Stockholm. Lifret i Stockholm. I, Dagens Nyheter läses: I Söndags eftermiddag var det ovanligt mycket folk i rörelse såväl inom hufvudstaden som i dess omgifningar. Dertill bidrog naturligtvis mycket de för expositionen hitkomna fremlingarne, ehuru antalet af dem är betydligt mindre än kanske mången gjort sig hopp om. Carl XIII:s torg var fullt af skådelystna, som begagnat Söndagens ledighet för att bese det yttre af utställningsbyggnaden, ty från skatterna derinom är den stora massan ännu genom det höga entrepriset utestängd. I Strömparterren, på Djurgården och Ladugårdsgärdet, vid Haga och Drottningholm, med ett ord, på hvarje ställe af Stockholms omgifningar, som har namn om sig att vara vackert — och hvilket har icke det? — såg man skaror af åkande och gående, hörde man toner klinga, blandade med förtjusta utrop, hvilka på skilda språk uttryckte samma tanke: hvad Stockholm är vackert! Och vackert är det isynnerhet, när våra offentliga platser erbjuda sådana lifliga taflor som i går! — Ångfartyget . Westerbotten. I Dagl. Alleh. för sistl. Lördag läses: Sverges ångbåtsflotta har blifvit ökad med en ny värdig representant i det nybygda propellerjernångfartyget ..Westerbotten, som ifrån Nyköpings mekaniska verkstad, der så väl fartyg som maskineri äro konstruerade, anlände till hufvudstaden i förrgår eftermiddag kl. 1. Bestäldt för ett bolag i Umeå, samma som för ångfartyget Daniel, gick det af stapeln från verkstaden för något mera än en månad sedan. Maskinen var af 100 hästars kraft och konstruerad enligt Woolfska systemet med tvenne rätt uppstående cylindrar, ett system, som numera blifvit så allmänt antaget vid alla mekaniska verkstäder för ångmaskiners konstruktion. Maskinen gör vid 45 skålpunds tryck 99 pistonslag i minuten och framdrifver fartyget till en hastighet af 101 å 11 knops fart i timmen. Detta bevisar sig bäst derigenom, att ångfartyget, som afgick från Nyköping i förrgår kl. 2 morgonen, oaktadt uppehåll på flera ställen. i så väl Nyköpings som Stockholms skärfärd, derunder nära en half timmes tid i Dalarö, lock tilhyggalade resan yttre vagen till Stockholm på den korta tiden af 11 timmar, hvaraf 4 timmar rån Dalarö. Dess maskin är ganska bränslebesparande. Den konsumerar endast 16 kf. kol itimmen.