AAAAAAAAAAkMMm n1 afgjordt företräde framför den norra, säsom vi i det föregående bevisat. Vi tro att dessa uppgifter icke kunna bestridas, utan att de framställa saken i sin nakna verklighet, och vi fräga för sista gången: kan nägon efter tagen kännedom häraf på allvar tro att den norra jernvägen kan framkalla en till 10 millioner rdr beräknad ökad ärlig jernproduktion utöfver hvad som framkallas af den södra? Vi tro det ingalunda, utan skulle snarare tro att plus och minus härvidlag i det närmaste taga ut hvarandra. Jon: an vi nu öfvergå till betraktandet af de provinsiela fördelar som södra stambanan medför framför den norra i andra afseenden än dem, som röra jernhandteringen, måste vi dock fästa uppmärksamheten vid en artikel i Handelstidningens n:o 75, ehuru den egentligen kan anses vara till hufvudsaken besvarad af det föregående. Denna artikel förespeglar nemligen, att om stambanan kommer att dragas öfver Carlstad, kommer Wermland (märk Wermland) att tvingas bygga en provinsbana mellan Norum och Frykerud, hvarigenom all den vermländska trafiken skulle, enligt artikelförfattarens mening, komma att dragas till Norge. Vi erinra oss mycket väl för någon tid sedan en tidningsartikel som innehöll att ett bolag bildat sig i Wermland för anläggandet af ett jernverk i närheten af Helsingborg för att tillgodogöra de rika stenkolslagren i denna trakt. Vi anade genast att det var en anka, utsänd af Norumspartiet för att intressera skåningarne för vermländska jernhandteringen. Det har fullkomligt besannat sig att det var en anka, men vi tro ej, att den har lyckats lura många skåningar. Månne ej den i Handelstidningen omnämnda provinsbanan, som Wermland skall tvingas att bygga och som skall föra all den vermländska tillverkningen till Norge — icke äfven är en sådan der anka eller kanske snarare en buse, utsänd för att skrämma Göteborgare och landstingsmän? utsänd just från det håll, hvilket vid förra landstinget stämplade såsom äreskändare den, som kunnat utsprida en supposition, att om stambanan kommer till Norum, landstinget i en framtid skulle kunna besluta att provinsen skall bygga bibanan till Filipstad? Vi vilja ej spilla flera ord på denna historia, utan tro att den innebär sin egen dom, och öfvergå na till betraktande af de fördelar, som södra banan kan medföra framför den norra i andra afseenden än dem, som röra jernhandteringen, nemligen i afseende å jordbruket, staden Carlstad, trädvarurörelsen samt den för det sociala lifvet så vigtiga persontrafiken. Hvad först beträffar jordbruket, så har man ej så lätt, som i afseende på jernhandteringen, att till siffran kunna bestämma den vinst, som tillföres detsamma af lättade kommunikationer. Det ingår så mångfaldiga faktorer i denna beräkning, hvilka hvar för sig verka olika på tusentals kringspridda jordbrukare, och produkten visar sig i de flesta fall icke så snart; den ökas år från år genom högre korntal på bättre skötta tegar, genom större afkastning af bättre skött och bättre född ladugård; den visar sig i ökad håg att nedlägga mera arbete och större kapitaler på jorden i samma mån som jordbrukaren blir mindre skuldsatt och han finner att jorden ersätter den derpå nedlagda kostnaden. Lättheten att hvilken tid på året som helst försända jordbrukets alster till den ort der de bäst betalas; att, sedan export af kreatur och ladugärdsprodukter visat sig vara högst lönande, kunna föra dessa så väl till exportorten som till de expositioner, hvilka sannolikt komma att hållas inom provinsen; att med lätthet och för billigt pris få sig tillförda gödningsämnen, såsom kalk, pudrett o. d.; att hastigt och utan att behöfva förspilla hästdagsverken kunna till närmaste stad föra mjölk och trädgårdssaker, hvilka lida af en långsam och skakande transport; att vinna lindring i betungande skjutsningsbesvär och kostsam vägunderhållning — allt detta är sådana fördelar, som skulle i mer och mindre mån tillfalla jordbrukarne inom Ölme och Wäse härader, Carlstads tingslag, Grums och en del af Kihls härader om södra banan väljes och jernvägen således kommer att beröra