skulle placeras på fartygets sida, nio fot öfver vattnet, så hade det med ens varit slut med möjligheten att lösa det uppställda problemet; derför fordrade de ej vidare än att arbetet skulle blifva giordt så bra som det kunde göras, och ofverläto för öfrigt åt konstruktörerne att använda de metoder, som bäst kunde betrygga framgången. Vilkoren för framgång voro under dessa omständigheter: att ej tillåta fartygets sidor resa sig mycket öfver vattenytan; att ej lemna större skydd för kanonerna än som behöfdes för kanoner och servis att rymmas; att vara nöjd med så många kanoner, som fartyget lämpligen kan föra och ej flera. För att lyckas härutinnan, var det nödvändigt att applicera så tjock pansarbeklädnad, att fiendens skott ej kunde göra någon verkan på densamma, på samma gång fartyget endast finge resa sig några tum öfver vattenyttan, ej högre, och der skulle ett smalt bälte af tjock pansar sträckas, längs den öfre kanten af fartygets sida, sålunda presenterande ett fullkomligt skydd. Alltså borde den minsta qvantitet af den tjockaste pansar göra den största nytta genom att beskydda fartyg, maskiner, pannor och krutdurk. Dernäst behöfdeg, för att skydda kanonerna, en liten cirkelformig fästning, sköld eller torn, inrymmande ett par kanoner; och om man ville hafva fyra kanoner, måste två sådana torn konstrueras, för att inrymma bestyckning och servis. Man sparade derigenom på pansaren så mycket som möjligt, men hade dock tillräckligt deraf för att fullkomligt skydda så väl fartyg som bestyckning. Följderna af dessa vilkor äro dock sådana, åtminstone för sjögående fartyg, att vi ej utan motsträfvighet skulle vilja underkasta oss dem. Fartygens låga sidor göra så mycket, att sjön under resa oupphörligt måste rulla öfver fartyget, och vågorna, ej sjömannen, få herravälde öfver däcket. Amerikanaren underkastar sig vilkoren, aflägsnar sjömännen från däck, tillåter sjön att passera öfver och låter ångan framdrifva sitt fartyg till stridsplatsen igenom, ej öfver sjön, utan att bekymra sig om segel. Amerikanaren är likaledes nöjd med det lilla runda tornet till skydd för kanoner och folk; han vrider det på en central vändskifva i midten af sitt fartyg, lägger sin styckeport högt nog för att undgå vattnet och gifver eld med sin kanon igenom en öppning, föga större än kanonens mynning. Helt kort och godt stödjande sig på dessa vilkor, utan att vidare inskränka konstruktörens uvpfinningsande, skrider amerikanaren helt käckt till verket och bygger sin flotta. Man finner lätt, att den amerikanska , monitors-klassen, med två torn å hvarje fartyg och två kanoner i hvarje torn, är en fartygscert, som kan göras snabbgående, skottfri och sjöduglig. Det är ej komfortabelt, men det är säkert. Sjön må taga herravälde öfver däcket, men i fria luften, ofvan sjön, placerar amerikanaren en platform på toppen af sitt torn, som han kallar för orkandäck, och derifrån kan han med likgiltighet skåda ned på sjöns fruktlösa skummande och brusande öfver det öfvergifna däcket nedanför honom. Dertill har hans tartyg den fördelen, påstår han, att ej slingra i sjön, så att han kan sigta lugnt och afskjuta sitt skott säkert. Om han således förkastar mycket som vi vädera, försäkrar han sig i stället om hvad som han värderar högre. Jag tror mig hafva rätt att påstå, att amerikanska tornfartyg af den större klassen, med två torn och fyra kanoner, äro ypperliga fartyg, oaktadt våra engelska fördomar mot deras framgång. Likt så många amerikanska uppfinningar, äro de noggrannt utförda och konstruerade för det ändamål man åsyftat, samt utmärkta för sin styfhet och särdeles noggrannhet