dem såsom ångkol för lokomotivoch annat maskinbruk, så mycket mer, som de fullt ut motsvara vårt förut fattade omdöme om deras egenskaper för dylikt användande. Då man tog stora kol, syntes ringa uppmärksamhet nödig för rensning af risten; deremot, då endast fiat stoff användes, fordrades mera tillsyn, från ett hopande af aska; slaggeller stenbildving kunde icke förmärkas, äfvensom intet aflopp af glödgade delar af brännstoftet kunde observeras, vanligen egande rum vid starkt drag genom rökfårget, ej heller kunde någon förlust genom oförbrändt kolstoffs afgkende iakttagas. Stenkolen brände lätt och renligt. med en klar, stark hetta och synbarligen fr itt från hvarje spår at svafvel. På det hela anse vi dem godt kunun jemföras med vanliga engelska stenkol, och då priset, till hvilket dessa knupa lemnas, tages i betraktande, tro vi den tid icke vara mycket aflägsen, vär dessa stenkol måste uttränga engelska stenkol från svenska lokomotiver. Helsingborg Ramlösa d. 30 Sept. 1865. W:m Zinnock. William Davison, Vid redogörelsen för en förliden sommar utförd undersökning af Wallåkra-leror, uttalades den förmodan att sannolikt skulle i andra flöts träffas en eldfast lera, fullt jemförlig med den bästa Höganväs-leran. — r—