ster vid kongl. danska hofvet, grefve C. Wachtmeister, som några få dagar vistats i hufvudstaden, har i Tisdags med snälltåget återrest till Köpenhamn. K. M:ts utnämnde minister vid, kongl. preussiska hofvet, kammarherren Sandströmer, har samma dag med jernvägen afrest till Berlin för att inträda i sin nya tjenstebefattning. — Kolera har enligt K. kommerskollegii kungörelse utbrutiti Dordrecht, Gouda, Haag, Leiden, Utrecht, Harlingen och Gröningen. Sjukdomen är dessutom gångbar i Santander, Antwerpen, Rotterdam, Delshaven, Amsterdam, Liverpool, Stettin och Swineminde. — Eryssitionen. I Posttidningen läses följande redogörelse för exponerade maskiner: I. Monitor-propeller-ångmaskinen, efter kahten John Ericssons konstruktion, ,Rockingshaft Ungine (vipp-axel-maskin) om 150 hästkrafter, utmärker sig för det ringa utrymme, som densamma intager, samt sin tysta gång och sin i allo stora ändamålsenlighet, hvari inbegripes maskinens lätthandterlighet i dess olika tjenstgöringar. Vi anföra här några exempel. När maskinisten står på ,förkant af maskinen, så har han inom armhäll vatten till den egendomligt konstruerade och inventiösa slidomkastningen, eller med andra ord: han kan med ett enda tag gifva maskinen frameller tillbakagående rörelse, samt på samma ställe vatten för ångventilen, så att han utan att rubba sig från sin plats här kan insläppa eller afstänga ångan från maskinen. Vidare har han här den kran, som gifver vatten åt kondensatorn, och handtaget till kranen för den s.k. direkta påsläppningen. Likaledes finnas här handtagen till de s. k. åderlåtarne, genom hvilkas utdragande vattnet tappas ur Sjlndraran under maskinens gång. Att detta arbete är så utfördt, att det i allo hedrar Motala och hela vårt land, behöfver ej nämnas, på samma gång vi med glädje tillkännagifva, att detsamma gäller för allt hvad denna Sveriges mest betydelsefulla verkstad lemnat till utställningen. II. Tornoridnings-maskinen. Ändamålet med denna maskin om 17 hästkrafter ligger i sjelfva benämningen. Den är likaledes konstruerad af kapten Ericsson och utgöres af 2:ne i rät vinkel till hvarandra ställda maskiner. Det genialiska sätt, på hvilket dessa maskiner cooperera, kan lätt ses och väcker äfven den profane betraktarens beundran, då han härpå blir gjord uppmärksam. Genom denna sinnrika konstruktion, nemligen att den ena maskinen drager den andras slid, framstär den egendomligheten, att excenter-skifvor hvarken finnas eller behöfvas. III. Den s. k. Pacuum-maskinen är konstruerad af kapten Carlsund, alldenstund ingen ritning härtill medföljde från. Amerika. Denna maskin, hrilken liksom de båda andra upptager litet rum, bar till ändamål att intaga och condensera den ångå, som utsläppes såväl från tornvridningssom flagimaskinen. (Denna ånga har man nemligen svårt att direkt utsläppa). Denna maskin drifver 2:ne luftpumpar och förstärker genom vacuum de ofvannämnda maskinernas kraft med ungefär : I I atmosfer. Nu uppräknade 3me maskiner höra till momitorn. TV. En liten Lokomobil om 134 hästkrafter, konstruerad af kapten Carlsund, en den näpnaste maskin, ej stört större ån en vanlig rund kamin och som kan transporteras af fyra man, är placerad på monitor-maskinens platå bredvid vacuum. Denna lilla, men dock särdeles kraftfulla hjelpreda, begagnas vid Motala till att hyfva kol och tackjern, Fraga arbetsmaskiner vid hopsättningar och dylikt, som sker utom hus, samt ätskilliga andra förrättningar, enär densamma är så lätt flyttbar, hvart man behagar. Nära intill denna lokomobil är