det Varst åstiide: åar, CÅ h t I IYSKIAnd Jemte kolera och penningkris samverlrat att minska mängden af resande. Deremot har godstrafiken varit mycket obetydlig. Och om än detta förhållande kan komma att i någon mån förändras, så är det dock, som ofvan blifvit t. utom alit tvilvel. att den dagliga sjöpostiörbindelsens ankuytande till Travemönde i stället för Stralsund skulle verka till en ganska väsentlig tillökning i inkomst för postkassan. Denna omständighet är dock icke af fiätdis betydelse, så länge ännu återstår oa derom huruvida icke til ökningen i ulgift llskke äfven lika så stor eller måhända ännu Större. Lä! beckerförfattaren säger oss visserligen att åÅ li — vemändelinien postlåten skulle hafva briljanta biförtjenster: men att desamma, i förening med Sjöportot. skulle betäcka de med postföringens bestridande förenade utgifter, lir han dock icke kunna garantera; helst icke allenast ett vida större afständ med deraf följande ökad kolätgång, utan ändieheten alt använda flera ångsartyg och större besättning sannolikt skulle fördubbla. utgifterna för sjöpostfarten. Betecknande är det! ock att Danmark, som, i anseende till förhållandena i Holstein, under de två sista åren underhållit sjöpostförbindelse på Lubeck, nyligen upphört dermed, så snart, genom öfverenskommelse med Preussen, förbindelsen ånyo kunnat med fördel anknytas till Kiel; och detta oaktadt Danmark har egen postanstalt i Lubeck. men icke i Kiel. Genom personer i Danmark, som äro väl bekanta med hithörande förhållanden, ha vi ock haft tillfälle förvissa oss om, att ångbåtsförbindelsen med Läöbeck varit för danska postkassan allt annat än inkomstgifvande. All postföring med svenska bostrerkets egna ångfartyg har hittills varit förenad med förlust. Vi hafva avledning antaga att sådant är Å 2 flerstådes. Bestämdt veta vi att det är sallet i Norge. Det vore således utan tvifvel för postkassan fördelaktigast om adl sjöpostföring kunde lika säkert och reselbundet bestridas med enskildes ångfartyg. An er man emellertid sådant för närvarande icke möjligt, är det naturligtvis alltid en stor fördel, att äfven det land, med hvilket för bindelsen underhålles, deltager i sjöpostsöringens bestridande och sålunda bär sin andeFaf förlusten Detta gör Preussen, men dertill har, såvidt oss bekant är, Libeck icke någonsin visat sig benäget. Iilui dylikt Lubecks deltagande i postföringens besörjande kan, för den händelse Travemände valdes till anslutningspunkt, anses så mycket mer påkalladt, som blott för sommarpostföringens bestridande måste tillhandahållas 4, om ej 5 ångfartyg. mt dessa fartygs anskallande skulle medföra så betydliga utgifter att hvarken svenska postverket kunde med sina nuvarande tillgångar bestrida desamma eller billigtvis ensamt borde dermed belastas. ij Men, äfven em alla dessa svårigheter blefve örvervunna, och den äskade trafiken på Löbeck befunnes ersätta alla de med denna sjöpostjöring förenade utgifter, så följer dock icke deraf att, genom den dagliga postförbindelsens anknytande till Travemande i stället för Stralsund, någor fördel skulle beredas postkassan, så länge icke Sverge kunde undgå att äfven derjemte, tillsam; mans med Preussen, underhålla sjöpostförbint kelse nger i veckan mellan Skåne och Pommern. i i gtelse g i drag, som kan uppsägas, utan på års Na ahtat (årt. XVI). Stadgandet bärom kan således uten krig icke upphäfvas a nat än med begge de kontraherande makternas samtycke. Och Preussen har under de förhandlingar, som gedan mer än 20 år förts rörande hithörande ärenden, icke dersör vikat någon synnerlig benagenhet. i Det är lätt inse, att I stor minskning i utgift sör nde icke kund e blitva Sön kande till oudast två e tllhan och särskildt för min-kningen i i då törbina lig, förlo tydelse. homme så till upp HTInge sunderfarten älven, såsom mer än ant icke så obetydlig förlust på Pruvemönde sen, så vore delen af del in L. ufissk reslagna åtgärden afven i fnansick bänseend minst sagat tvetydig. isen störs sörbindelVi skola icke uttrötta läsarens tålamod med enskildheterna af de bestämmelser, ledande till en säker postutvexling och billiga portosatser, hvilka vanligtvis utpö föremål för underhandling afslutandet af postlördi kant, att en bland de för postverk eftersträfvade, fördelar är rättigheten till utvexling at sluten brefstch. Denna rätt åtnjuter nu, på billiga vilkor. Sverge för Pet är ter zämsta. af alla all post, som genom Tyskland försändes till IF 1 häl England. ö Nederländerna, eller som öfver något aft dessa! länder transiterar. samt för A mol-. lan postanstalterna i Srerge och svenska PoLtkon-. toret i Hamburg. Då hretvexlingen med si : nänmda stad är ganska betydlig och genom 18641; ärs svensk— postfördrag nigiften för dit-J! hörande bref: ck blifvit nedsatt från 6 till 2 silt-Å? 0 crammer, ar det lätt inse, atti3 Ä beredes postverket gerom detta postiörsändningssätt. Några dylika förmåner eller någon nedsättning uti i de i allmänhe llande portoafoifterna har hittills Ä Luäbeck icke kunnat erbjuda. Och mindre än näåd gonsin lär ta häcanefter bliiva fallet, om framt tiden bekräftsr tidvingstelegrammens uppgift derom, alt icke allenast Preuscon skoll komma att! öfvertaga ledningen ar hela Nordtysklands poster, utan ätven att öfriga förlan terna icke skall tillkomma rättighet att med henm ande makt sluta någet post . — ck li man måhända invända i i äfven om s. y minde, sortf farande bevilja svenska jort n samma v fördelar som hittills, om i Libeck örsändelserna n aflemnas till och från preussisk postbyr Det är j sarnt. Men det återstår att erfara om Preussen är så ocgennyttigt, ait det behandlar vår spondens lika äfven sedan största delen deraf drages till en helt annan linie än den, hvilken Preussen hittills sträfvat att företrädesvis na och uppeballa. Eller skall man möjligtvis säga: det är icke indigt att Sverge sjelf genom tördrag farsäks om alla kavarande förmånerna. De kunna tillsalla oss om aftal micllan Preussen och de andra makter, krike. England m. m. med hvilka v cla sluten brefsäck. Må vara. Men då lära väl dessa fremmande makter. Frankrike, England m. m. icke heller underlåta göra anspråk vå kela den vinst som Sppkommar genom korrespondensens befordran i sl uten brefsäck. Det är i ycket ndomiigt förindelse med ett land nat, detta utiryck för yr Lända ftal om vilkoren Men, om detta hinommer lika 13 a äfven om Rostock och Wismar. hyill on åberopade artikeln också omförmälas, är det emellertid ännu en omständighet, hvilken i ett afseende gör Lubeck On än någ. annan stad på Tysklands nordist lämplig till utgångspunkt för en sjöpostförIhr inde se med Sve ge. i Vi afse härmed det kända förhållandet, att för se — vi lgedla staten Li iran un