Finlands Folkskolevisen. Från Finland har underrättelse ingått, utt landets folkskoleväsen, genom en nyigen utkommen kejs. förordning, dat. den Vv Maj 1866, erhållit en slutlig organisa tion. Denna organisation omfattar dels ordnandet af folkskolor i stad och på landsbygd, dels statuterna för den bildningsanstalt (seminarium), der lärare och lärarinnor till folkskolan böra danas. I båda igenkänner man de ledande tankar, som varit framställda af Uno Cygneus, den utmärkte direktorn för folkskoleseminariet i Jyväskylä, ehuru de af honom uppställda fordringar här blifvit mycket modifierade, särdeles beträffande folkskolan på landsbygden. Då detta ärende eger äfven för oss ett stort intresse, och då hr Cygneei åsigter redan längesedan haft stort inflytande på vårt eget lands folkundervisning, meddela vi härnedan, efter Helsingfors Dagblad, hufvuddragen af den nu fastställda slutliga organisationen. a. Hvarje stadsförsamling åligger att sig så om folkundervisningen vårda och folkskolor till det antal och i sådan utsträckning inrätta och underhålla, att alla de barn, som icke i hemmen eller andra skolor erhålla motsvarande eller mera omfattande bildning, blifva undervisade från och med åttonde till och med fjortonde åldersåret, såsom här nedan närmare stadgas. Städernas folkskolor kunna inrättas antingen såsom större för hela lärotiden beräknade och i flere klasser afdelade läroinrättningar, eller såsom serskilta mindre skolor, nemligen lägre för barn från och med sjette vill och med tionde åldersåret, och högre för gossar eller flickor i den återående undervisningsåldern. Iligre folkskola, äfvensom i motsvarande klasser af större läroinrättning, må barn af olika kön handledas tillsammans, men derefter böra gossar och flickor undervisas i afskilda klasser eller egna skolor. I lägre folkskola, eller motsvarande klasser af större läroanstalt, skola barnen helst af lärarinna handledas och öfvas i religion, läsning och skrifning af modersmålet, räkning och formlära samt teckning, sång och gymnastik. Till dessa kunskapsstycken skola vidare i högre folkskola, äfvensom i motsvarande klasser af större läroanstalt, komma: läsning af lämpliga böcker på modersmålet, geografi och historia, ytors och rymders mätning samt naturkunskap och dess tillämpning; hvarutom flickor böra öfvas i qvinliga handarbeten och gossar kunna, der sådant lämpligt och nödigt finnes, undervisas i ett främmande språk. Till alla dessa ämnen står det vederbörande församling fritt att lägga handarbete för gossar och för äldre flickor handledning i späda barns AAAA33 RF Kol