AAWA. MA UUIII, 11(1111 11. 141111141 ST. YBES d. 20 Okt. Occan. Sandström, från Valencia. ag I d. 25 Okt. Orion, Wikstrand, fr. Car-( diff. GIBRALTAR d. 25 Okt. Lamartine, Gunder; sen, fr. Råneå; Superior, Nordham, fr. Gefle; d. 26: Löjtnant Pettersson, Olsson, fr. Liverpool. 1 ALICANTE d. 27 Okt. Sofia, Silfström, fr. Gefle t. Mahon f. o. 1 WW.wwwwww — Blandade ämnen. Angfartyg efter en ny princip. (Ur Times.) Om vi engelsmän icke varit så flinka som amerikanarne att uppfinna nya modeller till krigsfartyg, så visar dock en i vårt blad nyligen meddelad berättelse, att våra experimenter icke sakna dristighet och att våra auktoriteter icke kunna be-A skyllas för att uteslutande gå i rutinens spår. När ( Waterwitch en dag inlöper i en främmande hamn, skola åskådarne betagas af lika stor förvåning som kineserna, då de första gången sågo ett ångfartyg. Den nyaste metoden att skapa sjödugliga fartyg består i att borra en mängd små hål i deras botten. När vi nu vilja hafva en snabbgående, stark kanonbåt af nyaste konstruktion, taga vi helt enkelt en välbygd skuta, borra en mängd små hål i dess botten, förse henne med ett vattenhjul och sända henne så till sjös. LJ — ( Det är icke allenast lätt att förklara denna gåta, utan är uppfinningen i viss mån gammal. Den här omtalade modellen representerar icke uppfinningen utan tillämpningen af en princip. Våra skolböcker hafva lärt oss, att den agerande och reagerande kraften äro lika starka, och i förevarande fall består just principen i att nyttja den reagerande kraften. Om t. ex. en kanon vore! bragt i i linie med ett på vattnet liggande fartygs köl med mynningen åt aktern, skulle man genom att aflosca den frambringa en kraft, som drefve ! fartyget framåt eller i motsatt riktning mot den. hvari kulan utpressades ur kanonen. Denna kraft skulle dock verka blott för ett ögonblick, men om skjutningen kunde vara oafbruten och en kula i hvarje ögonblick utsändas från kanonens mynning skulle den reagerande kraften likaledes verka beständigt och farty. get med det sålunda frambragta try cket oupphörligt drifvas framåt genom vattnet med en bestämd hastighet. På hvardera sidan af Waterwitch är ett metallrör, genom hvilket man ständigt utpressar, icke kulor med tillhjelp af det genom antändning af en krutsats frambragta trycket, utan vatten med tillhjelp af ångtryck, och der; har läsaren hela hemligheten. Vär liknelse om kanonen är lånad från uppfinnaren sjelf, som begagnar denna bild vid beskrifningen af men en bättre jemförelse erbjuder i sje det system, som ligger till grund för ra som en hvar vet, drifves en raket upp Ifva verket keten. Såi fuften genom en cafbruten verkan af samma slags kraft, som gör att ett skjutvapen vid affyrningen studsar as horisontillbaka, och om fy erkeripjesen placer telt, skall raketen fö ja marken åt i stället för att gå upp i luften. Så är principen tillämpad på ifrågavarande fartyg, och om det hade ladt Waterrocket (Fattenraketen) i stället för Waterwitch (vattentrollet). skulle blotta namnet gifvit ett begrepp om dess konstruktion. N värdigt nog är upptäckten af denna princip i sjelfva. verket så gammal som från 1661, men då två århundraden förflutit innan man tillgodogjort sig densamma, visar detta bäst huru litet som här ligger i sjelfva principen och huru mycket i tillämpningen. oran af att hafva upptäckt p cipens användbarhet tillkommer mr Ru Edinburgh, medan mr Andrew Murray niör vid varfvet i Portsmouth, och vice-amiral George Elliot funnit dess sannolika värde. På deras intyg och förord blef uppfinningen öfverlemnad till närmare pröfning af amiralitetet, och då mr Reed just då sku lle uppgöra ritning till tre nya kanonbåtar