bauan mellan Stockholm och Upsala, för östr. stembanan mellan Norrköping och Kathrineholn samt för nordvestra stambanan meflan Laxå sta tion och staden Christinehamn; och har styrel gen tillika anfört: att den för norra stambanan: fortsättning föreslagna arbetsplan omfattade full: bordandet af de derå ännu återstående arbeter och byggnader, så stt denna st mbana unde iunevaräghde år kunde för allmänt begagnande upplåtas, och att, då Stockholms centralstatior icke under detta år hunne förr ttas i det skick att den kunde för trafiken begagnas, styrelser 8 det nödvändigt att inrätta en provisorisk station i qvarteret Barnhuskällaren emellan Barn: husgatan och Barnhnsträdgårdsgatan, för att un der tiden begagnas: att den för östra stamba nan föreslagna arbetsplanen omfattade alla de för denna stambana ännu återstående arbeter och tillgörauden, hvilka erfordrades för dess upplåtande för alimänna trafiken redan undet innevarande år; stt, då arbetena å den nordve stra stambanan mellan Laxå och Christinehamr under förlidet år kunnat så fortskyndas, att stör sta delen af terrasseringsarbetena blifvit fullbordad och skenläggning påbörjad, kunde jemvå denna stambana med visshet påräknas under året blifva så färdig, att den blefve för allmänt begagaande upplåten, hvadan ock den föreslagna arbetsplanen upptoge alla de härför erforderliga arbeten och utgifter, samt, att då fullbordandet af dessa tre stambanor hufvudsakligast berodde derpå, huruvida de redan pågående ballastarbetena kunde oafbrutet fortsättas eller till följd af under vintern inträffande väderleksförhållanden blefvo längre eller kortare tid afbrutpe, styreisen icke nu med visshet kunde uppgifva tiden, då hvarje bana skulle kunna för trafik upplitas: men då alla banornas samtidiga öppnande för trafik skulle vara förenadt med olägenhet för trafikstyrelsen, som dervid hade att tillsätta personal för icke mindre än 17 särskilda trafikstationer, och det för öfrigt vore för ballastningearbetenas bedrifvande och den dertill erforderliga materielens fördelning ändamålsenligare, om stambanornas öppnande för trafiken skedde efter hvartannat med någon tids mellanrum, ansåge styrelsen sig böra så ordna arbetena, att den östra stambanan, såsom den kortaste och den, hvarå arbetena voro Jängst framskridna, och som dessutom stode i omedelbar förbindelse med de färdiga stambanorna, först blefve öppnad, derefter norra stambanan samt sist nordvestra stambanan mellan Laxå och Christinehamn, hvarå en del terrasseringsarbeten och dessutom en atörre brobyggnad öfver Lethelfven vid Degerfors ännu åferstodo att fullborda; varande kostnaderna för de sålunda föreslagna srbeten och utgifter under detta år åÅ ofvanomförmälda tre stambanor beräknade att uppgå för norra stambanan till . rdr 1,458,000, Östra stambanan .... , 799,038, Hordvestra stambanan, Laxå-Christinehamn 2019.500.