att företagas omkring den S å 10 nästa Juli, med 6 dagars uppehåll i Stockholm. — Falköping. Olyckskändelser förorsakade af åska. En 1 ig betjentgosse i tjenst hos löjtnant Wettergren på egendomen Ladås i Elfsborgs län, som i Måndags, under det haftiga åskvädret, färdades ridande på väg till Sörby jernvägsstation, dödades af åskan på vägen emellan Mjelldrunga och Hellestad, hvarvid också hästen fick släppa till lifvet. I trakten af Slätting lärer äfven samma dag en likartad olyckshändelse inträffat ; äfvenså berättas det att an samtidigt nedslagit i en kyrka i trakten af Ulricehamn Jikväl utan att antända. I Sandhems prestgård lära ladugården och öfriga uthus, antända af åskan, nedbrunnit. — Arboga. Olika lagtolkning. Arboga stadsfiskal, L. F. Rydberg, som genom Svea hofrätts utslag blifvit för bedrägligt förhållande dömd till 7 års fästning, har genom högsta domstolens uthö slag blifvit helt och hållet frikänd. — Jönköping. Dråp. Bergsmannen Isak Pettersson i Hacklarsbo af Månsarps socken har blifvit häktad såsom vållande till bergsmannen Gustaf Jaenssons i Hökhult död. — Warberg. Vid Warbergs mekaniska verkstad har, berättar Norra Hallands tidning, i dessa dagar förfärdigats en ny artikel, som är förtjent af ett allmännare uppmärksammande. Det är ett, till stilen rätt enkelt grafkors af gjutjern, i hvars centrum ett fotografiporträtt är infattadt inom en medaljong af förgyldt jern samt sjelfva bilden synlig genom ett tjockt patentglas. Ideen, redan använd i några länder, är rätt vacker och bör hafva en framtid för sig. Utom det att monumentet icke är dyrare än ett annat vanligt, har det den stora fortjensten att visa bilden och af naturen sjelf troget återgifven, utaf den hänsomnade, hvilken för efterlefvande utgör en lifligare påminnelse, än en naken inskription någonsin kan åstadkomma. Verkstadens egare, civilingeniören E. W. Prytz, lärer ämna att uppställa korset under någon tid å den nu tillstundande expositionen i Stockholm, liksom han redan förut ditsändt en del vid samma verkstad tillverkade maskinerier m. m. Äfven lärer han ämna att der förevisa ett instrument. af honom inventeradt. hvilket åskådliggör attraktionslagarne. — Nyköping. Ett mästerverk från Nyköpings mekaniska verkstad. Södermanlands läns tidning berättar: Med ångfartyget .Vesterbotten, som för en månad sedan gick af stapeln och nu är färdigt att afgå till Stockholm för att intaga reguliera turer på Umeå, anställdes sistl. Lördag besigtningsresa, hvilken, så vidt vi kunde höra, utföll till beställarnes fullkomliga belåtenhet, Maskinen af 100 hästkrafter är konstruerad enligt Woolfska systemet med samma tillämpning och anordning, som med så fördelaktiga resultater blifvit använd å flera här byggda sjomaskiner, sednas: å stålskeppet Harriet Agnes och som nu äfven af andra verkstäder blifvit godkänd och adopterad Maskinen gjorde vid 33 skålpunds tryck 98 slag och framdref fartyget, som är 172 fot långt och 25 fot bredt, med en hastighet af 101 2 å 11 knop efter uppmätta distanser. — Inredningen, i allo efter tidens fordringar, öfverträffar genom sin elegans och sinnrika anordning allt hvad vi i den vägen sett. Korridoren mellan hytterna akterut bildar en särdeles rymlig salong, målad i hvitt med rika förgyllningar. Af särdeles effekt äro de i medaljonger å hyttdörrar och fyllningar anbragte landskapsmålningar, närmare 30 verkliga konststycken. Kaptenens hytt är ett mönster af komfort och smakfull inredning. Salonger och hyttor äro möblerade i valnöt och schagg. Såsom något mindre vanligt må nämnas, att å fartyget äfven är inredd en badhytt med dusch och afklåkdningsrum. Om vårt samhälle med förlätlig stolthet skådar ett dylikt mästerstycke i skepsbyggeri lemna vår hamn, för att på andra håll bära vittne om hvilken hög ståndpunkt Nyköpings mekaniska verkstad under ett tiotal af år, genom fulländning i konstruktion och utförande, lyckats uppnå och då man nu kunde glädja sig åt att denna verkstad genom sina arbeten vunnit ett stadgadt förtroende, trots alla de kraftiga ansträngningar som från många håll gjorts för att motarbeta dess sträfvanden och tillintetgöra d framgångar, är det med verklig sorg man måste motse den tid som komma skall. Nog hoppas vi alla att denna anlaggning åter skall uppstå till ny och stadig verksamhet, men om man frågade på hvad grund vi bygga dessa forhoppnin, så skulle vi blifva svaret skyldiga.