ni Den nya skeppsmätningen. Dagligt Alleh:a meddelar efterföljande uppsats, hvilken innehåller klagomål af så grundad beskaffenhet, att en förändring synes vara alldeles oundgänglig: Genom en förordning af den 31 December sistlidne år har i Sverige införts ett nytt skeppsmätningssystem, sonf i allmänhet bland de seglande fartygen åstadkommer betydligt höjda afgifter; men för ångfartygen hafva dessa afgifter eller pålagor blifvit så utomordentliga, att om icke snart en förändring i författningen vidtages, komma dessa afgister att alldeles upplösa vår ångbåtsflotta, eller ock, om denna skall kunna ega bestånd, måste så väl betalning för fraktgods som passagerareafgift i betydlig mån höjas. i allmänhet hafva alla fart yg, så väl seglande som ångfartyg, blifvit högre mätta än proportionsvis hvad de förut varit, d. v. s. de hafva erhållit en högre lästetalssiffra, hvarigenom deras pålagor ökats. Andra fartyg åter, som förut genom sin litenhet, eller drägtighet under 6 af de nuvarande ästerna, ej drabbats af dessa afgifter, måste nu betala alla dessa afgifter till staten. För många af dessa senare blifva dessa afgifter så betungande, att de hota dem med fullkomlig ruin, hvarom vi skola nämna längre nedan. Enligt svensk lag måste alla fartyg öfver 10 svåra läster, eller med nu påbjudna mätning 6 nyläster, som fara på svenska bamnar, erlägga afgifter till svenska statskassan, nemligen fyroch båkafgift samt lastpenningar. Blifva nu fartygen högre mätta, så blifva afgifterna äfven högre, och då i allmänhet detta nu är händelsen, förspörjes öfverallt inom Sverige en den rättmätigaste klagan öfver ett sjelftaget beskattningssätt, som hotar att upplösa eller tillintetgöra vår sjöfart. För att ej blifva vidlyftiga, skola vi endast taga några exempel från för oss liggande uppgifter om hvad ångfartyg erlägga i fyroch båk-afgifter m. m. efter den 1:sta sistlidne Juli, då den nya skeppsmätningen påbjöds. Vi omnämna då endast exempel från den inre trafiklinien eller de ångfartyg, som genom Södertelje kanal uppkomma till nufvudstaden och vanligen göra tätare resor-än de, som från Saltsjön göra turer på Sveriges kuster inom Östersjön, ty de andra, som trafikera Mälaren och Hjelmaren, äro från dessa afgifter befriade. Vi omnämna först i förbigående ångfartygen ,.Norden. ,,Telegrafen och ,, Nyköping, hvilkas lästetal visserligen blifvit något ökade och äfven derigenom deras utskylder, men icke i den grad som de härefter uppräknade. Ångfartyget John Swartz var förut 19,38 nyläster. är nu 16 och betalar lätt lastadt ) 2 rdr (22 öre pr resa emot 1 rdr 44 öre, som det förut erlagt. ,Esaias Tegnår var förut 10,09 nyläster, är nu 18,5 och betalar nu 2 rdr 57 öre. ,Carltad, som förut var 11,26 nyläster, är nu uppmätt till nära dubbelt eller 21 nyläster, och betalar om följd häraf äfven nära dubbelt. Men ännu ärre är det med följande ångfartyg, som blifvit uppmätta till tre gånger mera än Jlrad de förit varit. Sålunda hs ans Brask ifrån att vara 6,5 nyläster blifvit 19, och i stället för 91 öre får den nu betala 2 rdr 64 öre, ,,Wadstena ifrår 6,95 nyläster till 20, och afgift från 97 öre till 5 i rdr 78 öre, ,,Per Brahe ifrån 6,95 nyläster till 24 : ) Vi hafva tagit detta såsom norm för beräk ningen med de sedermera uppräknade ångfartygen allt per resa.