i allt hvad dess utrustning vidkommer. Planchen n:r 138 (naturligtvis medföljande tidskriften) föreställer longitudinalsektion, däcksplaner och tvärsektion af kapten Ericsons första amerikanska ,,monitor, det första tornfartyg, som utmärkt sig i affär, då det med sitt enkla torn och ett par kanoner måste uthärda en hel bredsida från ett fartyg af mycket svårare dimensioner och bestyckning, och som det helt och hållet öfvervann. Kapten Ericson, ,,Monitors konstruktör, har länge utmärkt sig såväl i England som Amerika. Han blef allmänt bekant som uppfinnare och konstruktör af en af de förträffligaste maskiner, hvilka täflade med hvarandra före öppnandet af Liverpool—Manchester-jernvägen. Sedermera utmärkte han sig för införandet af propellern inom ångnavigationen, och han lagerkrönte sin bana genom sin sista uppfinning af tornfartyg, som tyckes hafva vunnit den amerikanska regeringens största förtroende; och under hela deras inbördes krig hafva monitorerna gjort unionisterna de vigtigaste tjenster. Planen till dessa fartyg bar till alla sina delar vittnesbörd om den amerikanska djerfheten. Alla invändningar mot detta slags fartyg hafva blifvit häfda eller ledt till förbättringar. Efter den uppfattning sjömannen har om sakan skall han naturligtvis säga, att monitoren liknar allt annat än ett fartyg; allting är ovanligt. Den har hvarken köl, slag eller brädgångar och relingar. Den är snarare lik en londonsk brygga med en stor horisontel timmerhög ofvanpå, skjutande upp öfver däcket och nedgående under vattenlinien. Det stora öfre däcket eller plattformen harmonierar på intet vis med skapnaden af det undre skeppet, som uppbär det; det är synbarligen ämnadt att skydda rodret och aktern för hvarje försök att skada det genom kollision. För-ut är hela skrofvet skyddadt af det öfverskjutande däcket, och allt som synes af fartygets sidor ofvan vattnet är betäckt med tjock jernpansar, samt det af trä byggda däcket skyddadt af jernplåtar. Rodret är ett balansroder och fartyget framdrifves af en enda skruf. Pannorna utgöra ett dubbelt lag af pannor af vanlig konstruktion, med fyrdubbla rörgångar. Det bör anmärkas, att iden med tornet är helt och hållet olika med kapten Coles uppfinning. Hela tornet är på öfre däck utsatt för skott; det hvilar icke på rullar, utan vrides på centrum, hvilket synes uppbära största delen af dess vigt medelst jernstag, på hvilka det lika som hänger, och det glider på en slät metallplåt, nedlagd i däck. Tornet manövreras och vrides med tvenne små hjelpmaskiner, drifvar.de en utvexling med kugghjul, och portarne kunna tillslutas medelst grofva portstoppare, hvilka stå upprätt och hvila i ,,lampor. Likt våra tornfartyg, har monitoren tvenne kanoner hvilande parallelt jemte hvarandra på kuvsörer. Kapten Ericsson har i sanning gjort sitt land en stor tjenst genom denna uppfinning, då han med sådan framgång införde en klass af fartyg, särdeles ändamålsenlig för strid på deras inre vattendrag och grunda segelleder; och då vi lägga märke till den utomordentliga snabbhet, hvarmed man skyndade att utföra hans förslag, måste man tillstå att den förste ,, Monitor var en högst märklig företeelse, som genom sina förtjenster blef en typ för helt och hållet nya krigsfartyg. Det förtjenar anmärkas huru helt olika systemet blifvit utveckladt i Amerika och England. Å ena sidan öfvergifver man på en gång allt hvad som hittillts ansetts för riktigt och nödvändigt i afseende på skeppsbyggeri; å8 den andra åter besluter man sig med den största försigtighet för att göra några förändringar i gamla forme h vanor, och äfven detta nd 2 A 2 — —223