Article Image
Likväl synes huru arbetet i skor skala tilltagit. Af bokslutet 1865 syntes att de tillgångar bolaget egde och som voro realisabla utgjorde ett belopp af srs 180,967, 660. Vi anmärkte då att alldenstund det anslag, som turkiska regeringen skulle lemna, var fördeladt på en följd af år, vi ej behöfde till hög rabatt sälja deras bonds, utan direktionen sålde endast på fördelaktiga vilkor, hvarigenom vi räddade för bolaget stora summor. Uppgörelsen med regeringen visar ock detta, och erhålla vi nu ända till 1869 månadtligen de anslag vi skola hafva. Vidare hafva vi med vice konungen uppgjort om betalningen för Oudaz till 10 millioner och 1712 millioner för aktier honom tillhöriga och hvilka han! betalat. Om vi derföre fråndraga hela beloppet af de betalningar, som regeringen gjort till den 30 Juni, så finna vi att vi af regeringen hafva att fordra den 10 December 1866 23 millioner, 1867 37 millioner, 1868 1912 millioner, 1869 19 millioner; tillsammans 9812 millioner frs. Af bokslutet synes nu vidare att tillgångarne äro: I kassan i Frankrike Frs 5,096,611: 61. I do i Alexandria 2,967,571: 84. Inkallandet af 8 inbetalningar i vice konungens aktier ,, 3,235,950:52. D:o tillskott å aktier ännu ej gjorda. — 3.281, S50: — Tillskott nu begärdt ,, 22, 161, 100: — Förskotter å kontrakter som skola utföras . . Total Frs 158 hvarifrån afdragas de förfallna coupongerna å aktier, som skola betalas, obetalda räkningar m. m . Aterstå realisabla säkerheter . . . Frs 150,079,952: 16, hvilka äro de tillgångar bolaget har till att fullborda det stora verket med. Inkallandet af tillskotten å aktierna har skett enligt sednaste beslutet i små belopp i flera repriser, och har detta, såsom synes, motsvarat ändamålet utan att genera aktieegare. Ni såväl som vi kunna vara belåtna med de åtgärder som under dessa svåra tider blifvit tagna, hvarigenom vi i financielt hänseende blifvit försatte i ställningen att kunna lugnt fullborda detta verk, som nu pågått under 7 år. För närvarande pågå arbetena i Port Saib. Anläggningen af denna hamn vid den punkt, der kanalen utmynnar i Medelhafvet, har under året raskt framskridit samt planen så tillvida blifvit fördelaktigt omändrad, att då man först hade ämnat utlägga jettterna parallelt, med en distans af 1,400 fot, har man nu, på inrådan af våra största ingeniörer och en komitt af sjöofficerare, som blifvit rådfrågad samt med stort bistånd af ministrarne, beslutat, att den östra jett6en skall börja från kusten c:a 4,700 fot från den vestra samt utlöpa i en cirkel till dess den vid ändan af den vestra bildar ett inlopp af 1,400 fots bredd. Vi erhålla således i stället för en kanal en stor bassin, som skyddar ett större antal fartyg, hvilka kunna der ligga säkert som. på en redd. Svåra mudderverk arbeta i denna hamn och man har redan i midten en passage om 300 fots bredd och 17 fots djup. Arbetet med hamnens fördjupning i det hela pågår. Denna hamn har dessutom föranledt ändringen med de dockor, der fartygen lossa, hvilka ej skola passera kanalen, ty nu hafva vi en mängd små dockor och kajer, vid hvilka ett större antal fartyg beqvämt ligga. Kostnaden för förändringen har varit obetydligt högre mot den vinst som gjorts. Den del af hamnen och de 3 bassinerna, som nu äro färdiga, äro tillräckliga för de första åren. Vid förra sammankomsten beslöts att jettterna skulle anläggas medelst artificiella block och arbetet har så öfver förväntan gått hastigt framåt, att fartyg bakom vestra jettåen nu finna skydd mot de herrskande vindarne; djupet är der 17 fot. Den östra jetten fortskrider äfven så, att nästa år kunna fartyg finna fullkomligt skydd mellan båda jetterna. Redan nu är Port Saib en nödhamn och lossningshamn, öfverträffande hvarje annan hamn i Syrien eller Egypten. Det skydd hamnen lemnar i synnerhet för fartyg, som lossa, är värdefullt. Inloppet var säkert innan jettterna börjades, och platsen sjelf är, såsom vi alltid sagt, utmärkt, hvilket bevisas deraf att under året ej en enda olycka skett, ehuru platsen besökts af 595 fartyg, om 108,000 tons. Detta antal bevisar att ehuru man ej kunnat befordra gods genom kanalen, har anläggningen dock redan ådragit sig mycken uppmärksamhet. Sedan Port Said började anläggas hafva 2,631 fartyg om 470,000 itons besökt denna hamn, mest fransyska, derefter österrikiska, grekiska, turkiska och egyptiska. Särskilda agenter, Savon Brothers Co, äro anställda för lossningarne och detta 1 2 TLL... 1 2 An HH

27 augusti 1866, sida 2

Thumbnail