jernvägen dragas genom Carlstad, som har sitt förträffliga läge att tacka för att den näst Stockholm och Göteborg har den största inrikes sjöfart af alla rikets städer. Hvad trärarurörelsen beträffar så förhåller sig dermed sålunda: att den planktillverkning som passerar Dejefors, äfvensom den, hvilken framkommer genom sjön Lusten till Clarelfven och således tillhör Dejefors station on. norra jernvägen väljes, under sista åren uppgått till circa 40,000 tolfter plank årligen, allt sommartillverkning, hvaremot sågverken söder om Dejefors och i Carlstadstrakten, deri likväl äfven inberäknadt Edsvalla, som åtminstone vintertiden skulle kunna föra sin tillverkning till södra banan, under samma tid tillverkat cirka 76,000 tolfter årligen, hvarjemte dessa sågverk bestå dels af ångsågar och dels af en del sådana vattenverk som kunna bedrifva sin rörelse så väl vinter som sommar. Häraf synes att sågverksrörelsen har mycket större fördel af södra än af norra linien. Men dertill kommer derjemte, att om transport af trävaror på Christiania möjligen skulle kunna blifva fördelaktig, så hade alla trävarusäljare ungefär lika stor fördel deraf om stationerne vid Grafva och Carlstad blefve så att säga exportplatserne, hvaremot om Dejefors blesve enda exportplatsen, de, som deraf kunde begagna sig, då hade så afgjord fördel framför sågverken i Carlstadstrakten, att dessa sednare icke kunde konkurrera med dem i fråga om timmerköp. Beträffande persontrafiken, så är det en genom framlagda fakta bevisad och af alla opartiska erkänd. sak att den blir vida större på södra än på norra linien, och detta i förening med den omständighet att den förra stryker igenom länets residensstad, centralpunkten för provinsens administrativa, komersiela och sociala lif, ådagalägger tydligen den södra liniens stora företräde för persontrafiken ur provinciel synpunkt. Den ekonomiska vinsten deraf för staten är uppenbar, men vi vilja lika litet i afseende å persontrafiken, som förut i afseende ä godstrafiken uppehålla oss med några beräkningar öfver den sannolika större vinsten af den ena linien emot den andra; dock torde det böra framhållas säsom en berättigad fordran vid bestämmandet af en jernbanas rigtning, att den ej ensidigt afser den materiella vinsten af lättad godstrafik, utan att den sä anlägges, när tillfälle finnes, att den äfven befordrar en på lättad samfärdsel menniskor emellan beroende högre andlig utveckling, hvaraf en förmånlig återverkan på det ekonomiska lifvet aldrig uteblifver. Tager man nu allt hvad här ofvan är anfördt i betraktande, samt derjemte att anlägg