(Insändt. Ytterligare om Borås jernväg. Till Redaktionen af Göteborgs Handelsoch Sjöfartstidning ! Med anledning af en i Göteborgs Ilandelsocl Sjöfartstidning den 29 Dec. förlidet år införd ar ikel. undertecknad P. A. Ahkerkund. ledamot aj igs-styrelsen-, tager jag mig friheten anhålla andet i Eder tidning af nedanstående rader i ett ämne, som visserligen icke kan intressera större delen af den tidningsläsande allmänheten men som för jernvägsaktiecegare deremot måöjligtvis kan vara af intresse, så till vida, att det kanske väcker tanken på, att, vid såväl den ena som andra jernvägen. kan det, som hr Å. säger, -behöfvas genomgripande åtgärder, om ej i annat så kanhända i uppställningen af bokföringen. Den första lärdom man inhemtar vid genomläsningen af föregående artiklar är den, att det måtte vara mycket svårt gifva upplysning om ,.verkliga kos naden för skötsel och underhåll å en jernväg — så olika kan man uppfatta huru kostnaderna böra upptagas och fördelas. Sålunda ser man, att då jag, med stöd af maskinafdelningens böcker, få kostnaden för de från Borås jernvägsverkstad ån 15865 utgångna reparationsoch icke tillfälliga ar beten till omkring 9,600 rdr, så kommer hr Å. med tillbåelp af upplysningar från bolagets räkenskapsförare, och med åberopande af just de samma räkenskaper, som jag tagit till hjelp, upp til en kostnadssumma först af 11, rdr och derefter till ytterligare 7,S44 rdr — som då icke synas i några böcker; men som hr Å. tycker, att man bör lägga till, sannolikt för att, om möjligt komma upp till den der först omtvistade summar 25,000 rdr. Han drifver på detta sätt upp kostnaden till 19. 500 rdr och erfordrades det således endast en tillökning af 25 7, för att försöket skulle yckas. Men låtom oss nu granska huru hr i gjort sina beräkningar! Må det likväl tillå att törst erinra derom, att min artikel, införd i II.-T. den 11 Dec. förlidet år, var endast afsedd att fästa aktieegarnes uppmärksamhet derpå, att det utspridda ryktet om 25,000 rdr kostnad pr i Borås jernvägs verkstad var falskt. Att så förhållandet vinner äfven bekräftelse af hr tikel, deri kostnaden ej blifvit upptagen till me än 19,800 rdr; men afven denna sistnämnda summa torde tåla vid en betydlig afprutning, hvarvid några hundra rår mer eller mindre icke seende vid, utan är det principerna för summornas beräkning och fördelning, som hufvudsakligast blifva föremål för granskning. a, som i hr Å:s beräkningar fäster ens uppmärksamhet, en post. som ha -underhåll och tillverk af diverse inventarier — rdr, hvilken icke är tagen ur maskinafdelningens räkenskaper åtminstone; ty der sammanblandas icke -underhåäll— som är en verklig kostnad — och .tillverkning af nya inventaricr. som endast är en öfverflyttning från konto till konto, hvarigenom anläggningens kapitalvärde, deri kassabehållning inbegripen, ej förändras. Hvad som nu emellertid är ,.underhall och hvarom frågan egentligen handlar, eller hvad som belöper sig på .tillverkning af nya inventarier, kyilket väl ändå kan hänföras till arbeten af mera tillfällig natur, och ofta företages utan för tillfället varande egentligt behof: men för att skaffa sysselsättning åt arbetarne, som sagdt ä hvad som belöper sig på det ena eller undra arbetet, blir man ej synnerligen klok på af den lemnade uppgiften, att båda delarne tillsammans kosta 1.337 rdr, Vidare komma vi till .förrådstörvaltning ochi hokförit 1,505 rdr. Om den samman kan visst hr Å, säga ungefär sc jag vill minnas Sj vall i ..En resaude teatertrupp: .Oh! sköna tanke. hvar fick jag dig ifrån I maskinafdelningens böcker finnes den icke. Med ,.bokföring menas naturligtvis förrådsbokföring, och den utfö förvaltaren utan särskildt arvode derför. stadsbokföring han ej heller asses dermed, ty kostnaden derför ingår i verkstadens allmänna omkostnader, hvilka fördelas på alla utgående arbesen. Nu uppgår likväl totalkostnaden för förvådsförvaltningen år 1 865 ej till mera ån 1,306 rdr, således till 200 rdr mindre än hr Å. upptagit pndast för verkstaden. Då nu emellertid materialierna (bränsle etc.) i och för tågtjensten år 1565 uppgingo till cirka 12,900 rår, således till 50 4 mera än hela reparationskostnaden — aflöningen leri jnbegripen — för rörliga materielen, och der till kommer att äfven för trafikoch banafdelningen åtgå materialier. utom det, att hela invenlarieförrådet till eu värde af omkring 50.000 rd står under samma forradeförvaltare. synes det, om borde, Åtminstone någon del af den omimnda kostnaden, drabba äfven andra afdehninsar, än blott och bart verkstaden; men efter hr beräkning kan jag ej finna ammat. än att de stället ha vinst på fin förrådsförvaltning; ty om af delarne kostar mera än det hela, måste de ga delarne få öfverskott, eljest stämmer icke slutsumman debet och kredit. Här ha vi således genast ett fall, der ingen misshus ållning med boagets tillgångar egt rom. Om nu de bada utviftsposterna underhåll och tillverkning af invenarier samt rrådsförvaltning och bokföring någorlunda skäligt reduceras, skall man lätt finna. itt den af hr Å. uppgifna summan 11,955 blir så Dass förminskad, att hr Å. och jag nog till slut komma öfverens derom, att min första uppgift ),591 rdr ändå ej var så oriktig. Det är ju också ganska naturligt, av frasikehesen på en kort sernväg, der han är chef för afdelningarne. ättare än någon annan kan så reda pa detaljkostnaderna, synnerligast som han, vid tv a fall, är den som bestammer hvilken littera, eller toifterna skola påa konto, inom hvarje afdelning ut: öras. tta med granskningen af fir a 22 i i nu for Aa Ann