för vår pansartletta. beslöt han att på försök låta en af dem, Waterwitch, drifvas med tillhjelp af hydrauliskt tryck. Vi begagna detta uttryck för tydlighets skull, ty W. aterwitch kan eljest lika väl kallas för ett ångfartyg, som dess tvillingsystrar Viper och Vixen. Det är ängan som frambrin ifkraften, men här absorberar den och utdrifver vatten istället för att ett par hjul eller en propeller i rörelse. En annan märklig omständighet vid denna sak är, att de vetenskapliga auktoriteterna icke äro eniga om det sätt, hvarpå resultaten frambringas. Lyckligtvis existerar dock intet tvifvel i afseende på resultaten sjelfva. Saken liknar i kanta problemet, huru det månde komma sig att en stor fisk kunde läggas i en bräde balja utan att vattnet rann öfver, och långvariga betraktelser och debatter man genom att anställa ett försök fann förutsättningen vara alldeles felaktig. Försök med Watervitch hafva visat, att det med sitt hydrauliska tryck verkligen går framåt och till och med två engelska mil hastigare i timmen, än man hade väntat, samt dertill mycket jemnt och stadiet. Frågan gäller nu i sjelfya verket blott förhållandet mellan kraft och hastighet. Vi hafva redan nämt att Waterwitch egentligen är ett ångfartyg, ehuru hvilket efter löstes så, att nytt i sitt slag. Det har en mackin om 160 hästars kraft, som drifver ett hjul af 1112 eng. fots diameter och vägande s tons. Det vatten, som skall framdrifva fartyget, len i dess botten och ledes in i en lång jerncistern; när hjulet sättes i rörelse, suger det till sig vattnet och utdrifver det med en ofantlig kraft. genom hvad vi ville immar in genom hådor. Hvilken form och man gifvit dessa jernrör för att åstadkomma erforderlig kraft, ses af den officiella berättelsen: men hvad som återstår att undersöka är de allmänna sordelarne af att anlita denna kraft och kostnaderna för dess frambringande. Det nya systemets sakförare förklara, att det i förhållande till de l materialicr som förbrukas, : presterar större kraft än det gamla hjuloch proc pellersys att mindre kraft går förlorad och att fa kan drifvas fram och tillbaka eftc godtlinnande, utan att maskinen behöfver stann nb. ställning samt minska dess ha höfva kommunicera sig med mas märkvärdiga system säges ock ega en ännu störr fördel. Om Waterwitch eller ett annat dylikt f tyg i en drabbning träffades af en kula och na sidor skadade, så skulle detta i stället för att medföra fara, tvärtom vara en fördel, i det att kaptenen då helt enkelt kunde tillsluta de vanliga öppningarne för vattnets insläppande och manörrera fartyget med tillhjelp af det vatten, som inströmmade genom skotthålen. In af invändningarna mot systemet är just den, att hålen i bottnen kunna tilltäppas genom tillfälliga omständigheter eller när far kommer in på grundt vatten, då en fiendt kula eller torpedo i sjelfv verket vore hög ilkommen och straxt skulle ätta fartyget i Vi antaga att denna up före amerikanarne på detta fält. nvarken Miantonomoh eller ( sig med Waterwitch med dess zhet utan att bekinrummet. Detta Säkerligen rör. Hvad dess sjöduglighet an så hafva all mö garanti äfven i detta afscende. Det behöfver tre hundra tons vatten i minu för att vara i rört Huru många läckor el hål, frambragta ienätliga skott, skulle icke erfordras sör att komma det att intaga mera vatte n så! Men för att tala allvarsamt, ål Ar dot lv, Öan dan sitt system, blifvit kalicke det bekalla vattenkanoner på fartygets Sn amt att den på däcket kommenderande officeren . ickligen kan förändra fartygets gång oCl1 ipning skall ställa oss han skeppet måta kvardiga hjul. m dess grofva kanoner, jernklädda sidor och hetall så har man. 8 I r full vatteni