utställd en dubbelverkande skeppsspruta af enkel konstruktion. Alla de ofvan uppräåknade maskinerna från Motala utgöra en på platå hvilande grupp, längs sidorna klädd med hjulband och rails af flera slag, såsom hästrails, rails för statens jernvägar och profver å rails, som varit under 3:ne års tid begagniade å jernbanorna vid Åmmeberg. Dessa sistnämnda skenor, som hafva Samma höjd och bredd i foten, som statens, väga endast 18,7. fZ., då statens väga 20666 få. pr fot. Att dessa Motala-rails äro af utmärkt beskaftenhet och fullkomligt motsvarande sitt ändamå!, bevisas af här från Åmmeberg ankomna profver på de der härdt anlitade norna. Af det oss händelsevis tillhandakomna intyget från disponenten, herr Otto Schwarzman, konstateras förut från annat håll ingångna uppifter, och citera vi ur nämnda intyg följande: Af 4,000 st. i bruk varande skenor äro endast 35 st., således 0,s75 procent mer eller mindre felaktiga; dock är ingen så skadad att den ej kan begagnas. Banan har nu jemnt i 3:ne år (den 15 sistl. April) varit trafikerad T:o under 2:ne månader med transport af ballastgrus samt 2:o under den återstående tiden med transport af 64,254 tons eller 1,512,000 etr gods af hvarjehanda slag, hvaraf 80 procent hafva gått nedåt med fulla vagnar om 350 ctr bruttovigt, fördelad på 2:ne axlar. Skenornas slitning i de skarpa krökarna af 500 fots radie och i stigningarna af 2 a 21. på hundra är i förhållande ej betydlig samt serdeles jemn och likartad. Ilääraf följer, att Motala-rails äro af utmärkt beskaffenhet, hvilket, med kännedom om hvad här ofvan blifvit antydt, är lätt att inse å de utställda från Åmmeberg sända skenorna. Vid detta tillfälle må vi ej underlåta att nämna, att det är ej endast rails, som Motala levererat till Åmmebergsjernvägarne, utan hela både den fasta och rörliga hithörande jernvägsmaterielen är der arbetad. Vidare ses långre Dort i sido-afdelningen till höger en kolossal 142 fot lång, 5.55 fot bred samt 2 dec. tum tjock valsad jernplåt, troligen en af de största, som till dato kunna göras i Sverge, vägande denna skifva 2174 CZ, afsedd att begagnas till framgafvelplåt å större ängpannar. Ofvanför denna sitter å samma vägg ett vackert prof årefflad plåt liksom en annan af 42 fots längd fått sin plats högt upp till höger i södra transeptet. Ånmärkas må dock, att bredden å den sistnämnde i jemförelse med den först omtalade endast är 2 fot och att plåtar å Motala blifvit valsade för monitorer om 50 fots längd. Som bevis på vårt jerns utomördentliga seghet och den stora skicklighet plåtslagarne vid Motala besitta må hånvisas till en färdig framgafvelplåt för monitor-panna, som finnes utställd också till höger. Utom den ungefär 3 tums höga flens, som följer hela detta stora plans ytterkant, ser man dylika flensar utgörande anterna i planets alla 4 hufvudutskärningar; och när man besinnar, att detta skall utarbetas för hand af 3 tums tjock plåt och man dertill aktifver på den noggrannhet och helhet i arbetet, som finnes öfverallt, så skulle man vid första påseendet vara böjd för att tro, det planat är gjutet. Strax intill dettå gafvelplan är utstäldt ett med 18 radier försedt sokomotiv-drifhjul. ej eftergifvande Beyer-Peacockska i England. I Exp-TLidn. läses: Såsom förut varit tillkännagifvet, kunra de utställda föremål, som äro till salu, ej försäljas annorlunda än genom en särskild, genom Förvaltningsutskottets försorg inrättad, försäljningsbyrå. Denna är nu öppnad och förestäs af fabrikören ÅA. Lennmark. Vid inköp erlägges i förskott eller så