Article Image
Tillkännagifvanden. Statens Jernvägstrasik. Kongl. Styrelsen för Statens jernvägstrafik kungör härmedelst, att Norra stambanan emellan Stockholm och Upsala blifver till allmänhetens begagnande upplåten från och med Thorsdagen d, 20 instundande September för befordran af personer, kreatur och fraktgods med bantåg, som anordnas enligt särskild utfärdad tidtabell, emelJan följande å denna bana anlagda stationer, nemligen: Stockholms Norra station, belägen vid Barnhusgatan på Norrmalm. Järtva .... 0,7 mil från Stockholm. Retebro .. 1, Märsta .... 34 os Knissta. 45 , Bergsbrunna 5,5 . Upsala... 62 , , Jtom vanliga enkla personbiljetter s å denna bana turoch retur-b ljetter till första eller andra klassens vagnar: vid stationerna på landet för resa till Stockholm eller Upsala och åter samma dag, samt vid Stockholms och Upsala stationer för resa till hvilken som helst af banans ö riga stationer och återresa samma dag: äfvensom månadsbiljetter, gällande för obestämdt antal resor under viss tid från 1 till och med 12 månader, båda slagen till nedsatta priser. i Virekt befordran emellan förestående stationer och samtliga stationer på Statens Vestra, Östra och Södra stambanor kan äfven ega rum under följande iakttagelser och vilko Direkta personbiljetter försä ljas och hagage letteras vid alla Norra stambanans ofvanuppi nade stationer till hvilken station som helst v de öfriga stambanorna samt tvärtom, emot erläggande af biljettlösen och betalning för öfvervigt af bagage efter den sammanlagda väglängden, Afvenså 1 jas direkta personbiljetter emellan Upsala station på Norra stambanan samt Nora. Arboga, Wexiö, Christianstads, Landskrona. elsingborgs och Ystads stationer på de med de öfriga stambanorna sammanhängande enskilda jernvägar. Innehafvare af direkt persanbiljett är skyldig att sjelf besörja befordran at sin person, jemte i kapen medförda icke poiletterade effekter, emellan Stockholms Norra och Södra stationer och skall rtsätta resan på andra sidan Stockholm sednast dagen efter sin ankomst dit med bantåget, efter hvilken. tid biljetten förlorar sin giltighet och ny biliett måste lösas för den återstående vägen. Resandes bagage, som direkt polletteras emellan en station på den Norra och en på någon af de ötriga banorna, fortskaftas emellan Stockholms bangårdar utan den resandes mellankomst, emot en asgift af 10 dre för hvarje kolly, hvilken afgift erlägges på den station, der bagaget inlemnas. Direkt polletteradt bagage utlemnas icke under uppehållet i Stockholm, Såväl ilgods som allt icke öfverstigande 12 centn eller 100 kubikymd, örsändas direkt från alla norr om Stockholm belägna stationer på Norra stambanan till alla stationer söder om Stockholm på de öfriga stamoch bibanorna samt tvärtom, då frakt e ägges efter gällande taxa för sammanlagda längden å stambanorna samt särskildt för hv. ) bibana enligt dennas taxa, med tillägg af 20 öre för hvarje begynnande centner för transporten från den ena af Stockholms bangårdar till den andra. hvilken transport af jernvägsförvaltningen i sådant fall besörjes. För kolly af mer 12 centners vigt eller 100 kubikfots rymd skall särskild öfverenskommelse om afgifte r befordran emellan Stockholms bangärdar träfkas med vederbörande jernvägsbefäl. Från sådan direkt befordran undantages: Krut, fyrverkeripjeser och andra lätt exploderande ämnen samt ande syror, penningar, juveler, guld och silfver samt dokumenter. äfvensom, såvida de ej äro inpackade i täta, fast hopfogade lådor af trä, taflor, konstalster. fre möbler, glasvaror och dylika bräckliga föremål; Och erinras att jernvägen, enligt trafikreglementet, icke ansvarar för skada å innehållet at något kolly, såvida den ej står i synbart och omedelbart sammanhang med yttre skada å kollyts omslag. Lefvande djur, åkdon och lik transporteras. 8 on a raktgods. pr kolly j mellan Stockholms bangårdar genom Styrelsens försorg, men kunna försändas på direkta biljetter emellan stationerna på Norra och de öfriga stambanorna jemte dermed sammanhängande enski jernvägar, så framt jernvägsfrakten, som b. nas efter samma grunder som för gods äro här ofvan angifna, erlägges på afsändnngsstationen; skolande, i händelse egare eller värdare som besörjer transporten emellan bangårdarna i Stockholm ej medföljer, ifrågavarande transportföremål vara adresserade till å fraktsedeln uppsifven omottagare i Stockholm, som ombestyr öfverförandet från den ena bangården till den andra på egarens risk och bekostnad. Utom ofvan uppräknade stationer på Norra stambanan äro derstädes anlagda tvenne hållplatser, Wäsby och Rosersberg, båda belägna mellan stationerna Rotebro och Märsta, den förra på 2,3 och den sednare på 3,0 mils afstånd från Stockholm, till och från hvilka hållplatser tillsvidare endast passagerare och bagage samt ilgods befordras från och till stationerna på Norra stambanan. Stockholm den 29 Augusti 1866. TRAFIK-STYRELSEN. (13272). Befattningen som lärarinna vid Folkskolan för Hickor i Marstrand anslås härmed till ansökan. Förmånerna äro: årlig lön af 300 rdr rmt, rum med kök, ljus och ved. Kompetenta sökande ega att inom tvenne månader till undertecknad insända sina, med behöriga betyg försedda, till folkskolestyrelsen ställda, ansökningar. Lärarinnan bör kunna tillika lära barnen att sy, sticka och spinna. Tjensten tillträdes den 13 Januari 1867. Marstrand i September 1866. P. 0. NDEBERG, I3283) kyrkoherde. I anseende till förestående bouppteckning efter min aflidne man, Lars Öberg, anmodas de, som i sterbhuset hafva att forar till detsamma iro skyldige, att sådant anmäla i sterbhuset, Af vid Kapunier: i 1 före 4 5

17 september 1866, sida 4

Thumbnail