akade en båt fram i Rosenlundskanalen, 1 i vattnet och tillsatte lifvet. Efter en und blef liket upptaget och fördt till jräldrahemmet. — Resande, General-direktören och nesen för statens jernbanor C. O. Troilius umt intendenterna H. Ehworth och C. L. parre befinna sig för närvarande i staden. Öfverståthållaren Bildt med familj bemer sig här på genomresa efter slutad adsejour i Warberg. Ångfartyget Halland, fördt afkapon Kollberg, hvilket å Lindholmen erhållit y axel, har i dag gjort besigtningsresa ch kommer att om Måndag börja sina trer på Strömstad och Fredrikshall. — Export. Med ångfartyget Victoria, om i afton afgår härifrån till London, indas 50 slagtoxar, 60 får och getter, 500 qv. hafre, 200 lådor tändstickor 1. m. — Trafiken öfver Göta elf. Likasom et helt visst ej gifves någon flodöfverfart vårt land — om man undantager farleler inom en stad — som är så trafikerad, om färjleden mellan Göteborg och Hisinsen, så torde det vara lika visst, att insen trafik är förenad med så stort dröjsnål, med deraf följande obehag och förust. Betraktar man på andra orter ett illfälligt uppehåll om 1 å 2 timmar, för tt komma öfver en 5 minuters öfverfartsed, såsom något högst förtretligt, hvaröfer man rätt mycket klagar, så är ett sålant uppehåll här snarare regeln, åtmintone på torgdagarne. Och då är det cke några få personer, som deraf drabhas, utan hundratal. Det är flera hundra versoner, män och qvinnor, med hästar ;ch kärror, som hvarje Onsdag och Lörlag stå i en ändlös rad på morgnarne ippå Hisingssidan och närmare middagen vå stadens sida. Om en bonde eller bondsumma på Hisingen begifver sig med sin illa torgförsäljning in till staden en Lörlagsmorgon och stannar vid ändan af den nga raden klockan 6, så må han vara eläten att hafva lyckligt öfverkommit till stranden vid S:t Erics torg klockan half 8 v S. Under höst och vinter är uppehållet ofta ännu längre, och då i menniskor och djur dertill ofta utsatta för den isiga blåsten. Det är ock bevisligt, att sjukdomar deraf uppstått, som icke sällan haft löden till följd. fotgängare är förhållandet något ättre, men kunna de icke sjelfva ro, så å de också ofta dröja sin halfva och hela imma; ja, äfven då de kunna och vilja ro sig sjelfva, få de ofta vänta på båt änge nog, betraktande såsom en ynnest att blifva skyndsamt befordrade. För lenna stora trafik har nemligen ingen särskild roddare varit anställd. De båtar, byarpå man bjudes, äro ock ganska dåiga, motsvarande i ingen mån de anspråk man måste ega på en passagerare-roddåt. Detta är ett odrägligt tillstånd. Utåt färjvägen på Hisingssidan går en anal — uppkommen genom det mudder, hvaraf landsvägen blifvit bildad — hvilken kanal varit allt hittills fritt trafikerad, intill dess arrendatorn af färjan rodde sig kunna, såsom arrendator tillika af en del utaf vassen, delvis stänga denna trafik genom en låst bom värsöfver kanalen, för hvars öppnande ordrades en afgäld. Detta tilltag framkallade en anmälan till kon. befallningsnafvande, dervid äfven andra klagomål ramställdes, hvilken framställning föranedt undersökningar, hvaraf följden blifvit tt utslag från Kon. besallningshafvande, wilket bör bringas till allmänhetens kännedom, på det att de trafkerande må veta ut de dock hafva några rättigheter i fråga om öfverfarten öfver elfven, så att le icke äro helt och hållet beroende af bolagets och dess arrendators blotta Kon. bef:des utslag, afgifvet den 7 dis, yder sålunda: Landsböfdinge-embetet finner vä edda handlingar det vara upplyaassegare å Hisingen till bolaget fö äganläggning Imellan Göteborg och Qvillebäcken utan ersättning öfverlåtit den plats, som för samma inläggning kunde erfordras, äfvensom medgifvit olaget rättighet att till fyllning af vägen få taga nudder ur vassen och elfven, imellan väganläggningen och Tingstads vass, men som häraf icke ljer någon rätt för bolaget att med andras uteslutande begagna den kanal, som vid sidan af väsen uppkommit derigenom att mudder ur elfven upptagits och lagts på vägen samt någon rättigret att medelst bom afstänga samma kanal icke eller tillkommer arrendatorn Christensson, på örnnd af det mellan honom och Bernhard Chritoffersson träfiade aftal, rörande arrende af den del af vassen, som tillhör 3132 mantal Qvilleken; alltså ålägges Christensson att genast bortaga den af honom öfver kanalen anlagda bom, id äfventyr att densamma eljest på Christenssons sekostnad varder af kronolänsmannen bortrifven. ö Men då arrendatorn af fårjinrättningen, jemlikt let mellan honom och bolaget träffade kontrakt, nar åliggande att med af bolaget framfördt fyllringsämne igenfylla hjulspår och anära ojemnheer af vå gen, samt arrendatorn sålunda skulle tillkyndas förfång om allmänheten tillåtes att vid idan af vägen iland taga tyngre varor, som kunde V vägen förorsaka skada, vill landst öfdingeembeet vara betänkt på att genom stadgande af vite ådant ofog förhindra. Beträffande de af färjemannen begagnade roddåtar, så utvisar väl instrumentet öfver den å deamma hållna undersökning att båtarne i åtskilliga lelar äro bristfälliga och olämpliga för sitt ändanål att fortskaffa passagerare, men som hr kapen Åqvist å bolagets r förklarat bolaget vara setänkt på att gå i författning om bättre roddbånes anskaffande, finner landshöfdinge-embetet annärkningen i afseende å roddbåtarne icke föraneda till annan åtgärd än att arrendatorn ålägges tt inom 14 dagar härefter hafva försett alla båarne med golf af bräder eller s. k. garnering, id vite af fem riksdaler riksmynt för hvarje båt, om inom förelagda tidens utsång icke befinnes ara på föreskrifvet sätt anordnad, hvarom kronoinsmannen Tillander har att med rapport inkomma. Som arrendatorn Christensson erkänt att han cke hållit något manskap å roddbåtarne för pasagerares öf, erforande eller ens genast tillhandaållit båt för dem, som sjelf velat medelst rodd erkställa öfverfarten, samt Christensson icke heler gittat bestrida att, på sätt magister Hedlund ngifvit och kronolär nen Till ander jemväl vitsrdat, försummelse pr rum, dynedelst att trafi it med erl af i målet förelan stramt och