måätighet; Dödsstraffets föregilna nödvändighet: Gammal häfd och folkopinionen såsom stöd för dödsstraffots bibehållande; Biblens föreskrifter; Grunderna för dödsstreffets bortta gande ur den allmänna lagon; Dödsstraffot är icke vidare nödvändigt för den ailmänna rättssäkerhetens betryggande; Dödsstraffet medgifver ej utan grymhet att, då försvårande omständigheter förekommit, kunna lämpas efter brottet; Dödsstraffet kan drabba en oskyldig person och en upprättelse biir då icke möjlig; Dödsstraffet utestänger möjligheten för den lifdömde att genom ett förbättradt lefverne försona sig med samhället; Dödsstraffet vorkar demoraliserande på massan af folket, samt, till sist: huru åsigten om dödsstraffets upphäfvande vannit anbängare. Man finner blott af denna innehållsförteckning att ämnet är här betraktadt från alla synpunkter, hvadan vi ock antaga at prof. O:3 arbete kommer att utöfva ett synnerlig: inflytande på frågans afgörande uppå ett sätt, som öfverensstämmer med hamanitetens och rättskänslans fordringar. Det land, som häratinnan tager det första steget, skall dermed hafva vunnit mycket för sin egen framtida välfärd och skall äfven derpå vinna stor heder. Beriktigande. Rörande Gefle-skeppet ,F. H. Kockam och skeppsbyggaren, grosshandl. Bång innehåller Gefle-posten följande beriktigande: Med verklig ovilja hafva vi funnit, hurusom den eljest i sina meddelanden gå försigtiga Posttidningen, i sitt n:r för d. 4 dennes, glömt sig ända derhän, att intaga en osannfärdig, mot en aktad medlem af detta samhälle, hr grossh. Bång, riktad uppsats, åsyftande att i allmänna omdömet nedsätta hr B:s redbarhet och ordentlighet .som skeppsbyggare. Berörde uppsats framhåller nemligen, att det härstädes på det af hr B. disponerade norra varfvet byggda skeppet ,F. H. Kockum vid i London undergången besigtning befunnits vara behäftadt med sådana fel, som endast kunnat uppkomma genom groft förbiseende eller bedrägeri vid byggandet. Det uppgifves nemligen, att vid fartygets förbultning användts en mängd ,falska bultar af endaef c:a 4 tums längd, o. s. v., genom hvilket allt man i London storligen förvånat sig öfver, att fartyget ej under sin resa dit fallit sönder (!) och sjunkit, med man och allt. Hela den ifrågavarande uppsatsen är, med ett ord, af en sådan beskaffenhet, att P. T. svårligen skulle gått fri, om ett tryckfrihetsåtal blifvit följden af ett så lättsinnigt uppträdande. Då emellertid hela detta samhälle alltförväl känner hr Bångs redbara karakter, för att sätta tro till dessa P. T:s uppgifter, är det blott för att upplysa P. T. och de tidningar som sedan reproducerat berörde uppsats, om sanna förhållandet i denna fråga, som vi tagit till ordet. Genom oss förevisade intyg från såväl ,,Lloyds egen agent här på platsen, hr kapten Gältzau som skeppsbyggmästaren Berg m. fl., hvilka närmast haft tillsynen öfvor fartygets byggnad, har hr B. styrkt, att icke flere än fem smärre bultar blifvit insatta, och dessa af oafvisliga skäl. Fartyget har byggts under fullkomligt iakttagande af LIoyds reglementes föreskrifter, hvarföre det ock inregistrerats i bolagets högeta klass, med stjerna. Något underslef eller bedrägeri har skledes icke, det hvarje rättskaffens menniska bör inse, kunnat ega rum, utan har P. T:s artikel synbarligen tillkommit genom någon illasinnad persons falska uppgifter till redaktionen. Klart är, att det icke kan ligga i hr B:s intresse att bygga sina fartyg på bedrägligt sätt, då han årligen bygger många fartyg, hvaraf de flesta säljas till andra handelshus såväl inom som utom landet. Från flere af dessa hatva vi sett de amplaste loford öfver de at ht B. byggda fartygens soliditet, och i öfrigt utmärkta egenskaper. Hvad denna ort beträffar kunna, som vi förut nämnt, insinuationer af merberörd cke på m a sätt ån ör en oa I upptaga P. T:s uppsats, hva ursprung här i Gefle är lika väl kändt, som för P. T:s redaktion.