och med nästförut nämda tillökade afgift, Fran2 zn ifrån 8,75 nyläster till 25, och Xore ifrån 1 8,39 nyläster till 25, begge med afgifter i proportion. Att törhållandet med de ångfartyg, som gå på Saltsjön, är enahanda, det faller af sig sjelft; men sda de ej göra så täta resor (undantag likväl för. Humboldt, ,Sten Sture, , Wingåker och ett par andra), blifva afgifterna visserligen mindre. i betungande. Såsom exempel dock på de oerhördt f tillökade afgifterna per år, vilja vi taga två af de , begge största ångfartygen i betraktande, nemligen :,Svea och ,,Bore, som gå på Kalmar, Ystad och Lubeck. ,Svea, som förut var några och 30 nylster, är nu mätt till 108,5 nyläster och betalar per resa ungefär 277 rdr. Bore, som nu är 73 nyläster, betalar omkring 186 rdr. Begge dessa , ångfartygs utgifter till fyroch båkafgift samt lastpenningar blifva omkring 5,000 idr per år mera än hvad de förr utgjort. Chapman, Åsom under förra åren betalt omkring 7,000 rdr, lärer nu få betala ungefär dubbelt, hvilket fall äfven torde vara nära nog enahanda med de flesta andra norrländska ångfartygen. Också lärer rederiet till de begge ångfartygen ,Svea och Borekomma att anföra klagomål hos K. M:t, hvilket I empel andra rederier troligen ej underlåta att ölja. ålen medan vi ännu äro på tal om ångfartyg, I skola vi anföra ett exempel, som vida öfverträffar det vi anfört om ,,Svea och ,,Bore. Det är nemligen med ångbåtstrafiken i Sundet. De äångfartyg, som der besörja trafiken imellan Uelsingör och Helsingborg, hafva förut varit unserlästiga, eller under nuvarande 6 nyläster, hvarligenom de haft den förmånen att vara befriade från fyroch båkafgift samt lastpenningar. Enligt det genom förordningen af den 31 December förslidet år införda nya skeppsmätningssystemet, ega lalla de fyra ångfartyg, som af ångbåtsbolaget i Helsingör och Helsingborg underhållas i Sundet, öfver 6 nylästers drägtighet, och den skilnad, som derigenom uppstår i fartygens utgifter, är så enorm, att trafiken under sa vilkor omöjligen kan antagas komma att fortfara. Det är nemligen icke allenast skyldigheten att betala ofvannämnda skeppsafgifter, som nu drabba de fartyg, hvilka hittills varit derifrån befriade, utan den förhöjda drägtigheten åstadkommer tillika en förhöjning af de andra skeppsafgifterna, som erläg1 gas i svenska hamnar, nemligen hamnpenningar och den s. k. sjömanshusafgiften, och det är tydligt, att förhöjningen i dessa afgifter, i förening med skeppsafgifterna för fartyg, som till följd af trafikens beskaffenhet måste anlöpa de svenska hamnarne flera gånger om dagen och hvarje gång serlagga afgiften, måste uppgå till en summa, som sutesluter möjligheten af en proportionerlig förhöjning af passagerareoch godsafgiften. Såsom ett wbevis härpå kan, enligt Malmö-tidningen ,,SnällI posten, anföras, att under det afgifterna för nämnda bolags ångfartyg, innan den nya skeppssmätningen trädde i kraft, sällan öfverstego 2 rbdl. 72 sk. pr resa, utgöra de nu, efter den 1 sistlidne Juli, för de tvenne Helsingörsångfartygen .,, Hamlet och ,,Horatio, hvilka äro uppmätta till 14 och 16 läster: För ingående och utgående med fnll last pr ressa: för ,,Hamlet 28 rbdl. 3 mrk danskt, för ,,Hoi ratio 32 rbdl. 3 mrk; för ingående med last och utgående med barlast: för ,, Hamlet 20 rbdl. 3 mrk; för ,, Horatio 23 rbdl. 3 mrk: tör inoch utgående med barlast: för , Hamlet 12 rbdl. 3 mrk 8 sk., för ,, Horatio 14 rbdl 2 mrk 4 sk. Alldenstand oolagets fartyg dagligen anlöpa Helsingborg 13 gånger och Malmö 2 gånger, inalles 5 gånger som dagen, så utgöra de dagliga utgifterna: med last inoch utgående: för , Hamlet 142 rbdl. 13 mrk, för ,, Horatio 162 rbdl. 3 mrk; med last ingående och barlast utgående: för ,, Hamlet 102 rbdl. 3 mrk, för , Horatio 117 rbdl 1 mrk 12 (sk., och med barlast inoch utgående: för ,,Hamet 62 rbdl. 5 mrk 8 sk., för ,,Horatio 71 rbdl. 5 mrk 4 sk, eller, om en saison räknas minst till 10 månader, för hela saisonen: med last inoch utgående: för ,, Hamlet 42,750 rbdl., för ,,HoraI tio 48,750 rbdl., med last inoch barlast utgåsende: för ,, Hamlet 30, 750 rbdl, för , Horatio 135,187 rbdl. 3 mrk, och med barlast inoch utgående: för Hamlet 18.825 rbdl., för ,,Horatio 121,562 rbdl. 3 mrk, hvilket är så godt som boI lagets hela brutto-inkomst, så att ingenting lirver öfver till fartygens andra betydliga utgifter till aflöning, kol och olja, fartygens underhållande, kapitalets förräntning o. s. v. olikheten har visat sig under den tid som förI flutit efter den 1 Juli, och vi vilja för en jemförelse blott ännu anföra, att under det samtliga afgifterna för de 4 ångfartygen ,, Hamlet, phelia-, Horatio och , Helsingborg under sistl. Maj månad utgjorde 329 rbdl. 46 sk. och under Juni 343 rbdl. 46 sk., utgjorde de för Juli 1,686 rbdl. 184 sk. Den enorma höjd, hvartill dessa afgifter stigit seller kunna komma att stiga, faller så mycket mer i ögonen, som skeppsafgifterna i de danska hamharne vid Sundet, hvartill räknas sträckan från Kullen till Falsterbo, äro för så väl svenska som danska fartyg så moderata, att der endast under benämningen ,skeppsafgift betalas en afgift af fartygens instufvade last med 8 sk. pr läst, deri inberäknadt fyroch lastpenningar m. m., samt derjemte i Köpenhamn 40 sk. i hamnumgälder för ingående stufvad last, hvaremot barlastade farsiys äro helt och hållet befriade från afgifter till sstaten. Det vore i hög grad önskvärdt, yttrar till slut Malmö Snällpost, ,,om ett ordnande snart kunde vidtagas i dessa förhållanden, hvilka, som sagdt, lutan tvifvel skola förorsaka, att all regelbunden i trafik i Sundet måste upphöra. Efter hvad vi veta, lär den svenska regeringens uppmärksamhet äfven blifvit riktad på denna sak. För vår egen del anse vi absolut nödigt att ett skyndsamt ordnande af dessa förhållanden i allmånhet vidtages. ty eljest kommer säkerligen redan med nästa år trafiken icke allenast i Sundet, utan öfver hela vårt land, att förlamas på ett sätt, som ej kan vara öfverensstämmande med landets Svensk jernvägsmateriel. I Philipstads tidning läses: Inom Svenska tidningar har helt nyligen förekommit