Landsorten. Jönköping. På förslag till äterbesättande af Östra härads lediga domsaga har Göta hofrätt uppfört: vice häradshöfdingarne C. J. R. Stridbeck, C. R. Richter och N. L. Ramberg, i den ordning de här nämnas. — Lund. Patronelt pastorat. Ryttmästaren grefve F. Wachtmeister har kallat kyrkoherden i Höganäs N. A. Laurin till kyrkoherde i Hjersås patronella pastorat af Lunds stift. — Falun. Kommunikationen mellan ra Srerge och Norge. En i öfre dalsocknarne bosatt person har ifrån en Röraasbo erhållit ett bref innehållande nedanskrifna framtidsförhoppninga I Trondhjem är en komits nedsatt för utredning af frågan om huruvida Trondhjems-Störens jernbanan bör förlängas till Röraas eller till något annat ställe. Denna komitt har begärt upplysning om den trafik, som från Röraas kan påräknas, för att deraf kunna sluta sig till, hvilken bansträcka kan vara att föredraga. Det är utan tvifvel att trafikuppgifterna skola visa ett gynnsamt resultat för Röraasbanan. Denna bana kommer äfven att få ett tördelaktigt inflytande på Dalarne, i synnerhet dess öfre socknar, emedan följden af en jernbana till Röraas skulle blifva, att trafiken häröfver, hvilken för icke så länge sedan i stor mängd bedrefs emellan Norge och Sverge, men nu befinner sig i aftyning, derigenom skulle icke allenast återupplifvas utan äfven betydligt förökas; hvarigenom dessa secknar tillskyndades stora fördelar både genom körningsförtjenster och billigare priser på de förnödenheter, som de under sådane förhållanden, i större mängd än hittills skett, kunna taga härifrån. Då sålunda Dalarne icke kan vara ointresseradt för banans dragande till Röraas, anses det hafva stort inflytande på komitens beslut, om dessa socknar till amtmannen i Trondhjems stift ville inkomma med utlåtande om Röraas-banans företräde framför någon annan, samt de fördelar de deraf tro sig kunna hafva att förvänta. Efter fleres anmodan vänder jag mig derföre till dig med anhållan att skyndsamligen föredraga frågan för kommunalstyrelsen ..... , och derefter hitsända dess utlåtande. Det kunde kanske icke vara ur vägen att med detsamma påpeka ett resultat af vida större betydenhet, hvartill Trondhjemsbanans förlängning till Röraas i en framtid kan leda. Det är otvifvelaktigt, att den föreningsbana, som nu är under byggnad mellan Sverge och Norge, ej kan göra tillfyllest för dessa länders närmare förening, hvarken i kommersielt eller politiskt hänseende, utan den åsigt gör sig säkerligen snart gällande, att en nordligare sammanbindningsbana är nödvändig. En sådan bana erhölle dessutom ökad vigt derigenom, att den sammanbunde Östersjön med Nordsjön. Sedan Trondbjemsbanans förlängning till Röraas samt Frövibanans dragning uppåt Dalarne, kommit till utförande, kunna nemligen dessa banor anses som begynnelsen till en nordlig sammanbindningsbana Sverge och Norge emellan; och ingenstädes äro naturförhållandena så gynnsamma för framdragning af en jJernväg, som genom Hämundsoch Österdalelfvens dalförening. Den industri, som Frövi—Falubanan är afsedd att framkalla inem Dalarne, skulle genom denna bana sättas i förbindelse med Trondhjems aldrig isbe