mälda skriften den saliga skammen. Ja, ins. tvekar om han ens kan förorda dess läsning, ehuru han för egen del anser dessa -minnesord hafva flutit ur en troende mans penna. Ty en sådan likgitighet för formen hafva vi sällan sett. Författaren har till den grad vårdslösat stilen, att han i sin värma brukat uttryck så obetänkta och otydliga, att han trol. vid närmare besinning ej sjelf kunde gilla dem. Så säger han, pag. 20, att visst kan synd förmå en till att skämmas, men aldrig så starkt som syndaförlåtelse. Håröfver skäms manpå jorden etc. AÅan lesver i denna skammen och man dör i denna skammen. bet sista mans gör i verlden, så skäms man — allt påståenden, som säkerligen icke alla troende christna vilja medgifva vara rigtiga. Då nu härtill en mängd främmande och för mången läsare obegripliga ord förkomma (t. ex. hans absolrverade själ, pag. I, -advocera i Frälsarens sak, p. II, temperaments-nycker, sförädlad inbillning, den söta skammena, på sötaste sätt skämmas-, taga bort Jesu hjerta m. fl.) kan man väl med skäl säga, att det goda innehållet skadas och ändamålet förfelas genom ett sådant skrifsätt. På ett ännu betänkligare sätt förekommer det andra ofvananmärkta felet. I slutet af denna skrift finnes nemligen införde några verser, med ölverskrist: Den stora hemligheten, i hvilka författaren synes alldeles motsäga den bibliska nådesordningen. Der står nemligen i v. 12: Att ingen ånger, bön och bot Som vilkor först måst vara, Förrn jag får taga nåder mot Vid korsets fot; Nej, vill du, tag den bara! Då man låser sådant i skrifter ämnade till folkläsning (och ämnade för hvilken samhällsklass som häldst äro dylika uttryck oförsvarliga) kan man ej undra, att män, sådane som prosten Björck i dess -Pastoraltidning, med allvar uppträda mot denna s. k. ny evangeliska rigtning och klandra den såsom vilseledande. -Fridsbudbararen(utgisven i Stockholm af lektor Elmblad), hvilken hittills tagit de så kalladegnyevangeliske i försvar, torde få svårt att hadanefter göra det, då de framkomma med dylika, mot den heliga skrift rent al stridiga, påståenden. Vare detta nog sagt till dem det träffar. Vi öfvergå nu till N:o 5, om hvilken skrift vi endast vilja säga, att den innehåller lika mycket godt, som den innehåller sidor, hvilket vill säga mycket, då den har 67 sådana — som dock säljas för ett pris af 4 sk. bko. Skriften har ock inom kort tid i Sverige fått 5 uppla: gor, och vi hafva hört att tusentals exemplar blifvit sålda. Vi önska hjertligen att många, många tusenden måtte ytterligare köpas och läsas och ännu mera, att alla som läsa den måtte följa den innerliga, varma hjertegripande uppmaningen! — En anmärkning kunde göras vid denna och flera värderika småskrifter, som af de s. k. Traktat sällskaperna blifvit utgifna, att de neml. ofta tala till sin läsare såsom vore dessa alldeles obekanta med kristendomens första grundsanningar. Men, fastän ins. hoppas att den katechetiska undervisningen i Sverige ej är så illa försummad, att en så grof okunighet kan finnas hos många, anser han dock dessa grundsanningar så litet behjertade af alven de s. k. bildade, att de väl torde behöfva påminnas derom, och den som sjelt erfarit huru menniskohjertat i dess naturliga tillstånd är stridigt mot just det grundväsendtliga i kristenI domen och -trons hemlighets af flertalet af s. k. Christna icke blifvit fattad, den kan icke annat än glädjas deröfver, att derom skrilves, talas och predikas så som i den nu anmälda förträfsliga skrilten sker. Hvarje menniska, som hörsammat kallelsen och kommit till Jesum, skall säkerligen af hjertat häruti instämma. — — —d.