Stockholms Börs den 10 April. Såväl enligt de under sednare dagarne från skärgårdsstationerna ingångna telegrafrapporterna som de underrättelser, hvilka genom hit anlände skärgårdsboer meddelats, torde efter all anledning sjöfarten redan om få dagar kunna öppnas, och från Mälaretrakterna förmäles att isarne å de inre farlederna blifvit af sednare åtta dagarnes oftast 6—7 gr. varma väderlek så medtagne att de snart nog kunna forceras. Då emellertid den pågående och efter hvad det vill synas alltför sent började reparationen af portarne i Stockholms sluss icke lärer bli fullbordad ännu på ett par veckors tid eller möjligen kommer att fördröj innu längre, emotser man i afseende å den just vid sjöfartens början sammanströmmande mängden af fartyg, som ämnar att från Saltsjön gå in i Mälaren eller tvärtom, en oändlighet af olägenheter, förluster och tvister. Temligen allmänt berättas dessutom att den för sjöfartskommunikationen afsedda öppningen å jernvägsbanken efter de sednaste ras endast har ett djup af 9—10 fot, således 4—5 fot mindre än slussen. Ett skyndsamt afbjelpande af detta missförbållande är dock förmodligen att motse. Afbidande sjöfartens öppnande är varumarknaden fortfarande mycket stilla, men, i anseende till den för närvarande och i följd af de för foror snart sagdt ofarbara vägarne hämmade tillförseln, är spanmål föremål för ökad efterfrågan för konsumtionsbehof, samt priserna i flera fall något högre. För de flesta varuartiklar äro noteringarne deremot nära nog alldeles oförändrade. Sedan vårt tillkännagifvande i en föregående berättelse, alt herrar jernexportörer då kommit öfverens om exportpriserna å jern för den instundande skeppningen, ha berörda exportörer sedermera sett sig föranlåtna att uppbäfva den träffade bestämmelsen och beslutit att tillsvidare afvakta tiden, innan något fast pris kommer att etableras. Fraktmarknaden var sedan vår Fredagsberättelse mycket stilla, helst rederierna i Norge vidhålla sådana fraktfordringar, som aflastarne vägra att bevilja. I penningmarknaden anmäldes under dagarne inga förändringar, och i främmande valutor var dagens omsättning, dels i följd af fåtaliga trassenter, dels med anledning af föga anmärkningsvärda behof, ytterst ringa samt kurserna nominelt oförändrade. Spanmål och bränvin. Spanmål af alla slag möter i anseende till den nästan hämmade tillförseln jemn efterfrågan för behof på platsen och isynnerhet är detta fallet i afseende å råg och hafre. Hvete noteras 2 rdr 70—3 rdr 81 öre pr k.-s. vid begärlighet för prima vara. Råg är högre i pris och skulle betinga 2 rdr 30—2 rdr 38 öre pr k.-f. . Korn 2 rdr 18—2 rdr 26 öre pr k.-f. för Uplands vara; Ölands är till större delen upprymdt och sednast betaldt med 2 rdr 30 öre. Hafre 1 rdr 6—1 rdr 7 öre pr 20 eg. Bränvin har tagit någon måttlig favör och gjordes i dag för ny vara å 1 rdr 31 öre och för höstgammal samt skånsk å 1 rdr 32—1 rdr 34 öre pr kanna. Efter lång tids stillhet föreföllo i dag äfven några leveransaffärer, hvarvid pr ultimo denna vecka betaltes 1 rdr 30, pr våren I rdr 29 och pr Juni 1 rdr 31 öre pr kanna. Hampa har såväl i Petersburg som i Riga under loppet af vintern varit föremäl för ej obetydliga spekulationsaffärer till alltmer och mer stegrade priser. Här på platsen ha emellertid noteringarne sedan förliden höst icke undergått några väsentliga förändringar utan ställa sig fortfarande vid högst obetydlig tillgång å vissa sorter, synnerhet Petersburger renbampa, som nästan alldeles saknas, som följer: Riga ren: 35 rdr, fin polsk passhampa 33 rdr 75 öre—35 rdr, grof polsk passhampa 31 rdr 25—32 rdr 50 öre, S:t Petersburger ren: 32 rdr 50 öre —33 rdr 75 öre, dito utskotts 28 rdr 75 öre, dito hallren 27 rdr 50 öre, allt pr cir på vanliga konditioner. Beträffande andra hufvudartiklar få vi till alla delar beropa våra sednaste meddelanden, och äro priserna i ulmänhet att anse såsom temligen nominella innan en värmare reglering af desamma egt rum genom sjöfartens ipplifvande. (A.-B.)