icke utsliten. (Hör! hör!). Bessemerstälet var äfven dugligt för tillverkning af hjulringar, artilleri, grofva ångmaskinsaxlar, vefvar, och isynnerhet passande för lokomotivaxlar. Jal det fanns knappt något föremål hvartill stång-jern kan användas och hvartill stål nu ej kan brukas. ) En medlem önskade få veta huru det förhöll sig med slitningen af jernoch stålräls i förhållande till kostnaden för desamma. M:r Bessemer uppyste att gamla stålskenor kunde förändras till en värderik och lätt afsättlig produkt genom omvalsning. En yard räls från Campden Town, hvarom förut nämndes, hade blifvit sänd till Sheffield för ossascnins till rundjern. Den utslitna stålskenan blef i valsverket förvandlad till vackra stålstänger af 28. 53 och 54 tums diameter, som voro ärda ej mindre än 18 P. st. pr ton ENA rdr pr ctr), under det kostnaden för omvalsningen ej besteg sig mer än till 2 P. st. pr tons (1, 50 rdr pr ctr.) N.:r Barret önskade få veta hvad relativa priset var på gjutstål i Sheffield, gjordt på Bessemermethod och på gamla methoden före införandet af den förra. M:r Bessemer svarade att priset på gjutstål i Sheffield för mindre grannlaga behof, såsom spadar etc., var 36—40 P. st. pr ton (21—30 rdr pr ctr) och att de bättre slagen kostade 50, 60, 70 a 80 P. st. (3712, 45, 52—60 rdr pr sv. ctr) efter det ändamål hvartill fabrikanten önskade det. Nu var der såldt 10,000 tons till 13 P. st. pr ton (91 rdr pr ctr). (Bifall). Så långt den Engelska tidningen. Dessa data hafva visserligen ej för män af facket varit obekanta, men de förtjena äfven att för den stora allmänheten offentliggöras, emedan de visa att man äfven i England, der våra jernvägsskenor tagas, går till mötes en ganska stor förändring i opinionen till fördel för stålräler. När en bättre produkt kan uthärda 17 ggr större slitning än den sämre och kan fås till högst 50 Z högre pris, synes väl, äfven för det simplaste Förständ, klart att den som väljer det sämre framför det bättre gör en dålig affär, när man ej endast afser utgiften för ögonblicket, utan äfven tillgodoser framtida underhållet.