Berättelse till trafikanterna å sjön Wenern rörande de ätgärder, hvilka blifvit vidtagne af direktionen för segelfartens förbättrande å nämnde sjö, ifrån och med år 1862 till slutet af år 1866. 1:0) År 1562 uppfördes å holmen , Nafven vid vestra inloppet till Ekens skärgård ett större sjömärke, bestående af en trekantig pyramid utaf timmer, 38 fot hög, samt brädfodrad och rödmålad, för att tjena som igenkänningstecken från sjön, i stället för den höga skogen på nämnde holme, hvilken föregående året afbrann. 2:o) För att säkrare utmärka det yttre och )5stra Bastungs-grundet-:, vid inloppet till Wenersborg, inköptes är 1862 en boj af jernplåt, försedd i toppen med en ringklocka af metall. 3:o) För utmärkandet af skäret Torrhällan i Karlstads skärgård, hvilket vid högt vattenstånd går under, uppsattes år 1863 på samma skär en stång med tunna å toppen. 4:0) Under år 1863 byggdes en ny fyrvaktarebostad vid Skoghall. 5:0) För upplag af stenkol för lots-chefs-ångbåten, äfvensom till materialbod, byggdes under år 1565 ett magasin med tillhörande lastbrygga, vid norra stranden af Aspholmen. Taket å lotsbostaden derstädes omtäcktes, och uppfördes uthus åt syrvaktaren på Gumarsholmen. 6:0) Under åren 1863, 1864 och 1865 verkstäldes undersökningar uti kens skärgård, för att utröna kostnaden för det såkallade Strömsundets görande segelbart för 10 fots fartyg vid Wenerns lägsta vattenhöjd och i sammanhag härmed undersökningar å andra ställen uti samma skärgård, äfvensom för fyranläggningar uti ,,Östra LEKen med flere härtill hörande arbeten. 7:0) I och för en inomskärsled emellan städerna Kristinehamn och Karlstad verkstäldes under åren 1864 och 1865 jordborrningar och öfriga nödiga undersökningsarbeten uti det såkallade Tysksundet vid Kristinehamn, samt vesterut derifrån i Hjelmars-fjorden. Öfver dessa undersökningar och den projekterade nya segelleden upprättades karta med beskrifning. 8:0) Som segelleden genom Asphelms skärgård vid lågt vatten icke kunnat begagnas af andra än 7.5 fots djupgående fartyg, har under åren 1863, 1564, 1865 och 1566 muddring och sprängning derstädes vidtagits, hvarigenom en 1,600 fot lång ränna, med en botten-bredd af 120 fot, blifvit