oxe såldes till tjur . oxar tjur ko qvigor . oxar .. 2 oxar tjurar . 3 oxar . . Å 7 1.100: 10. Med anledning af de ej oväsendtliga delar, som med djurens landning vid Thamesflodens mynning — Thameshaven — äro förenade, kommer urlastning att tills vidare der städse ega rum. Beträffande resan den 10 Maj lära åtskilliga anmärkningar blifvit gjorda, och må det. med anledning deraf, tillåtas mig derom framhålla följande. Vi lemnade Göteborg Thorsdagen den 10 kl. 9 f m. med nötkreatur under min vård, och i öfrigt 60 kreatur. Utanför Winga började hög sjö. Fartygets rullning tilltog mot aftonen och kl. 11 sprang en del af relingen, medtagande ett af sist anförda djur, förutom 2:ne, som välåter upptogos, men sedermera åter gingo förlorade. Yredagsmorgonen någon lindring i stormen, som dock på eftermiddagen åter ökades. Vi anlände till Thameshaven 12 timmar sednare än vanligt, började lossningen kl. 8 på Lördagsaftonen. hvilken dock, till följd af de svårigheter natten och en ut: tröttad besättning medförde, ej hann afslutas förrän 7 på Söndagsmorgon. Den speciella train, klockan 7 som under Lördagen förgäfves väntat på vår ankomst, måste ånyo anordnas, och först kl. 4 Söndagseftermiddag ankommo djuren till London. Naturligt är att djuren efter ej fullt ett dygns hvila i Göteborg, efter 27 timmars föregående jernvägsresa. måste lida betydligt under den på 3:dje dygnet förlängda sjöresan, synnerligen som de ej kunde hållas ende ställning, hvilket under så väl jernvägssom sjötransport är af stor vigt. Detta var den svåraste resa Mary haft; och att förluster skulle uppstå, äfvenledes der assurans ej vår tagen, var naturligt. Af 384 nötkreatur gingo 13 öfver bord, 11 förklarades vid landningsstället oandvändbara och 2:ne måste der genast nedslagtas). Stora förluster kunna naturligtvis inträffa under en dylik lång transport, men böra sådana vid bedömandet af fartygets tjenlighet eller lycka rättvisligen fördelas på hela seglationstiden. Vid ankomsten till London vidtogos förändringar i farygets inredning. För att undvika den orsak till uster, som för trångt utrymme kan medföra, har numera vid Marys rederi det aftal träffats, att ej mer än högst 330 större djur må för hvarje resa medtag: Göteborg den 4 Juni 1866. C. A. Hermelin Till ofvananförda rapport torde följande, ur skildt gjorda meddelanden, böra anföras. Till vinnande af ett godt resultat vid försäljning af exporterad gödboskap är ovilkorligen af nöden att djuren äro väl gödda och unga, ej, såsom nu ofta är fallet, utan ens jad gödning, med knappt draghull. Dylika djur äro ej endast svårsålda, utan emotstå transportens besvärligheter vida sämre än de i högt hull varande. Så t. e. syntes, bland dboskapsutställningen i Stockholm sinda södda kon från landtbruksakademiens experimenta a lida af den rätt besvärliga och långvariga jernvägstransporten från Stockholm till Göteborg, under det att bland en hop liktidigt medsända magra s. k. gödoxar åtskilliga svimmade, mt genom påösning med vatten måste återkallas if, — alla ledo betydligt mera än de feta juren. De förluster, som vid afsåndning af dylika djur uppstå, drabba dock ej blott djurens egare, ty dessa svaga djur angripas tätt och ofta af sjukdomar, som derefter spridas äfven till de öfriga. Bland dessa sjukdomar förekommer allmännast den s. k. klöfoch mulsjukan, hvilken, såsom i hög grad smittosam, städse föranleder djurens kondemnering vid landningsstället, der de i så fall måste nedslagtas. städse till forlust för egarne. Då dylikt sjukdomsfall hvarken kan hänföras till sjöskada eller annan yttre skada, för hvilken assurans kan betingas, medför denna sjukdom förluster, som icke kunna ersättas. Samtlige utgifter i och för transport och fö ljning af ett större djur uppgå i medeltal till 50 å 58 rdr. En ej oväsendtlig nedsättning skulle kunna åvägabringas genom inköp af foder i stort å den derför mest gynsamma tid — en åtg som dock är beroende af huruvida tjenlig lokal till dess förvaring och djurens uppställande i Göteborg kan erhållas.