Article Image
— —55—— ———26—ds—,Ongc———6—27777777077—77777177766—77777771777777—2————2käk47c741——21111d,424242424222—————747— ——2247477 r mcrr— —77777777——2255777—ö—ä———7— Återstår således Nyedsbruken, som möjligen skulle kunna hafva någon fördel af norra linien. Den vinst, som dessa bruk och Kärnhyttans kunna skörda af lägre fraktpriser på tackjern och malm, medtages dock till största delen, om icke helt och hållet, af förhöjda kolpriser och är således ingalunda af den betydenhet att den kan anses hafva något inflytande på jernhandteringen i större mening. Allmogen inom Nyed är i allmänhet ingalunda gynnsamt stämd för jernvägens dragande derigenom, ty den skulle derigenom gå miste om fraktförtjensten på vinterföre, hvilken utgör en af deras största inkomstkällor, hvaremot de skulle blifva betungade med en svår skjutsningsskyldighet från jernvägsstationerne. Det vore således endast några få bruksegare som möjligtvis skulle draga fördel af denna jernväg. Den förut citerade artikeln i Handelstidningen framhåller vidare, att flera stora valsverk äro anlagda i förväntan på Nordvestra Stambanans öppnande till Christinehamn, och tror, att om norra banan väljes, stora jernbruk skola uppstå i stället för de små hammarsmedjorna, bvilka stå i samma förhållande till de förra som spinnrocken till spinnerifabriker. Vi anse önskvärdt att detta blefve häudelsen och tro att det lika väl kan ske antingen stambanan drages åt Norum eller åt Carlstad, men vi hade önskat att Handelstidningen, eller någon af dem, som föra samma språk, hade angifvit platsen, der dessa jernförädlingsverk borde kunna anläggas inom det distrikt, som ej jemväl beröres af södra linien. För vår del kunna vi icke finna mer än en dertill lämplig plats, nemligen vid Dejefors, hvilken också vore mycket passande, såsom egande god vattentillgång, godt fall och belägenhet invid station. Men låtom oss se till, om icke lika fördelaktiga platser finnas i närheten af, eller invid södra linien. Vi finna då att Forshaga erbjuder en i afseende å fall och vattentillgång lika lämplig plats som Dejefors, men den ligger 3, mil från station i trakten af Grafva kyrka, hvartill dock är lätt fraktled utför Clarelfven. En ännu fördelaktigare plats för anläggandet af ett större jernförädlingsverk erbjuder Frykforsen, tätt invid det ställe, der södra jernvägen passerar, Norselfvens utlopp ur Nedre Fryken och hvarest station otvifvelaktigt måste bli. Vattentillgäng och fall äro här fullt lika goda som vid Dejefors, men denna punkt är cirka 2 mil närmare än de s. k. koldistrikten, hvilket alltid måste anses som en stor fördel, då kolen sämre tåla lång transport än tackjern och malm. Vi finna således att beträffande plats för ett sådant verk, som det ifrågavarande, erbjuder södra linien större fördelar än den norra, och då det just är dessa verk som skola åstadkomma den önskvärda nedsättningen af arbetskostnaden och den ökade tillverkningen, så ligger häruti en väsentligt stor fördel för södra linien framför den norra. Sammanföra vi nu på ett ställe de, i och för jernhandteringen anförda förhållanden för de olika linierna, så finna vi att norra linien medför: a) 3 öres billigare transportkostnad pr centner för effekter som föras emellan Arvika och Filipstad; b) 3 å 4 öres billigare fraktpris pr centner för de effekter, hvilka direkte föras till Christiania eller Göteborg från Dejefors, än om de derifrån föras först till station i trakten af Grafva och derifrän till förenämnde platser; och c) den vinst som kan tillskyndas Nyeds bruksegare, hvilken här icke kan i siffror beräknas, men som med afseende å de förhöjda kolprisen i alla fall blir ganska ringa och af underordnad vigt. Den södra linien medför deremot vinsten af: a) att erbjuda fördelaktigt läge för 2:ne större jernförädlingsverk, då den norra ej erbjuder mer än ett och detta vida mindre fördelaktigt än det som södra linien erbjuder vid Frykforsen ); och b) att för Fryksdals, Gillbergs, Jösse och Nordmarks härader har den södra linien ett

25 april 1866, sida 5

Thumbnail