I uppt ANMÄLAN. Då det i vårt land, liksom i alla de länder, der ett ordnadt kommunikationssystem eger rum, är ett behof, att förutom den lokala annonseringen äfven någorstädes må finnas säkra, på ett ordnadt och för allmänheten lättfattligt sätt sammanförda uppgifter om ankomstoch afgångstider m. m. för landets alla kommunikationsanstalter, så ämna undertecknade, för att fylla detta behof, utgifva ett allmänt annensblad, under titel: Sveriges Kommunikationer, agande samtlige inom landet förekommande Jernvägs-, Postdiligensoch Angbåtsturer. petta annonsblad utkommer i Stockholm första gången den 27 April samt sedan hvarje Lördag och expedieras till landsorten med Fredagens aftonposter. Priset för annonsering blifver 7 öre för rad om 40 bokstäfver petitstil, med proportionerlig förhöjning, beräknad efter det utrymme annonsen upptager, då större stil eller utrymme önskas. Annenser, som skola i bladet införas, emottagas i Stockholm å annensbladets byrå; i Göteborg å Hr Conrad Ugglas kontor, Skeppsbron Åä 1; i Malmö å Hr Hans Friis kontor. Prenumerationspriset är lika öfver hela riket: För återstående delen af innevarande år . .... 3 Rdr. För halft AmDt::U3232. 2 Rdr 25 öre. För tre månader 1 Rdr 25 öre. Lösa nummee .U2...... 10 öre. Prenumeration för Stockholm sker å annonsbladets byrå, Lilla Nygatan 13)2, hvarifrån annonsbladet utan kostnad för mottagaren sändes till der antecknade prenumeranter inom hufvudstaden. Prenumeration för landsorten sker å närmaste Postkontor. Stockholm den 2 April 1867. FINGAL von SYDOW. J. A. FORSSTRÖM. STATENS JERNVÄGSTRAFIK. Med den utveckling Sveriges kommunikationsväsende under de sednaste åren vunnit, är det af högsta behot påkalladt, att till ett helt sammanföra och på en gång för alla bestämda tider meddela de tillkännagifvanden om afgångsoch ankomsttider, hvilka hittills hvart för sig genom olika organer och på olika tider blifvit allmänheten meddelade. Endast på detta sätt kan den trafikerande ständigt hafva till hands en vägvisare, som fullständigt angifver sättet att begagna icke allenast hvart särskildt kommunikationsslag, jernväg, postdiligens eller ångbåt, utan äfven dessa särskilda slag i förening, för en och samma resa, och endast på detta sätt kan den nuvarande olägenheten undvikas, att ur flera olika annonsblad för olika dagar nödgas utleta behöflig resplan. Då nu Redaktionen af den med mycken omaorg redigerade ,, Yägvisaren för resande i Sverige anmält sig komma att utgifva en veckotidning att reguliert utkomma hvarje Lördag under hela året och ämnad att upptaga samtlige inom landet förekommande jernvägs-, diligenssamt ångbåtsturer, hvarigenom här ofvan antydda behof torde blifva tillfredsstäldt, så har Trafikstyrelsen ansett sig handla i den trafikerande allmänhetens intresse genom att hufvudsakligen i bemälda veckotidning, Sveriges Kommunikationer kallad, annonsera om bantågens afgångsoch ankomsttider å Statens jernvägar, hvaremot annonsering i öfriga tidningar upphör, med undantag för de fall, då vid någon vigtigare förändring i turerna, hänvisning sker till det nummer af kommunikationstidningen, der denna förändring första gången finnes intagen. Trafikstyrelsen får sålunda tillkännagifva: att från och med Lördagen den 27 i denna månad kommer den hittills tvenne gånger om året utgifua Tidtahellen för bantågens gång å Statens jernvägar att istället intagas i hvarje nummer at tidningen Sveriges Kommunikationerr; och får Styrelsen i sammanhang härmed fästa allmänhetens uppmärksamhet på den anmälan Redaktionen af bemälde annonsblad genom de allmänna tidningarna i dessa dagar meddelar. Stockholm i April 1867. — STYRELSEN.