Article Image
RIKSDAGEN. I Onsdagens aftonplenum började, såsom vi redan omtalat, bondeståndet och i Thorsdags på förmiddagen de öfriga stånden öfverläggningarna om jernrägsbetänhandet. Blott den första punkten afgjordes på förmiddagen, i det tre stånd, adeln med 74 röster mot 33, presteståndet med 28 röster mot 13 och bondeståndet med 39 röster mot 38, godkänt statsutskottets hemställan och afslagit allt anslag till Östra stambanans fortsättning från Norrköping till Linköping. De talare, hvilkas mening härigenom vann seger, hade visserligen ingenting att invända mot. banans fortsättning; tvärtom ansågo äfven de det vara nödvändigt att så fort som möjligt påbörja detta arbete; men skälet till deras afslag låg i farhågorna för den nuvarande svåra penningeställningen, som ansågs böra föreskrifva landet all möjlig sparsamhet. Borgareståndet har visserligen med 33 röster mot 14 för sin del beviljat 500,000 rdr till banans fortsättning; men detta beslut har intet inflytande på frågans utgång. Bondeståndet medham redan i Thorsdags afton äfven andra punkten i betänkandet och afgjorde dess öde så, att ståndet med 38 röster mot 37 förkastade utskottets förslag och beslöt att, i öfverensstämmelse med hr Staaffs reservation, anslå 500, OOO rdr till Norra stambanans fortsättning från Upsala i riktning åt Sala. Samma beslut fattades i Thorsdags afton äfven af borgareståndet med 33 röster mot 14. De två öfriga stånden hafva deremot i likhet med utskottet afslagit allt anslag härtill, så att denna frågas afgörande kommer att bero på förstärkt statsutskott. : Det af utskottet föreslagna anslaget till jernväg från Dalkarlsbergs grufvor i Nora socken till sjön Möckeln har genom tre stånds beslut blifvit af ständerna afslaget (af adeln med 69 röster mot 40, af presteståndet med 22 röster mot 15 och af bondeståndet med 51 röster mot 18). Borgareståndet har icke medhunnit denna och öfriga till betänkandet hörande punkter, men dess beslut, huru det än må utfalla, kommer ej att utöfva något inflytande på dessa frågor. Det för Köping— Arboga-banan föreslagna anslag af 160,000 rår har vunnit ständernas bifall. För öfrigt hafva ständerna i öfverensstämmelse med utskottets hemställan afslagit alla begärda anslag till följande jernbanor: Wexiö—Carlskrona — Kalmar, Nässjö-—Oskarshamn, Kristianstad — Sölvesborg, Carlshamn—Alfvestad, Kalmar—Lamhult, Lidköping —Håkantorp, Mariestad-Moholm, Sundsvall— Stöde och Hudiksvalls jernvägs utsträckning. Hvad slutligen angår Fröri—Falk-banan, så hafva adeln och bondeståndet (det förra med 44 röster mot 31) fattat följande beslut: att rikets ständer, med bifall i öfrigt till hvad statsutskottet hemställt, måtte hos Kongl. Maj:t i underdånighet anhålla, att ehuru de i fråga om beviljande af lån till föreslagen jernvägsanläggning mellan Frövi och Falun visserligen icke ansett sig för närvarande böra sådant bevilja, men dock funnit den ifrågasatta kommunikationen vara af synnerligen stor vigt för utvidgandet af Sveriges bergshandtering samt för befrämjande i öfrigt af landets industriella utveckling och ekonomiska välstånd, K. M:t måtte täckas åt denna kommunikationsfråga egna nådig uppmärksamhet samt vid den tid och på det sätt, som K. M:t tjenligast finner, göra nådig framställning till en kommande riksdag. Presteståndet har helt enkelt afslagit det till denna bana begärda anslaget. Presteståndet har i Thorsdags före jernvägsbetänkandet afgjort statsutskottets förslag till statsbidrag för vägoch broanläggningar, sjösänkningar m. m. samt bisallit allt hvad utskottet föreslagit, utom att den kongl. propositionen om anslag till

19 maj 1866, sida 5

Thumbnail