lags ämmobeslut den 3 sistl. Augusti, utdelningen för 16:de räkenskapsåret, 1865—66. kommer att utbetalas å bolagets kontor i Göteborg Måndagen den 15 nästk. Oktober, kl. 11 f. m., mel rår 172: 50 rmt för aktie mot aflemnande af behörige coupons. Göteborg den 17 September 1866. DIREKTIONEN. 13309) Ridlektioner. Undertecknads ridlektioner taga sin början den 20 dennes, för herrar från kl. 127 till 129. f. m. och från kl. 128 till 129 e. m., för damer från kl. 5 till 6 e. m. och för ynglingar från kl. 6 till 7 e. m. Göteborg den 18 September 1866. 133141) J. P. GRÖNVALL. Sjukgymnastik börjas den 1 nästkommande Oktober hos undertecknad i den gamla lokalen. (öteborg i September 1866. 013320) E. P. BRAMSTEDL. — C —e.e Statens Jernvägstrasik. Kongl. Styrelsen för Statens Jernvägstrafik kungör härmedelst. att Norra stambanan emellan ii Stockholm och Upsala blifver till allmänhetens begagnande upplåten från och med Thorsdagen d. 20 instundande September för befordran af personer, kreatur och fraktgods med bantåg, som anordnas enligt särskild utfärdad tidtabell, emellan följande å denna bana anlagda stationer, nemligen: I Stockholms Norra station, belägen vid Barnhusgatan på Norrmalm. Järfva 0,7 mil från Stockholm. Rotebro . . . 1.8 1 ta .... Jå Knissta .... hö s Bergsbrunna 5,5 , . Upsala DO Jtom vanliga enkla personbiljetter säljas å denna bana turoch retur-biljetter till första eller andra klassens vagnar: vid stationerna på landet för resa till Stockholm eller Upsala och åter samma dag, samt vid Stockholms och Upsala stationer för resa till hvilken som helst af banans öfi riga stationer och återresa samma dag; äfvensom månadsbiljetter, gällande för obestämdt antal resor under viss tid från 1 till och med 12 månader, båda slagen till nedsatta priser. i Direkt befordran emellan förestående stationer och samtliga stationer på Statens Vestra, Östra och Södra stambanor kan äfven ega rum under följande iakttagelser och vilkor Direkta personbiljetter fö as och bagage polletteras vid alla Norra stambanans ofvanuppräknade stationer till hvilken station som helst vid de öfriga stambanorna samt tvärtom, emot erläggande af biljettlösen och betalning för öfvervigt af bagage efter den sammanlagda väglängden. Afvenså sörsäljas direkta personbiljetter emellan Upsala station på Norra stambanan samt Nora, Arboga. Wexiö. Christianstads, Landskrona, Helsingborgs och Ystads stationer på de med öfriga stambanorna sammanhängande enskilda re af direkt personbiljett är skyldig!. att sjelf besörja befordran af sin person, jemte i kupen medförda icke polletterade effekter, emellan Stockholms Norra och Södra stationer och skall fortsätta resan på andra sidan Stockholm sednast I dagen efter sin ankomst dit med bantåget, efter hvilken tid biljetten förlorar sin giltighet och ny biljett måste lösas för den återstående vägen. Resandes bagage, som direkt polletteras emellan station på den Norra och en på någon af de iga banorna, fortskaffas emellan Stockholms bangårdar utan den resandes mellankomst, emot en afgift af 10 öre för hvarje kolly, hvilken afgift i! erlägges på den statioh, der bagaget inlemnas. j Direkt polletteradt bagage utlemnas icke under ; uppehållet i Stockholm. Såväl i i ligods som allmänt fraktgods, pr kolly icke öfverstigande 12 centners vigt eller 100 kubikfots rymd, kan försändas direkt från alla norr om Stockholm belägna stationer på Norra stambanan ill alla stationer söder om Stockholm på de öfriga istamoch bibanorna samt tvärtom, då frakt erägges efter gällande taxa för sammanlagda vägslängden å stambanorna samt särskildt för hvarje bibana enligt dennas taxa, med tillägg af 20 öre för hvarje begynnande centner för transporten från j! den ena af Stockholms bangårdar till den andra, hvilken transport af jernvägsförvaltningen i sådant i! fall besörjes. För kolly af mer än 12 centners : vigt eller 100 kubikfots rymd skall särskild öfver-. enskommelse om afgifter för befordran emellan I I Stockholms bangårdar träffas med vederbörande jernvägsbefäl. Fråän sådan direkt befordran undantages: :; Krut, fyrverkeripjeser och andra lätt exploderande ämnen samt frätande syror, penningar, juveler, guld och silfver samt dokumenter, äfvensom, såvida de ej äro inpackade i täta, f. hopfogade lådor af trä, tafsor, konstalster, finare möbler, glasvaror och dylika bräckliga förej mål; Och erinras att jernvägen, enligt trafikreglementet, icke ansvarar för skada å innehållet af något kolly, såvida den ej står i synbart och omedelbart sammanhang med yttre skada å kollyts omslag. Lefvande djur, åkdon och lik transporteras ej mellan Stockholms bangårdar genom Styrelsens försorg, men kunna försändas på direkta biljetter emellan stationerna på Norra och de öfriga stambanorna jemte dermed sammanhängande enskilda jernvägar, så framt jernvägsfrakten, som beräknas efter samma grunder som för gods äro här ofvan angifna, erlägges på afsändningsstationen; skolande, i händelse egare eller vårdare som besörjer transporten emellan bangårdarna i Stockholm ej medföljer, ifrågavarande transportföremål vara adresserade till å fraktsedeln uppgifven emottagare i Stockholm, som ombestyr öfverförandet från den ena bangården till den andra på egarens risk och bekostnad. : ; a f Utom ofvan uppräknade stationer på Norra stambanan äro derstädes anlagda tvenne hållplat-ser, Wäsby och Rosersberg, båda belägna mellan stationerna Rotebro och Märsta, den förra på 2,3 och den sednare på 3,0 mils afstånd från Stockholm, till och från hvilka hållplatser tillsvidare endast passagerare och bagage samt ilgods befordras från och till stationerna på Norra stambanan. Stockholm den 29 Augusti 1866. TRAFIK-STYRELSEN. (13272). Liverpool 4 London and dloho .