar, huru fartyg böra förhålla sig till förekommande at sammanstötning m. m. Som den gamla taxan för uppbörden af seglationsafgifterna å Venern upphörde att gälla med slutet af år 1866, har seglations-direktionen utarbetat en ny, hvilken, sedan trafikanterna rörande densamma blifvit hörde, insändts till civildepartementet för erhållande af Kongl. Maj:ts stadfästelse. Från kongl. sjökartekontoret utkommer under början af innevarande seglationsår en generalkarta öfver sjön Venern, med till densamma hörande specialkartor, hvilka komma att säljas för det billiga priset af 2 rdr rmt pr stycke, och tillhandahålles allmänheten dels å lotschefs-ånghåten Polstjernan, dels å de större uppbördskontoren kring Venern. I April år 1567. Verkställande direktionen. : FEFL Ilandelsberättel Dessutom beticnar ångbåten sjöfarande med bog6 byggnad, har ångbåten användts till transporter af. arbetsfolk, bogsering af mudderverk och fraktning rt —— SS ÄÖ(1o22rtntTnrnD Tf —e— —